مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۸
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: هر روز شاهد افزایش تردد خودروهای مختلف در سطح شهر تهران هستیم.

 انگار ترافیک و انتظار طولانی‌مدت در صف آن جزیی از زندگی روزمره ما شده است. از این‌رو معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هر روز با اعمال سیاست‌های جدید و اجرایی کردن پروژه‌های گوناگون سعی در تسهیل تردد خودروها در سطح شهر دارد.در حقیقت در بحث ترافیک تهران هیچ وقت روش‌هایی که در سایر کشورها برای رفع این معضل به کار برده می‌شود توان حل قطعی مشکل را ندارد.

 البته شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران از این روش‌ها تا حدود زیادی استفاده کرده، اما این اقدامات چندان برای رفع معضل ترافیک سنگین تهران کافی نبوده ‌است. به همین منظور روش‌های دیگری نظیر مدیریت هوشمند ترافیک نیز به اجرا درآمد تا بتوان به کمک آن بهبودی نسبی در سیستم حمل‌و‌نقل سالم ایجاد کرد.

 این سیستم‌ می‌تواند ضمن اطلاع‌رسانی، استرس شهروندان را نیز کم کرده و با کاهش زمان سفر نوعی انضباط ترافیکی به وجود آورد. البته روش‌های مدیریت هوشمند ترافیک یک راه‌حل کلی نبوده و قرار هم نیست که مشکل ترافیک تهران را کاملا حل کند. شاید به همین دلیل است که اکثر شهروندان به مشکل ترافیک معترض هستند و گاهی اوقات متوجه بسیاری از خدمات شبانه روزی شرکت کنترل ترافیک نمی شوند.

 برای حل این مشکل به تازگی طرحی از سوی شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در حال پیگیری و اجراست که با اتمام آن می‌توان ترافیک پایتخت را در قالب 4منطقه اصلی تحت نظارت و کنترل بیشتر درآورد. جزییات طرح مذکور موضوع گپ‌وگفت با حجت‌ا...بهروز، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک است.

تقسیم تهران به 4منطقه

سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در راستای تمرکززدایی و تفویض اختیارات به مناطق و هم‌چنین نظارت بهتر و دقیق‌تر در نظر دارد تا در 4منطقه از شهر مراکز کنترل ترافیک محلی را راه‌اندازی کند. مراکزی که طبق برنامه باید تا مهرماه جاری آماده و وارد سیستم ترافیکی پایتخت شوند.

 در مراکز کنترل ترافیک محلی همانند مرکز کنترل ترافیک، وضعیت ترافیک به وسیله دوربین‌های نظارت تصویری و اطلاعات سیستم‌های هوشمند SCAT به صورت شبانه‌روزی تحت کنترل و نظارت قرار خواهد داشت. این مراکز کنترل ترافیک محلی قرار است در مناطق‌یک،4 ، 5 و 15 شهرداری راه‌اندازی شده که هر یک از آن‌ها علاوه بر کنترل محدوده منطقه خود، معین مناطق همجوار خود نیز خواهند بود و مناطق شمالی، جنوبی، غربی و شرقی تهران را نیز تحت‌پوشش و نظارت قرار خواهند داد.

 بدین‌ترتیب مرکز کنترل ترافیک منطقه15، مناطق جنوبی شهر را کنترل کرده و نظارت بر وضعیت ترافیکی مناطق14 ،15،16 ،19 و20  را برعهده دارد، اما سیستم نظارت و کنترل نقاط مرکزی شهر تهران نظیر مناطق7،6 ،11، 12 و 9 هم‌چنان در مرکز کنترل ترافیک صورت می‌گیرد و از این پایگاه هدایت می‌شود. البته مراکز کنترل ترافیک محلی مناطق4 و 5 شهرداری تهران نیز محدوده شرقی و غربی شهر را تحت کنترل خواهد داشت.

شبکه 1200 کیلومتری فیبر نوری

 مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران با اعلام فعالیت 450دوربین نظارت تصویری در سطح شهر تهران وعده داده که تا پایان سال جاری 80دوربین نظارت تصویری جدید نیز در نقاط مختلف تهران نصب و راه‌اندازی ‌شود. این امر علاوه بر نظارت دقیق‌تر بر وضعیت ترافیکی شهر به مدیریت بهتر ترافیک نیز کمک قابل‌توجهی خواهد کرد.

 مهندس حجت‌ا... بهروز معتقد است، در برنامه 5ساله حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران دقیقا نقشه گسترش دوربین‌های نظارت تصویری و دوربین‌های ثبت تخلفات با توجه به اولویت‌ها و نیازهای هر منطقه مشخص شده و بر این اساس تا پایان برنامه 5ساله تعداد دوربین‌های ثبت تخلفات در شهر به هزار و 350دستگاه خواهد رسید.وی به همشهری مسافر می گوید:

 با کمک دوربین‌های نظارت تصویری هم‌چنین بلافاصله می‌توانیم از اتفاقات و حوادث ترافیکی مطلع شویم و خیلی سریع برای امدادرسانی و جلوگیری از انسداد معابر واکنش نشان دهیم. مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در ادامه با بیان این‌که هم‌اکنون 450کیلومتر فیبرنوری نیز در شهر تهران ایجاد و به بهره‌برداری رسیده است، گفت:

در پایان برنامه 5ساله هم‌چنین شبکه فیبر نوری شهر تهران باید به هزارو200کیلومتر برسد که البته تحقق این دو مهم مشروط به آن است که شهرداری پایتخت بتواند منابع مالی لازم را تامین کند. ایجاد فیبر نوری و نصب دوربین‌های جدید هزینه‌های زیادی دارد که امیدواریم با تامین این هزینه‌ها، زمینه تکمیل این سیستم فراهم شود.

نظارت450دوربین بر ترافیک محلی

هم‌اکنون کنترل تمام مناطق شهر تهران به وسیله 450دوربین نظارت تصویری و 350تقاطع هوشمند در مرکز کنترل ترافیک صورت می‌گیرد که با ایجاد مراکز کنترل ترافیک محلی ضمن تفویض اختیارات می‌توان نظارت دقیق‌تری بر وضعیت ترافیک پایتخت داشت. یکی از نکات قابل‌توجه مراکز کنترل ترافیک محلی امکانات آن است، به‌طوری‌که این مراکز به سالن مانیتورینگ و سالن تجزیه و تحلیل مجهز خواهند بود و امکان استقرار نمایندگان دستگاه‌های مختلف و موثر در کنترل ترافیک و حوادث مختلف مانند ماموران راهنمایی‌ورانندگی، آتش‌نشانی، اوژانس، نیروهای خدمات شهری و... در این مراکز وجود دارد.

همان‌طور که مشخص است با ایجاد مراکز کنترل ترافیک محلی علاوه بر این‌که کنترل و نظارت دقیق‌تری بر وضعیت ترافیک صورت خواهد گرفت، هنگام بروز هرگونه حادثه نیز اعزام و رسیدگی نیروهای امدادی مانند اورژانس و آتش‌نشانی با سرعت بیشتر امکان‌پذیر می‌شود. مطمئنا در مواقع لزوم نیروهای خدمات شهری نیز در سطح مناطق می‌توانند رسیدگی و اشراف بیشتری نسبت به مشکلات داشته باشند.

 ما تا چند سال پیش اطلاع‌ زیادی از شهرمان نداشتیم، اما با افزایش اقدامات و سیاست‌های اجرایی لازم توانستیم میزان اطلاعات از وضعیت ترافیکی سطح شهر را بالا برده و سرویس بیشتری به شهروندان دهیم. خوشبختانه هم‌اکنون وضعیت تغییر کرده و ما می‌توانیم با اطلاعات ترافیکی بهتر راهکارهای سریع و کارسازتری را به اجرا گذاریم.

راهی برای فرار از طرح نیست!

در راستای اجرای طرح جدید،پروژه کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک نیز یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های شهر تهران است که مهندس حجت‌ا...بهروز به آن اشاره می‌کند: پروژه کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک یک پروژه ملی محسوب می‌شود که  با بهره‌مندی از جدیدترین سیستم و دانش نوین دنیا می‌تواند تحولی در کنترل و نظارت محدوده ترافیک ایجاد کند.

سیستم کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک همان سیستم تشخیص پلاک خودروهاست و با این سیستم کلیه پلاک‌های عمومی، خصوصی دارای مجوز تردد در محدوده طرح به خوبی تفکیک و شناسایی خواهند شد. با استفاده از این سیستم کسانی که بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافیک شوند تا 48ساعت بعد از تخلف، برگه‌های جریمه را در منازل‌شان دریافت خواهند کرد.

 ضریب اطمینان طرح مکانیزه محدوده طرح ترافیک صددرصدی است و درواقع هر خودرویی که بدون مجوز وارد محدوده طرح ترافیک شود به طور حتم شناسایی و جریمه می‌شود. مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران به نقش اثرگذار نیروهای پلیس در ورودی‌های محدوده طرح ترافیک نیز اشاره کرده و می‌گوید:

اجرای طرح کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک به معنای حذف نیروهای راهنمایی‌ورانندگی در این محدوده مهم شهر نیست و درواقع سیستمی ‌است که به نیروهای پلیس کمک می‌کند تا نظارت دقیق‌تری بر محدوده طرح ترافیک داشته باشند.

همشهری مسافر

کد خبر 89703

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز