دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور در آغاز نخستین نشست خبری خود در دولت دهم در سخنانی گفت: امروز ایران و جهان در متن تحولات بزرگ قرار دارند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد افزود: ملت ایران پرچم دار یک انقلاب عظیم انسانی، آرمانی و الهی است و گام‌های بلندی برای تحقق اهداف انقلاب بر می‌دارد.

رئیس جمهور همه مناسبات را در آستانه تحولاتی شگرف و بزرگ دانست و گفت: دیدیم ملت ایران در ادامه پیروزی‌ها و حرکت به سمت قله‌ها، انتخاباتی عظیم و باشکوه برگزار کرد.

وی افزود: این انتخابات یک نقطه عطف و تجمع انرژی ایران برای حرکت با سرعت بالاتر و در مسیر درست تر و پیگیری اهداف بالاتر بود.

ملت ایران شکستی سنگین به دشمنان تحمیل کرد

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به پیروزی‌های ملت ایران بعد از برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری گفت: ملت ایران با حضور تاریخی در انتخابات اخیر، شکست بسیار سنگینی به دشمنان قسم خورده ایران اسلامی تحمیل کرد.

آقای احمدی نژاد تصریح کرد: این انتخابات ارائه الگویی متعالی، انسانی و ناب از مردمسالاری بود؛ مردمسالاری‌ای که از عمق اعتقاد به خداوند متعال و یگانه پرستی و پافشاری بر تحقق عدالت برخاسته است.

وی افزود: الگویی که ملت ایران امروز به دنیا معرفی می‌کند الگویی کاملاً انسانی و اخلاقی برای زمامداری و برای مشارکت آحاد مردم در اداره کشور است.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه دموکراسی در ایران،حقیقی است گفت: آنچه در عرصه‌های گوناگون جاری می‌شود اراده‌های متحد و مستحکم آحاد مردم است.

وی تصریح کرد: ملت ایران آزادانه و آگاهانه و با استحکام راه انقلاب را انتخاب کرده و همه توان و موجودیت خود را در مسیر انقلاب به کار گرفته است.

رئیس جمهور معرفی والاترین الگوی موفق را در انتخابات اخیر، پیروزی بزرگ برای ملت ایران خواند و گفت: پیروزی دوم ملت ایران شکست پی در پی و متوالی دشمنان قسم خورده این مرز و بوم است.

احمدی نژاد افزود: دشمنان قسم خورده ایران اسلامی از ماه ها قبل از انتخابات با سازماندهی، تجهیز امکانات، سرمایه گذاری و به‌کارگیری رسانه‌ها و طراحی‌های پیچیده روانی سعی کردند در مسیر تصمیم گیری ملت ایران به نفع خودشان اثر بگذارند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران با حضور تاریخی در انتخابات اخیر و با انتخابی تاریخی، شکست بسیار سنگینی بر دشمن تحمیل کرد، گفت: انتخابات اخیر ریاست جمهوری، پیروزی بزرگ برای ملت ایران در برابر دشمنان بدطینت خود بود.

احمدی نژاد تصریح کرد: پیروزی‌ها پس از انتخابات اخیر نیز ادامه یافت زیرا دشمنان ایران اسلامی در عرصه رویارویی با اندیشه و تصمیم ملت ایران طعم شکست را چشیده بودند حال آنکه تصور می‌کردند با تلاش برای مشوه کردن چهره مردم و انتخابات می‌توانند ضربه‌ای به اراده ملت ایران وارد کنند.

رئیس جمهور افزود: دشمن دید که ملتی بزرگ و با اراده‌ای الهی بر توطئه‌های سنگین دشمنان کج فهم غلبه کرد.

آقای احمدی نژاد گفت: ملت ایران نشان داد که مرد عرصه‌های سنگین است و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر در آزمایشی سخت نشان داد که دارای ظرفیت‌های بسیار والا و متعالی است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ملت ایران قادر است همه طراحی‌های دشمنان قسم خورده و نیز همه سلایق، جریانات و تحرکات را مدیریت و در دل اندیشه نورانی خود هضم کند که این پیروزی دیگر بعد از انتخابات برای ملت ایران بود.

ملت ایران زودتر از چشم انداز قله‌ها را فتح خواهد کرد

دکتر احمدی نژاد در ادامه سخنان خود گفت: پیروزی دیگر ملت ایران پیروزی اخلاقی بود و ملت ایران نشان داد که در برابر همه بداخلاقی‌های مستکبران، سر سوزنی از جاده اخلاق و ارزش‌های انسانی منحرف نمی‌شود.

وی با بیان اینکه انتخابات و حوادث پس از آن، پیروزی اخلاقی ملت ایران در برابر بداخلاقی‌ها بود، افزود: پیروزی دیگری هم ملت ایران به دست آورد که همان رو شدن دست بسیاری از بدخواهان بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: استعمار پیر بارها و بارها پیغام می داد که می‌خواهد اصلاح کند و رفتارهای خود را از آنجایی که تجربه کرده است و به سبب پشیمانی از اقدامات غلط و غیرانسانی، تغییر دهد.

وی در ادامه گفت: بعضی دیگر که با شعار تغییر در عرصه جهانی وارد شده‌اند، اعلام کردند می‌خواهند سیاست‌ها و رفتارهایشان را تغییر بدهند و از توسعه طلبی و تجاوزطلبی و نیز دخالت در امور داخلی ملت‌ها دست بردارند.

دکتر احمدی نژاد تأکید کرد: ملت ایران با مقاومت و استحکام خود باعث شد دست این‌ها رو شود؛ معلوم شد که هنوز اراده روشنی برای تغییر رفتار آن‌ها وجود ندارد؛ این هم پیروزی دیگری برای ملت ایران بود.

رئیس جمهور گفت: ملت ایران در این چند ماه موفق شد بسیاری از زائده‌هایی را که به پایش بسته شده بود تا سرعت حرکتش را کُنْد کند و همچنین آلودگی‌هایی را که به بدنه ملت و انقلاب تحمیل شده بود از دامن انقلاب پاک کند و گام بلندتری به سوی زلالی و پاکی بردارد.

وی افزود: امروز دولت دهم با اقتدار و با رأی بالا و قاطع نمایندگان محترم مجلس مستقر شده است؛ دولت کار خود را با انسجام و با قدرت چند برابر نسبت به دولت نهم در عرصه‌های داخلی و جهانی دنبال خواهد کرد.

رئیس جمهور گفت: ساختن و آبادانی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران بر اساس عدالت دنبال و برنامه‌های گسترده اقتصادی دولت در عرصه‌های اجتماعی و علمی به سرعت پیگیری خواهد شد.

احمدی نژاد افزود: ایران در آستانه جهش‌های بزرگ علمی، اقتصادی و فرهنگی قرار دارد و خیلی زودتر از افق چشم انداز قله‌های چشم انداز را فتح خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز عزمی ملی و ظرفیت کم نظیری در ملت ایران برای حرکت رو به جلو شکل گرفته است، گفت: از این به بعد رفتار جامعه ایرانی متفاوت است و آحاد مردم در این خیزش ملی مشارکت فعال و مستمر خواهد داشت.

رئیس جمهور افزود: اگر در طول سی سال و به ویژه در چهار سال گذشته به تناوب خبرهای عزت بخش و پیشرفت‌های شگفت از ملت ایران داشتیم در این دوره این اخبار چند برابر و بلکه هفتگی و روزانه خواهد بود.

وی اضافه کرد: ملت ایران برای اثرگذاری در محیط بین المللی مصمم است؛ ملت ایران می‌داند که بدون حضور فعال و تأثیرگذار در مناسبات جهانی قادر نخواهد بود عزت، استقلال و پیشرفت خود را محقق و از آن صیانت کند به همین دلیل اراده و مؤلفه قدرتمندی از ایران وارد عرصه‌های جهانی خواهد شد.

دنیا در آستانه تحولات بزرگ

رئیس جمهور در ادامه گفت: دنیا هم در آستانه تحولات بزرگ است، اندیشه لیبرالیسم و روش دموکراسی لیبرالی به پایان راه خود رسیده است.

احمدی نژاد افزود: اندیشه سرمایه داری و اقتصاد سرمایه داری در آستانه اضمحلال است و تجربه نشان داده است که روش اقتصاد سرمایه داری نه تنها موجب فاصله طبقاتی بی‌سابقه و زمینه ساز جنگ‌ها، درگیری‌ها، کینه‌ها و اختلافات است بلکه در عمل هم قادر نیست واضعان و حاکمان نظام سرمایه داری را حفظ کند.

وی گفت: امروز بحران اقتصادی و به تبع آن بحران اجتماعی در دنیای سرمایه داری بسیار جدی و عمیق تر از آن است که با بعضی زرورق‌ها و دسته بندی‌ها بتوانند عمق آن را بپوشانند چرا که با روش‌هایی که خود موجب بحران است نمی‌توان بحران را مهار کرد.

رئیس جمهور افزود: امروز اندیشه دموکراسی و لیبرالیستی چه بخواهد و چه نخواهد باید دامن خود را از محیط سیاسی بین المللی جمع کند.

احمدی نژاد گفت: قدرت‌هایی که بیش از 60 سال است انحصار مدیریت جهانی را به دست گرفته‌اند امروز به پایان راه خود رسیده اند و باید همه مناسبات و شیوه‌های تعامل، دگرگون شود.

وی افزود: امروز دیگر نمی‌شود دو، سه کشور برای کل دنیا نقشه بکشند، امروز دیگر بدون مشارکت همگانی و بدون همکاری عمومی بر پایه عدالت و احترام، هیچ یک از مشکلات جهان حل نمی‌شود.

رئیس جمهور گفت: کسانی بیشتر ضرر می‌کنند که نقش بیشتری در فرایند مشکلات بشری داشته‌اند.

احمدی نژاد افزود: سنگین‌ترین خطرها متوجه نظام سرمایه داری جهانی است، امروز ذهنیت بشر به سرعت در حال تغییر است، سطح نگاه بشر از افق سرمایه داری بالاتر رفته است و کمتر کسی در دنیا با ادبیات سرمایه داری قانع می‌شود.

وی گفت: امروز بشر به سرعت در پی مفاهیم، ادبیات و ساختارهای جدید است، امروز عدالت رکن مستحکم مطالبات ملت‌هاست، امروز پاکی و یگانه پرستی و صلح مبتنی بر برادری و انسان دوستی از ارکان اصلی مطالبات ملت‌هاست.

رئیس جمهور افزود: امروز هیچ کس بدون توجه به کرامت انسانی، حقوق ملت‌ها، عدالت و پاکی، در مدیریت جهان نقش تأثیرگذاری نخواهد داشت.

احمدی نژاد گفت: ما در آستانه تحولات قرار داریم و من تردید ندارم این تحولات به نفع حقوق حقیقی انسان‌ها و کرامت انسان‌ها خواهد بود.

وی همچنین با تسلیت سالگرد شهادت امیر مؤمنان علی (ع) افزود: حضرت علی (ع) پرچمدار توحید و عدالت و صیانت از کرامت حقیقی انسان‌ها و الگوی بی بدیل و جاودان عدالتخواهی و زمامداری صالح و عادل بود.

حل مسائل جهانی نیازمند تعامل بر پایه عدالت

رئیس جمهور گفت: حل مسائل جهانی نیازمند تعامل سازنده بر پایه عدالت و احترام به ملت‌هاست و بدون مشارکت همگانی مسائل حل نخواهد شد.

احمدی نژاد افزود: ملت ایران با همه توان، پیشینه تمدنی، اقتدار برآمده از اراده ملی و توانمندی‌های فرهنگی خود آماده است در تعامل سازنده در جهت حل مسائل جهانی حرکت کند.

رئیس جمهور گفت: پیشنهاد ما ناظر بر شناسایی چالش‌های فراروی بشری و جهت گیری‌های اساسی برای حل این چالش‌هاست.

وی افزود: ملت ایران آماده است در چارچوبی منطقی و عادلانه با همه کسانی که دلسوزند و می توانند در اصلاح امور جهان موثر باشند به گفتگو بنشیند.

احمدی نژاد گفت: بسته پیشنهادی ایران به گروه 1+5 داده خواهد شد و بسته‌های دیگری با فهرستی از موضوعات گوناگون برای گروه‌های دیگری از کشورها آماده شده است که ارسال خواهد شد.

رئیس جمهور افزود: معتقدیم باید یک عزم و جریان جدید در دنیا برای اصلاح امور شکل بگیرد.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه العالم درباره زمانبندی برخی کشورهای غربی برای گفتگو با ایران گفت: ما نشنیده‌ایم کسی برای گفتگو زمان تعیین کرده باشد و تعیین زمان با تعامل بر مبنای احترام و عدالت همخوانی ندارد و ممکن است این اظهار نظر افراد معدودی باشد.

سفرهای استانی در دور جدید از مهر آغاز می‌شود

رئیس جمهور در ادامه نخستین نشست خبری خود در دولت دهم در پاسخ به سوالی ابراز امیدواری کرد از مهر ماه دور جدید سفرهای استانی با تفاوت هایی در روش کار و در نگاه به مسائل پایه‌ای تر استان‌ها آغاز شود.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه کل دولت در خدمت مردم خواهد بود، گفت: یکی از ابتکارات مهم دولت نهم سفرهای استانی بود و این سفرها دستاوردهای فراوانی از جمله منفعل کردن بوروکراسی سنگین و کم بازده، ارتباط عاطفی و عمیق میان مردم و خادمان و اشراف بر مسائل کشور داشت.

وی افزود: طبیعی است که در یک ابتکار نو، وجوه قوت و ضعفی هم باشد که دولت با کار کارشناسی به جمع بندی روشنی رسیده و در حال تکمیل آن است.

رئیس جمهور گفت: البته هنوز برخی از شهرستان‌های استان تهران در دور دوم سفرهای استانی باقی مانده است که آن را تکمیل خواهیم کرد.

وی افزود: در دور جدید سفرهای استانی، جلسات و سطح تصمیمات با دور دوم متفاوت خواهد بود و با جدیت پیگیری می‌شود.

ملت ایران با وضع حاکم بر مناسبات جهانی مخالف است

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار آسوشیتدپرس درباره سیاست خارجی دولت دهم گفت: ملت ایران در کنار سایر ملت‌ها با وضع حاکم بر مناسبات جهانی به شدت مخالف است و در این دوره با ابتکارات جدیدی وارد عرصه جهانی می‌شویم.

وی افزود: ملت ایران با نظامات یک سویه، انحصاری و ظالمانه به شدت مخالف است و با همه توان در جهت تغییر این مناسبات و برپایی مناسبات عادلانه حرکت می‌کند.

احمدی نژاد با بیان اینکه برای برون رفت از معضلات کنونی جامعه بشری راه حل ابتکاری، انسانی و عادلانه ارائه خواهیم کرد، گفت: برای حل مسائل افغانستان، عراق و فلسطین و برای حل بحران اقتصادی راه حل های بسیار روشن، عالمانه و انسانی داریم که ارائه خواهد شد.

وی افزود: برای اصلاح ساختار غیردموکراتیک و انحصاری سازمان ملل متحد و شورای امنیت راه حل عادلانه و انسانی داریم که ارائه خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در چهار سال گذشته و در افقی دیگر، در سی سال گذشته ملت ایران را شناخته اند گفت: آن‌ها دولت نهم را به خوبی تجربه کرده‌اند و همه سیاست‌ها، طراحی‌ها و توانایی خود را علیه دولت نهم به کار گرفته‌اند.

وی افزود: این در حالی است که دولت نهم در صدد برادری، صلح و عدالت در جهان بود.

رئیس جمهور گفت: حال از آن‌ها سؤال می‌کنم که چه دستاوردی داشتند؛ در کجا جلو رفتند؛ چه کسی ضرر کرد و چه کسی سود برد.

احمدی نژاد افزود: فکر می‌کنم اگر عقلا در برخی کشورهای اروپایی و آمریکا تصمیم گیر نهایی باشند که امیدواریم چنین باشد، باید انتظار داشته باشیم رویکردها عوض شود.

وی گفت: علاقه‌مندیم رویکردهایشان را عوض کنند البته ادامه رویکردهای کنونی برای آن‌ها دستاوردی ندارد و به ضرر ملت ایران هم نیست.

رئیس جمهور افزود: ملت ایران ملتی کهن است و هزاران حادثه تاریخی را از سر گذرانده و خوب بلد است که در سختی‌ها و بحران‌ها گلیم خود را از آب بیرون بکشد و همه تهدیدها و بحران‌ها را به فرصت‌هایی استثنایی برای خود تبدیل کند.

وی گفت: ملت ایران، ملت بحران‌ها، مدیریت بحران‌ها و پیگیری منافع ملی خود از دل گرد و غبار فتنه‌هاست و در هیچ شرایطی ضرر نمی‌کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: آن‌ها هم در ادامه سیاست گذشته خود سودی نمی‌برند.

وی گفت: ما برای هر دو حالت آماده‌ایم، اما ترجیح می‌دهیم آن‌ها رویکردهایشان را عوض کنند، حقوق ملت‌ها را به رسمیت بشناسند، از آن برج های شیشه‌ای و شکننده پایین بیایند و در شرایط برابر و احترام آمیز با ملت‌ها تعامل کنند.

رئیس جمهور افزود: اگر تغییری در رفتار آن‌ها اتفاق بیفتد ملت ایران استقبال می‌کند؛ البته در هر شرایطی، ما آماده گفتگو، انتقال دیدگاه‌ها و شنیدن نظرها بوده‌ایم و خواهیم بود.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنیم تعاملات، زمانی مفید باشد که در چارچوب درست و مسیر درست و مبتنی بر نیات انسانی درست باشد.

از نمایندگان مجلس صمیمانه تشکر می‌کنم

رئیس جمهور تصریح کرد: قوای مجریه، قضاییه و مقننه باید در برابر تصمیمات خود پاسخگوی ملت ایران و مراجع گوناگون باشند.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی، رأی آوردن هجده نفر از وزرای پیشنهادی دولت دهم را به توصیه مقام معظم رهبری مربوط می‌دانند، گفت: البته خیلی روشن است که رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در صدد موفقیت دولت‌ها و قوای گوناگون بوده و هستند اما همان طور که من در جلسه پایانی رأی اعتماد مجلس اعلام کردم قوای مختلف هر کدام مسئولیت خود را دارند.

وی افزود: قوای مجریه، قضاییه و مقننه مسئول اداره کشور هستند و باید درست تصمیم بگیرند و در برابر تصمیم خود پاسخگوی ملت ایران و مراجع قانونی باشند.

رئیس جمهور اضافه کرد: اینکه بعضی‌ها تلاش کنند بار مسئولیت تصمیمات خود را به دوش رهبری و ملت و دیگران بیندازند کار درستی نیست.

احمدی نژاد گفت: شاید در طولانی‌ترین زمان بررسی وزرای پیشنهادی پس از انقلاب، وزرای دولت دهم مورد نقادی و بررسی ذره بینی قرار گرفتند و بنده نیز از این رویکرد مجلس استقبال و آن را مکمل کار رئیس جمهور و به نفع ملت اعلام کردم.

وی افزود: همه تلاش‌ها انجام شد تا بررسی‌ها کامل‌تر و دقیق‌تر باشد، البته بودند بعضی‌ها در بیرون و داخل که تلاش کردند طرح های شکست خورده انتخاباتی را در دوره رأی اعتماد تکمیل یا بازیابی کنند اما با اراده قاطع قاطبه نمایندگان مجلس و هوشمندی آنان، این طراحی هم با شکست مواجه شد.

رئیس جمهور با اشاره به ضرب المثلی فارسی مبنی بر اینکه «روغن ریخته نذر حضرت عباس» گفت: فکر می‌کنم کسی نباید منتی بر دوش دولت و رهبری عزیز انقلاب و مردم بگذارد و همه موظفند وظایف خود را انجام دهند.

احمدی نژاد افزود: آن‌هایی هم که می‌خواستند به هشت، نه وزیر پیشنهادی در مجلس رأی اعتماد ندهند تا روز آخر تلاش خود را انجام دادند اما اکثریت قاطع مجلس با هوشیاری و البته با بررسی‌های دقیق و کامل، مانع از تحقق این موضوع شدند و دولت را با رأی بالای نمایندگان مستقر کردند.

وی با اشاره به اینکه دولت امروز مستقر شده است و جز به ملت و راه نورانی انقلاب و ارزش‌های برآمده از فرهنگ ملت ایران بدهکاری ندارد، گفت: اکثریت قاطع نمایندگان و دولت در یک مسیر و در کنار هم، همسنگر هم هستند و مجدداً از نمایندگان مجلس به خاطر کار دقیق و کار بزرگی که انجام دادند صمیمانه تشکر می‌کنم.

آماده مناظره و گفتگو با اوباما هستم

خبرنگاری در ادامه نشست خبری رئیس جمهور از برنامه‌های وی برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و احتمال مناظره با رئیس جمهور امریکا پرسید.

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: به شرط حیات و توفیق به اتفاق همکاران در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه از برنامه‌های ثابت دولت این است که هیچ یک از عرصه‌های بین المللی از این به بعد از حضور پررنگ، قاطع و اثرگذار جمهوری اسلامی ایران خالی نماند، گفت: ما به وضع موجود در عالم معترضیم و برای اصلاح هم راهکار درستی داریم و تلاش برای اصلاح را نیز وظیفه اصلی خود می‌دانیم، بنابراین در همه عرصه‌ها حاضر خواهیم بود.

وی افزود: در مجمع عمومی سازمان ملل دیدگاه‌های خود را تشریح و با گروه‌های مختلف مردم آمریکا دیدار خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه گفتگوهای متنوعی با رسانه‌ها خواهد داشت گفت: در برخی از اجلاس‌ گروه‌های سیاسی و اجتماعی جهانی که در آن‌ها عضو یا مسئول هستیم شرکت خواهیم کرد.

وی افزود: در دوره آقای بوش اعلام کردم، در دوره آقای اوباما هم اعلام کردم و اکنون نیز اعلام می کنم آمادگی داریم در مقابل رسانه های گروهی درباره موضوعات جهانی به مناظره و گفتگو بنشینیم.

دکتر احمدی نژاد اضافه کرد: فکر می‌کنیم این روش بهترین روش برای روشن شدن و حل مسائل جهانی باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: دوران حرکات، طراحی‌ها و توافقات پنهانی برای تعیین سرنوشت جهان به پایان رسیده است؛ همه آحاد بشر باید در جریان تحولاتی که در زندگی آن‌ها اثر می‌گذارد، قرار بگیرند.

وی افزود: فکر می‌کنیم که اگر حرف بزنیم و بگوییم که ریشه مشکلات جهان چیست، آن‌ها هم نظر خودشان را بگویند؛ این به نزدیک شدن دیدگاه‌ها کمک می‌کند و ریشه بسیاری از مشکلات بشر را در برابر چشم جهانیان قرار خواهد داد.

رئیس جمهور اضافه کرد: هیچ نگرانی نداریم؛ ملت ایران منطق بسیار مستحکمی دارد که در هر عرصه و جایگاهی این منطق قابل عرضه است.

دکتر احمدی نژاد با تاکید مجدد بر اینکه هیچ ابا و نگرانی نداریم گفت: باز هم اعلام می‌کنم آماده مناظره و گفتگو در برابر رسانه‌های جهانی هستم.

هیچ گاه درباره حقوق مسلم ایران مذاکره نمی‌کنیم

خبرنگار تلویزیون ان اچ کی ژاپن از رئیس جمهور پرسید: در کنفرانس خبری بعد از انتخابات اعلام کردید نیازی به صحبت کردن درباره برنامه صلح آمیز ایران با غرب نیست، ولی اخیراً اعلام کرده‌اید آماده مذاکره با غرب هستید، لطفاً توضیح دهید.

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: موضع امروز من همان موضع قبل و بعد از انتخابات است؛ از نظر ما مسئله هسته‌ای ایران تمام شده است؛ ما در چارچوب مقررات جهانی و بین المللی از نزدیک کارمان را با آژانس بین المللی انرژی اتمی دنبال می کنیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ گاه درباره حقوق مسلم ایران به مذاکره نمی‌نشینیم.

وی افزود: گفتگو و همکاری را در دو بخش پیگیری می‌کنیم؛ نخست، فرصت سازی برای استفاده صلح آمیز از انرژی پاک هسته‌ای برای همه کشورهای دنیا و دوم، سازماندهی مدیریت موثر برای جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و خلع سلاح هسته‌ای جهانی.

احمدی نژاد گفت: این موضع بسیار روشن است و ما در این چارچوب آمادگی داریم با همه علاقه‌مندان گفتگو و برنامه ریزی کنیم.

خبرنگار شبکه پرس تی وی ایران پرسید: چرا به جای ارسال بسته پیشنهادی به آژانس، آن را به گروه 1+5 فرستاده‌اید؟

رئیس جمهور پاسخ داد: با آژانس در تعامل مستمر هستیم و کارهایمان را جلو می‌بریم؛ بسته پیشنهادی ما به آژانس هم در پاسخ به تمایل آن‌ها به گفتگو با ایران است؛ ما هم چارچوب‌های گفتگو و موضوعات را تنظیم کردیم و پیشنهاد دادیم.

احمدی نژاد تاکید کرد: این سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در تعامل با همه کشورها و دولت‌هاست.

اصلاح نظام بانکی پس از هدفمند کردن یارانه‌ها

رئیس جمهور گفت: پس از خروج لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح نظام بانکی در دستور کار قرار می‌گیرد.

احمدی نژاد افزود: تک نرخی کردن سود بانکی در برنامه چهارم توسعه آمده است و دولت برای محقق کردن آن برنامه ریزی کرده بود اما کسانی که خود برنامه چهارم را تدوین کرده بودند با این اقدام دولت مخالفت کردند.

وی گفت: سود ثابت بانکی از نظر ما غیرقابل قبول و رباست و معتقدیم بخش‌های سرمایه گذاری در معادلات پولی و بانکی باید از بخش نیازهای ضروری مردم جدا شود.

رئیس جمهور افزود: در بخش سرمایه گذاری، سود باید بر اساس قرارداد میان سرمایه گذار و کارآفرین تقسیم شود اما در بخش هزینه‌های ضروری زندگی مردم حتماً باید شکل کار قرض الحسنه باشد.

احمدی نژاد گفت: مخالفان دولت بیشترین انتقادها را متوجه سیاست‌های اقتصادی دولت می کردند اما دیدیم در میان وزرای کابینه وزیری که اصلاً مخالف نداشت وزیر اقتصاد دولت نهم بود.

وی افزود: این نشان می‌دهد بسیاری از حرکت‌های سیاسی در پوشش عناوین اقتصادی صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور گفت: در تیم اقتصادی دولت تغییرات گسترده نداشتیم زیرا وزیر اقتصاد ثابت مانده و وزیر بازرگانی به وزارت نفت منتقل شده که این وزارتخانه هم جزو تیم اقتصادی دولت است.

احمدی نژاد افزود: معاون تجارت خارجی وزیر بازرگانی دولت نهم هم به جای وزیر بازرگانی در دولت دهم نشست و وزیر صنایع هم ثابت ماند.

وی گفت: شاکله اقتصادی ثابت است و باید تلاش کنیم برنامه‌های دولت عملی شود و عملی شدن برنامه‌های روشن دولت نیازمند همکاری سایر قواست.

رئیس جمهور افزود: لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها پایه اصل 44 و برنامه اقتصادی دولت است و مجلس برای بررسی آن زحمت می‌کشد اما می‌توانستیم این لایحه را زودتر در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم به برنامه‌های خود شتاب بیشتری ببخشیم.

تشریح آخرین برنامه‌های اکو

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره آخرین برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس دوره‌ای اکو، گفت: با آنکه سابقه اکو به چهل سال قبل برمی گردد، عمده فعالیت آن در پانزده سال اخیر و به خصوص در دو سال گذشته بوده است.

احمدی نژاد در ادامه نشست خبری خود افزود: در دورانی که نظام سرمایه داری بین المللی با چالش‌های اساسی مواجه شده است و تلاش می‌کند بحران‌های خود را به سایر ملل منتقل کند پیمان‌های منطقه‌ای اهمیت مضاعفی می‌یابد که اکو یکی از آن‌هاست.

رئیس جمهور نشست تهران را بسیار موفق خواند و گفت: نوعی همدلی و هم اندیشی در دریافت درست از محیط بین المللی اقتصادی و راه‌های برون رفت از آن در این نشست شکل گرفت.

وی افزود: در این نشست برای اینکه در آینده چه کنیم اتفاق نظر شکل گرفت و درباره چند راهکار اساسی به توافق رسیدیم که در حال پیگیری آن هستیم.

رئیس جمهور توسعه مبادلات اعضا را یکی از این توافقات خواند و گفت: این امر با سرعت در دست اجراست که البته مقدمه آن اصلاح قوانین گمرکی و مالیاتی است.

وی افزود: ‌الان حجم مبادلات دو و سه جانبه اعضای اکو به سرعت در حال افزایش است.

رئیس جمهور توسعه همکاری‌های بانکی را دیگر توافق اعضای اکو خواند و گفت: معامله با ارزهای رایج کشورها تصمیم بسیار مهمی برای مصون ماندن از دایره نوسانات سنگین دلار بود و قرار شد کشورها با ارزهای رایج خود به مبادلات اقدام کنند.

وی افزود: خوشبختانه این امر در حال پیشرفت است و در برخی کشورها به مراحل نهایی رسیده و در مرحله عملیاتی است و برخی دیگر از کشورها کارهای عملیاتی را آغاز کرده‌اند.

رئیس جمهور گفت: تشکیل صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، اجرای طرح‌های مشترک و بحث انرژی در دبیرخانه اکو به طور جدی در دست پیگیری است.

احمدی نژاد افزود: قطعاً سازمان اکو در آینده یکی از سازمان‌های همکاری های اقتصادی قدرتمند خواهد بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مسئله افغانستان با نظامی گری حل نمی شود گفت: هر کشوری که بخواهد با روش‌های نظامی سیاست‌های خود را در امریکای لاتین جلو ببرد قطعا با شکست روبه‌رو می‌شود.

به جای کشتن مردم اقتصاد خود را سرو سامان دهند

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص حضور نظامی آمریکا در آمریکای لاتین، گفت: هم اکنون شاهد رویکرد دوگانه و کلام و عمل مسئولان امریکایی هستیم ؛چرا که از یک طرف روش‌های نظامی گری نفی و از طرف دیگر حضور نظامی در نقاط مختلف جهان تقویت می‌شود.

وی با اشاره به سوال خبرنگار ونزوئلایی مبنی بر اینکه چندین پایگاه نظامی جدید امریکا در کلمبیا تاسیس شده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران این رویکرد را غلط و شکست خورده می‌داند حتی اگر امریکایی‌ها اعلام کنند می‌خواهند با شبکه مواد مخدر و تروریستی مقابله کنند، تجربه در افغانستان نشان داد که با ارتش منظم گسترده نمی‌توان با جریان مافیای مواد مخدر و تروریسم پیچده مقابله کرد.

احمدی نژاد افزود: بیش از هفت سال است که ناتو وارد افغانستان شده و با شعارهای دوگانه مهار جریان مواد مخدر و مهار تروریسم کار خود را آغاز کرده است؛ من سوال می‌کنم امروز تروریسم و مواد مخدر در افغانستان گسترده تر و قوی تر است یا هفت سال قبل.

وی با اشاره اینکه تولید مواد مخدر هفت سال پیش حدود دو هزار تن در سال بوده است گفت: الان طبق گزارش‌های مراجع سازمان ملل این رقم به نه هزار تن در سال افزایش یافته است.

احمدی نژاد تصریح کرد: هفت سال پیش شاید در هفته یا ماه حداکثر تا سه نفر در اقدامات تروریستی در افغانستان کشته می‌شدند اما امروز روزانه چندین نفر در افغانستان کشته می شوند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با این رویکرد مخالف بوده است و امروز آن را شکست خورده می‌داند گفت: اگر کسانی فکر می‌کنند با حضور نظامی می‌توانند ملت‌های به‌پاخاسته آمریکای جنوبی را مهار کنند اشتباه می‌کنند.

احمدی نژاد افزود: امروز شاهد انقلابی اساسی در اندیشه و مطالبات ملت‌ها از جمله ملت‌های امریکای جنوبی هستیم و اندیشه را نمی‌توان با سلاح و حضور نظامی سرکوب کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اندیشه نیازمند اندیشه است و اصلا مسائل امروز را نمی‌توان با نظامی گری حل کرد گفت: هر کس این تفکر را داشته باشد سخت در اشتباه است.

وی افزود: حتی اگر افرادی تصور کنند که با توسعه نظامی گری می توان فعالیت های اقتصادی را توانمند کرد اشتباهی بزرگ است زیرا آثار منفی آن به سرعت به کشور غاصب و پایگاه اصلی برخواهد گشت همان طور که امروز آثار اقدامات غلط اقتصادی دولتمردان امریکا و سیاستمداران اقتصادی امریکا را شاهد هستیم که نمی‌توانند آن را معالجه کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز جهان تغییر کرده است و هر سیاست غلطی بسیار زودتر از سی سال انعکاس خود را در کشور پایگاه خواهد داشت.

وی افزود: ما نصیحت و توصیه می‌کنیم به جای لشکرکشی و ایجاد پایگاه نظامی به ملت ها احترام بگذارند .

احمدی نژاد با اشاره به خبری مبنی بر اینکه گروه های مهاجم و نظامیان حاضر در افغانستان تا امروز بیش از 250 میلیارد دلار هزینه کرده اند گفت: بنده نمی دانم که اصل این عدد درست است یا غلط؛ فرض کنید درست است، مگر حل مسائل افغانستان چقدر خرج دارد.

وی اضافه کرد: افغانستان 25 میلیون نفر جمعیت دارد که 5 میلیون نفر آنان آواره هستند و ساکنان حاضر در آن هم اکنون 20 میلیون نفرند؛ حال اگر ساکنان این کشور را 25 میلیون نفر فرض کنیم مگر ایجاد یک شغل در این کشور برای یک نفر چقدر هزینه دارد؟

رئیس جمهور افزود: اگر خانوارهای افغانی را 5 نفر فرض کنیم، با این پیش فرض نیاز به 5 میلیون فرصت شغلی داریم؛ حال اگر فرض کنیم همه سرپرستان خانوارهای افغانستان بیکار باشند.

احمدی نژاد با اشاره به هزینه 3 هزار دلاری برای ایجاد هر شغل به اعتقاد کارشناسان گفت: حال ما می‌گوییم برای هر فرصت شغلی اگر حداکثر تا 10 هزار دلار هزینه شود می‌توان فرصت‌های شغلی خوبی در بخش‌های مختلف اقتصادی افغانستان ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه 5 میلیون فرصت شغلی اگر ضربدر 10 هزار دلار شود عدد حاصل 50 میلیارد دلار می‌شود گفت: چه کسانی جنگ راه انداختند و 250 میلیارد دلار صورتحساب به پای ملت‌ها نوشتند؟

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مسئله افغانستان با نظامی گری حل نمی شود افزود: هم اکنون کشورهای متخاصم اذعان می کنند که دایره ناامنی بسیار گسترده تر از هفت سال قبل است .

وی با اشاره به درخواست مذاکره این دسته از کشورها در حال حاضر گفت: چرا هفت سال قبل مذاکره نکردید و چرا نزدیک به صد هزار نفر کشته روی دست ملت‌ها گذاشتید و چرا این همه در افغانستان خرابی و کینه درست کردید؟

رئیس جمهور افزود: این در حالی است که امروز به افغانستان بسنده نکرده و پای خود را در پاکستان گذاشته‌اید و دو سال دیگر هم می‌گویید در پاکستان 250 میلیارد دلار هم هزینه کرده اید.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های کشور متخاصم در افغانستان اشتباه است گفت: حال می‌خواهید این سیاست‌ها را در کلمبیا تکرار کنید که از همین جا می گویم این سیاست شکست خورده است.

رئیس جمهور افزود: البته بنده احتمال می‌دهم کسانی باشند که این پول‌ها را به جیب‌های شخصی خود واریز می‌کنند و صورتحساب پس می‌دهند و باعث کسر بودجه در دولت انگلیس و آمریکا و آلمان می‌شوند.

وی گفت: افغانستان جایی نیست که 250 میلیارد دلار را بتوان در آنجا خرج کرد.

رئیس جمهور با اشاره به حضور 60 تا 90 هزار نفری نظامیان کشورهای متخاصم در افغانستان افزود: اگر به طور متوسط حضور نظامیان بیگانه در افغانستان را 60 هزار نفر فرض کنیم و برای هر نظامی نیز 5 هزار دلار با پشتیبانی در نظر بگیریم حدودا 300 میلیون دلار در روز و 3 و نیم میلیارد دلار در سال و همچنین 20 میلیارد دلار در هفت سال گذشته هزینه در بردارد؛ حال چطور 250 میلیارد دلار به حساب امریکا و اروپا در افغانستان هزینه می‌کنند؟

وی با تاکید بر اینکه باید در فضای آزاد اطلاعاتی به این سوال پاسخ داده شود گفت: فرض کنیم همه 250 میلیارد دلار را هزینه کرده باشند اما می‌بینیم که این همه هزینه انجام، 100 هزار نفر کشته و شهرها خراب و کینه‌ها نیز بیشتر شده و همچنین تولید مواد مخدر و ناامنی‌ها هم افزایش یافته است.

احمدی نژاد افزود: اگر در تصمیم گیرندگان غربی کمی عقل باشد که فکر می‌کنیم هست، باید این موضوع را ارزیابی کنند چرا که این سیاست شکست خورده است.

وی با اشاره به سیاست شکست خورده افغانستان و تکرار آن در کلمبیا گفت: هم اکنون اعلام می کنم هر کشوری بخواهد با روش‌های نظامی‌گری، سیاست‌های خود را در امریکای جنوبی جلو ببرد قطعا با شکست مواجه می‌شود.

رئیس جمهور افزود: اگر سیاست‌های امریکا در امریکای جنوبی با شکست مواجه شود آثار آن در اقتصاد و امنیت امریکا با شکست در افغانستان متفاوت است چرا که آمریکای جنوبی در کنار مرزهای آمریکا قرار دارد و هر اتفاقی به سرعت به داخل آمریکا منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: همان طور که اعلام کرده اند واقعا تغییرات را در دستور کار قرار دهند و چشمان خود را بشویند، عینک‌های خود را عوض کنند و دنیا را مقداری انسانی ببینند .

رئیس جمهور با تا کید بر ضرورت احترام به ملت‌ها، گفت: توصیه می‌کنم اگر 250 میلیارد دلار را در داخل آمریکا هزینه می‌کردند حداقل تا 4 میلیون شغل ایجاد می‌شد.

وی با اشاره به رشد 10.6 درصدی بیکاری در آمریکا افزود: با 250 میلیارد دلار در اروپا می‌توان فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد کرد و اگر فرض کنیم برای هر شغل در اروپا 20هزار دلار هزینه شود حدود 12 و نیم میلیون فرصت شغلی در اروپا ایجاد می‌شود.

احمدی نژاد گفت: غربی‌ها به جای اینکه بیایند در افغانستان مردم را بکشند بروند در کشور خود اقتصاد ملی شان را سر و سامان دهند.

هر دولتی بخواهد با ما گفتگو کند، آماده‌ایم

رئیس جمهور گفت: هر دولتی که بخواهد با ما گفتگو کند ما آمادگی کامل داریم و اهل گفتگو و منطق هستیم و با همه جز رژیم نامشروع صهیونیستی که هویتی برای آن قائل نیستیم و آن را به رسمیت نمی‌شناسیم گفتگو می‌کنیم.

احمدی نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار المنار درخصوص پیشنهاد دبیرکل اتحادیه عرب مبنی بر گفتگوی کشورهای عربی با جمهوری اسلامی ایران افزود: ما همه ملت‌ها ازجمله کشورهای عربی را دوستان قطعی خود می‌دانیم و امروز با اکثریت کشورهای عربی رابطه‌ای دوستانه و صمیمانه داریم.

رئیس جمهور تصریح کرد: با کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، لبنان، سوریه، الجزایر و بسیاری کشورهای دیگر رابطه بسیار خوبی داریم و حجم مبادلات ما بسیار بالا و رو به توسعه است.

احمدی نژاد با بیان اینکه از پیشنهاد عمرو موسی استقبال می‌کند و این موضوع را به خود وی نیز گفته است افزود: یک سؤال در اینجا در ذهن من تداعی می‌شود و آن اینکه گفتگوهای عربی - ایرانی یعنی چه؟ مگر عراق، سوریه، لبنان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و الجزایر، قطر، کویت و بسیاری دیگر که ما با آن‌ها رابطه گرم و صمیمانه داریم کشورهای عربی نیستند؟

رئیس جمهور با بیان اینکه نمی‌داند کدام کشور عربی از قدرت گرفتن ایران نگران است، گفت: فکر نمی‌کنیم هیچ کشور عربی از قدرت گرفتن ایران ناراحت باشد البته یکی، دو دولت عربی یا شاید بهتر باشد بگویم یکی، دو رسانه وابسته به این دو دولت در قضایای انتخابات ما بسیار بد عمل کردند و ما از آن‌ها گله مندیم و توقع داریم جبران کنند.

احمدی نژاد تصریح کرد: چرا این رسانه‌ها تحت تأثیر دشمنان ما قرار گرفتند و مجری طرح‌های آن‌ها بر ضد جمهوری اسلامی ایران شدند؟

رئیس جمهور افزود: ما رابطه خوبی با همه کشورها به ویژه کشورهای عربی داریم اما همواره القائات و طرح‌های دشمن نیز وجود دارد.

احمدی نژاد با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورهای عربی روابط ممتازی است گفت: البته یکی، دو کشور عربی در این زمینه بد عمل کردند اما این پایدار نیست چون ما برادریم و اگر هم برادر نباشیم در منافع ملی و منطقه‌ای و ویژگی‌های فرهنگی - مذهبی اشتراکات فراوانی داریم.

وی اضافه کرد: از ناحیه ایران هیچ اقدامی که در جهت ایجاد کدورت و تضعیف روابط باشد وجود نداشته است.

رئیس جمهور به پیشنهاد چندی پیش خود برای آغاز روابط رسمی با دولت مصر اشاره و تصریح کرد: در همین جا اعلام کردیم که آمادگی داریم در صورت اعلام آمادگی مصر از همان لحظه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران را در آنجا راه بیندازیم اما متأسفانه از این حرف ما بد برداشت کردند و حرفی را که به نفع روابط انسانی و ملت‌ها و خود مصر بود به موضعی اشتباه بردند و به واقع اشتباه کردند.

وی گفت: ما از حق همه ملت ها و حاکمیت و استقلال آن‌ها حمایت می‌کنیم و البته یک گروه صهیونیست هم هستند که برای آنها مشروعیتی قائل نیستیم، آنها را متجاوز می‌دانیم و به رسمیت نمی‌شناسیم.

از اقدام سازنده برای اصلاح ساختار دانشگاه آزاد استقبال می‌کنیم

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره موضوع وقف دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این خبر را شنیده و این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطرح شده است گفت: بنده وارد مسائل و زوایای وقف نمی‌شوم چون تخصص بنده نیست و صاحبنظران باید نظر بدهند.

وی افزود: به لحاظ قانونی در هر اتفاقی که درباره دانشگاه آزاد می افتد باید همه مسائل قانونی رعایت شود و هر نوع تغییری در مالکیت و شکل دانشگاه مستلزم اصلاح اساسنامه است که باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هر نوع تغییر در دانشگاه آزاد مستلزم حسابرسی است گفت: من در انتخابات به نحوه اداره دانشگاه آزاد متعرض شدم؛ به من گفتند مخالف دانشگاه هستی؛ این در حالی است که بنده خودم دانشگاهی هستم و عمرم را در دانشگاه گذرانده‌ام.

وی افزود: من 34 سال از عمرم را در دانشگاه گذرانده‌ام و زندگی‌ام زندگی دانشگاهی است؛ چه زمانی که دانشجو و چه زمانی که معلم دانشگاه بودم.

دکتر احمدی نژاد در ادامه با بیان اینکه استخدام دانشگاه است و اکنون هم با دانشگاه ارتباط دارد گفت: اصل دانشگاه بسیار خوب است.

وی افزود: ما گفتیم نباید به دانشجو و استاد فشار بیاید و پایگاه سیاسی احزاب شود؛ منابعی که باید صرف ارتقای علمی و رفاه دانشگاه و استادان شود نباید در چرخه‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر قرار است تغییری صورت بگیرد مستلزم حسابرسی‌های دقیق است گفت:‌ بخشی از اموال دانشگاه آزاد هدایای دولت است و اگر قرار است تغییری اتفاق بیفتد باید نظر دولت هم لحاظ شود؛ چون اموال اهدایی دولت برای مقاصدی خاص به این دانشگاه ارائه شده است.

احمدی نژاد گفت: ما از هر اقدام سازنده‌ای که به اصلاح ساختارها و جهت گیری ها و رفتار دانشگاه آزاد بینجامد استقبال می‌کنیم.

روند انتخابات در ایران کاملا مردمی است

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره دادگاه متهمان اغتشاشات پس از انتخابات، قصد شکایت وی از اتهامات علیه وی در دوران انتخابات و پس از آن و همچنین تفاوت مواجهه با افراد پایین دستی و فرماندهان اغتشاشات گفت: از نظر ما انتخابات گذشت و پرونده آن فردای انتخابات بسته شد؛‌ این سی‌امین یا سی و یکمین انتخابات ملت ایران بود.

وی افزود: سازوکاری که به کار گرفته شد ، سازوکاری ثابت البته با اصلاح و تکمیل است؛ انتخابات در ایران مردمی است و شاید ما تنها کشوری هستیم که مجریان و ناظران انتخابات خود مردم هستند.

احمدی نژاد با بیان اینکه وزارت کشور تدارک و پشتیبانی کننده شبکه انتخابات است تصریح کرد: انتخابات را معتمدان مردم برگزار و بر آن نظارت می‌کنند؛ پاک ترین انتخاباتی که با شیوه دستی انجام و با شیوه ماشینی هم کنترل شد.

رئیس جمهور با اشاره به اتفاقات پس از انتخابات گفت: بعضی‌ها در فضای انتخابات که فضای هیجان، تبلیغات و گفتگوست پا را از اخلاق فراتر می‌گذارند، تهمت می‌زنند و توهین می کنند.

وی افزود: عموماً در انتخابات این گونه بوده است که وقتی انتخابات تمام می‌شد این رفتارها را بسته بندی می کردند و به بایگانی می فرستادند و دوران همدلی و دوستی آغاز می‌شد.

احمدی نژاد گفت: در این انتخابات، هم حجم خلاف گویی‌ها و تهمت‌ها بیشتر شد و هم بعد از انتخابات پرونده را نبستند؛ برای من خیلی جالب بود که گفتند انتخابات باید باطل شود چون تقلب شده است.

وی ادامه داد: گفتیم سندی دارید؟ گفتند نه. گفتیم چرا تقلب است؟ گفتند چون ما می‌گوییم.

رئیس جمهور تصریح کرد: به نظر من این دیکتاتوری است؛ بدترین نوع دیکتاتوری است؛ بالاخره وقتی کسی در انتخابات شرکت می‌کند دو طرف دارد، یکی پیروزی و دیگری شکست.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهم تعبیر شکست را به کار ببرم گفت: در انتخابات یکی رأی می آورد و یکی هم نمی آورد؛ از ابتدا وقتی کسی وارد عرصه می‌شود باید خود را برای رأی نیاوردن آماده کند.

رئیس جمهور افزود: متاسفانه در این انتخابات اخلاق تبلیغاتی و اخلاق رأی نیاوردن رعایت نشد؛ حرف‌هایی زده شد که شایسته آن‌ها و شایسته ملت بزرگ و آگاه ایران نبود؛ مگر کسی می‌تواند این ملت را فریب بدهد؟ مگر کسی می‌تواند رأی خود را به ملت ایران تحمیل کند آن هم با این گستردگی؟

احمدی نژاد اضافه کرد: چهل میلیون نفر در انتخاباتی با قریب به هشتاد و پنج درصد حضور و رکوردی بی نظیر شرکت کردند.

وی با اشاره به صف‌های طولانی در انتخابات دهم ریاست جمهوری و اینکه خودش در یکی از شعبات اخذ رأی حدود 45 دقیقه برای رأی دادن در صف ایستاده بود گفت: ازدحام جمعیت به قدری شد که مسئولان شعبه به من گفتند اگر در صف بایستم ممکن است نظم شعبه به هم بخورد و آرای صندوق باطل شود. من از حدود دویست، سیصد نفری که جلوتر از من بودند اجازه گرفتم و رأی دادم.

رئیس جمهور افزود: در این سه ربع ساعتی که در صف بودم تعداد رأی دهندگان به 500 تا 600 نفر افزایش یافت و تا شب این گونه بود؛ چهل میلیون نفر رأی دادند.

وی اضافه کرد: در کشوری که چهل میلیون نفر رأی دادند و از پیرمرد هشتاد ساله به اصطلاح بی‌سواد تا بچه های دبستانی آن همه مسائل روز را تحلیل می‌کنند و در کشوری که هفتاد میلیون عنصر سیاسی هستند خودشان انتخابات را برگزار و در آن شرکت و بر آن نظارت می‌کنند، این حرف‌ها خیلی زشت است خودشان هم می‌دانستند، چنانکه دیدیم در اعترافات هم گفتند ما خبر داشتیم؛ خیلی بد عمل کردند.

رئیس جمهور گفت: امیدواریم فرصتی برای جبران کردن پیدا کنند؛ البته عده‌ای بی‌اطلاع فریب خوردند و به خیابان‌ها آمدند و سر و صدا کردند، حرف‌هایی زدند، مکان‌هایی آتش گرفت، در جاهایی متاسفانه درگیری شد و عده‌ای مردم بی‌گناه و بی‌اطلاع کشته شدند.

احمدی نژاد افزود: خیلی کار زشتی شد؛ ما فکر می‌کنیم آن‌ها که فریب خوردند باید با آن‌ها با رأفت اسلامی برخورد شود اما قطعاً آن‌هایی که فرماندهی و طراحی کردند، حمایت‌های دشمنان را پذیرفتند، حداقل اینکه عکس العمل نشان ندادند و با سکوت خود پذیرفتند که دشمن از آن‌ها حمایت کند و سعی کردند ضربه بزنند.

رئیس جمهور ادامه داد: خیلی جالب است خودشان سر و صدا می‌کنند و می‌گویند این دولت چون مشروعیتش زیر سوال رفته ممکن است در عرصه‌های جهانی از منافع ملی کوتاه بیایند.

وی تصریح کرد: اگر کسی الفبایی از سیاست را خوانده باشد می‌فهمد که هدف همین است؛ این حرف‌ها را می‌زنند که دولت کوتاه بیاید؛ غافل از اینکه دولت و ملت کوتاه نمی‌آیند.

احمدی نژاد با بیان اینکه دولت کنونی مشروع ترین دولت ایران در صد سال اخیر است که با رأی بالای ملت انتخاب شده است گفت: 25 میلیون نفر به این دولت رأی دادند و در بازشماری 10 درصد از آرای تهران هم 8 هزار رأی به منتخب اضافه و 2 هزار رأی از مدعیان کسر شد که این خطای انسانی است.

وی افزود: حتی اگر همه آرا بازشماری می‌شد در اصل نتایج تغییری ایجاد نمی‌شد چنانکه مقداری هم به رأی منتخب اضافه شد.

رئیس جمهور گفت: هیچ سندی دال بر وجود تقلب ارائه نشد اما ادامه دادند.

احمدی نژاد با بیان اینکه فرض می کنیم یک مدت هیجانی بودند و گزارش‌ها و نظرسنجی‌های غلط به آنها داده بودند، به برخی وقایع دوران انتخابات اشاره کرد و افزود: رئیس جهاد دانشگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی رسماً اعلام کرد ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان) در آخرین نظرسنجی که در هفته آخر قبل از انتخابات (سه شنبه قبل از انتخابات) انجام داد نتایجی که اعلام کرد تقریباً نزدیک به همین نتایج بود.

رئیس جمهور گفت: رئیس جهاد دانشگاهی می‌گفت این نتایج را برای رقیب (رقیب من) ارسال کردم و گفتم این افکار مردم است که تقریباً دو به یک است.

احمدی نژاد افزود: رئیس جهاد دانشگاهی گفت نگران شدم که این به دست رقیب نرسد که پیگیری کردم و با رئیس دفترش صحبت کردم و او گفت نتایج را به وی داده است.

وی با بیان اینکه رئیس جهاد دانشگاهی ده بار در این باره با رقیب انتخاباتی تماس گرفته بود گفت: یک بسته دیگر روز پنجشنبه قبل از انتخابات به طور مستقیم ارسال و از مسئول دفتر رقیب خواهش شد که حتماً به دستش برسد؛ نتیجه دو به یک است؛ اما قبل از اعلام نتایج انتخابات کنفرانس خبری برگزار کردند و اعلام شد که ما پیروز هستیم.

احمدی نژاد افزود: آن‌ها از روز اول می گفتند اگر ما پیروز نشویم تقلب شده است؛ این چه منطقی است؟ آیا این درست است که کسی در انتخابات شرکت کند و از اول بگوید مردم موظفند به من رأی بدهند و اگر رأی ندهند مردم محکومند؟ به این می‌گویند دیکتاتوری مدرن. ملت ایران هم نشان داد با دیکتاتورها چگونه برخورد می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه من بعد از انتخابات سکوت کردم اما حرف برای گفتن بسیار است گفت: بد عمل کردند؛ به انقلاب و ملت ایران حق ناشناسی کردند، به چهره نورانی ایران گرد پاشیدند؛ البته این‌ها اثر ندارد.

وی افزود: البته آن‌ها هم که بیرون نشستند و کف زدند و تبلیغات کردند و گفتند اوضاع عوض شده است آن‌ها هم اشتباه کردند. هر دو اشتباه کردند و البته باید جبران کنند؛ امیدواریم هر دو جبران کنند.

رئیس جمهور گفت: این طبیعی است، پیاده نظام به او اطلاعات غلط داده اند و او فکر کرده است که حقش ضایع شده است. چه حقی ضایع شده است؟ انتخابات برای این است که رأی مردم تصمیم گیر باشد و هر چه اکثریت شد بپذیرند؛ چنانکه بنده در نشست خبری بعد از انتخابات اعلام کردم و گفتم انتخابات سالم است و هر تصمیمی که ملت ایران بگیرد تسلیم تصمیمات ملت ایران هستیم.

احمدی نژاد گفت: به نظر من باید با پیاده نظام و کسانی که آمدند و با هیجان تحریک کردند با رأفت اسلامی برخورد شود اما آن‌هایی که فرماندهی عملیات را داشتند و آگاهانه سعی کردند به ملت ایران و انتخابات ملت ایران ضربه بزنند باید پاسخ بدهند و من فکر می‌کنم این مطالبه ملت ایران است؛ البته عادلانه، با رعایت عدالت، قوانین و آیین دادرسی.

وی افزود: این نمی‌شود که عده‌ای تهران را به هم بریزند، مردم را کتک بزنند، شیشه‌های مغازه‌ها و خودروها را بشکنند؛ ‌البته برخی هم در دستگاه‌های انتظامی و غیره بودند که به نظر من آن‌ها نفوذی بودند و ما شواهد و دلایلی در این باره داریم؛ این‌ها در لباس دوست ضربه زدند که باید به شدیدترین وجه محاکمه شوند؛ البته طبق قانون، با رعایت عدالت و آیین دادرسی.

رئیس جمهور اضافه کرد: این خواسته ملت ایران است؛ نمی‌شود که هر کسی از مادرش قهر کرد به خیابان ها بیاید ماشین ها را به آتش بکشد و شیشه بانک‌ها و مغازه‌ها را بشکند.

احمدی نژاد گفت: چقدر مردم آسیب دیدند! چند صد نفر زخمی شدند؛ عده‌ای که با خانواده در خیابان عبور می‌کردند شیشه خودرویشان را شکستند و این خیلی بد بود.

رئیس جمهور افزود: امیدواریم خداوند متعال به آن‌ها فرصتی بدهد که بتوانند کارهای غلطشان را جبران کنند.

نظام سلطه زودتر از پیش بینی تحلیلگران سقوط می‌کند

خبرنگار روزنامه فرهنگ آشتی با اشاره به نامه یک نخبه لبنانی، سؤال وی را از رئیس جمهوری اسلامی ایران پرسید که چرا اگر یک مسلمان بخواهد اختراع یا مقاله علمی در دنیا ارائه کند باید از کانال علمی و جاسوسی امریکا و اسرائیل گذر کند که بعضی وقت‌ها به از دست رفتن جانش می انجامد یا اینکه طرح یک مسلمان به نام یک غیرمسلمان تمام می‌شود.

این نخبه لبنانی سؤال کرده است آیا می‌توانیم کاری کنیم که استقلال علمی مسلمانان جهان به دست خودشان باشد.

رئیس جمهور در پاسخ با بیان اینکه این سؤال مهم است گفت: اجازه بدهید این سؤال را این طور اصلاح کنم: آیا می‌توان کاری کرد که استقلال ملت‌ها از نظام سلطه محقق شود.

احمدی نژاد پاسخ داد: بله می‌شود؛ اینکه ما باید کارهایمان را در ساز و کارهای نظام استکباری دنبال کنیم یک واقعیت و ناشی از نظام سلطه است.

وی افزود: نظام سلطه غیرانسانی و ناعادلانه حاکم بر جهان را باید به هم بزنیم برای این کار باید متحد و مقتدر شویم.

رئیس جمهور گفت: خوشبختانه در ایران کارهای خوبی آغاز شده است؛ ما پایگاه علمی استنادات جهان اسلام را که به زودی به سایر ملت‌ها هم گسترش پیدا خواهد کرد برای ارزیابی و معرفی و تأیید دستاوردهای علمی ملت‌های مستقل تأسیس کردیم که مرکز آن هم در ایران است.

وی اضافه کرد: این کار را باید در عرصه‌های دیگر علمی و اقتصادی هم انجام دهیم.

رئیس جمهور افزود: به همین خاطر ملت‌ها امروز یکپارچه علیه نظام سلطه قیام کرده‌اند مردم لبنان 30 سال است مقاومت می‌کنند و همین طور مردم ایران.

وی گفت: بدانید دریچه‌ها باز شده نور تابیدن گرفته و افق آینده روشن است خیلی زودتر از آنچه تحلیلگران تحلیل می‌کنند نظام سلطه فرو خواهد ریخت.

مستکبران در صدد تفرقه افکنی میان کشورهای منطقه

رئیس جمهور گفت: استکبارگران منافع خود را در تفرقه میان جبهه متحد تشکیل شده در منطقه می‌دانند و در صدد ایجاد درگیری میان کشورها هستند.

احمدی نژاد افزود: اراده مستکبران بر این است که در برابر جبهه متحد لبنان، سوریه، عراق و ایران بایستند و نمی‌خواهند این جبهه شکل بگیرد.

وی گفت: حلقه مرکزی این جبهه، عراق و سوریه هستند و روابط دوستانه این دو کشور به نفع امنیت منطقه است.

رئیس جمهور افزود: هم دو دولت عراق و سوریه و هم دیگران باید تلاش کنند روابط دو دولت مستقل عربی - اسلامی، صمیمی و سازنده باشد.

احمدی نژاد گفت: دست‌های پلیدی وجود دارد که می‌خواهد با بمب گذاری مانع تقویت همدلی‌ها شود اما آن‌ها در این مرحله نیز شکست خواهند خورد، ایران با دو دولت و ملت عراق و سوریه روابط صمیمی دارد و هر دو دولت برای توسعه همکاری‌های سازنده اراده قوی دارند و ما نیز از این روند حمایت می‌کنیم.

وی افزود: بدخواهان بیش از شش سال است که در عراق آدم می کشند یا زمینه‌های کشته شدن آدم‌ها را فراهم می‌کنند؛ اکنون باید از آن‌ها پرسید آیا وضعشان بهتر از شش سال پیش است.

رئیس جمهور گفت: شش سال قبل شاید برخی از آمدن آن‌ها خوشحال بودند و از آنان استقبال می‌کردند اما امروز چه وضعی دارند؟

احمدی نژاد افزود: همه ملت‌های منطقه از شما متنفرند و امروز به هوشیاری و آگاهی و بیداری رسیده‌اند و فریب شما را نخواهند خورد.

تاسیس بیش از 15 کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر تسریع در ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها گفت: کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه پردازی از ابتکارات خوبی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند و شورای عالی انقلاب فرهنگی سازوکار خوبی برای آن طراحی کرده است.

آقای احمدی نژاد افزود: کار آغاز و شاید تا الان بیش از 15 کرسی در رشته‌های گوناگون تاسیس شده است و بیش از 40 نفر با نظریات و ایده‌های نو به این عرصه وارد شده‌اند.

وی اضافه کرد: صدها گروه ایده پردازی در دانشگاه ها تشکیل شده و سازوکار گسترده‌ای در همه دانشگاه‌ها شکل گرفته است.

احمدی نژاد با بیان اینکه جریان ایده پردازی مانند تولید قطعات خودرو نیست بلکه باید ذهن‌ها بجوشد و فعال شود، گفت: تمرین تعاملات آزاداندیشانه از الزامات این امر است که البته در دانشگاه‌های ما وجود دارد و باید در سطح متعالی‌تری سازماندهی شود.

وی تصریح کرد: البته برنامه ریز، مجری و حاضر در صحنه خود دانشگاهیان هستند.

رئیس جمهور افزود: آنچه دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌دهند پشتیبانی و ایجاد فضای لازم و حمایت و فراهم کردن فضایی مطمئن برای اندیشیدن‌، ابراز نظر و ایده پردازی است.

احمدی نژاد با بیان اینکه در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گروهی که مامور این کار بودند گزارش مفصلی از تصمیمات جدید این شورا برای حمایت از این روند ارائه کردند، گفت: امیدواریم با حضور قاطع خود دانشگاهیان، شاهد روزافزون شدن ایده‌ها در دانشگاهایمان به خصوص در حوزه‌های علمیه باشیم.

وی افزود: گرچه این امر در دانشگاه‌های ما هست و در حوزه ها آزاداندیشی در سطح بالایی جریان دارد اما نوعاً در حیطه‌های محدود است مانند بحث های سیاسی روز که این جریان به طور مطلق آزاد است.

احمدی نژاد گفت: همه نیاز یک ملت این‌ها نیست و این پنج درصد نیاز یک ملت و یک انسان است و 95 درصد دیگر ایده پردازی در علوم انسانی، در اندیشه، فیزیک، شیمی، ‌علوم پایه، صنعت، علوم سیاسی، ‌علوم مدیریت و سایر علوم است.

رئیس جمهور افزود: قرار شد در رتبه بندی دانشگاهیان این امر تقویت بیشتری شود و جوایز بزرگ ملی و بین المللی جدیدی برای ایده های نو تعریف شود و مناظرات و گفتگوهای آزاد در سطح دانشگاه ها و مراکز علمی پا بگیرد.

در خصوص عوامل نفوذی در نیروهای امنیتی، اسناد داریم

رئیس جمهور گفت: شواهد و اسنادی داریم که جریان مرتبط با آشوب در برخی اقدامات ناشایستی که اتفاق افتاد، مانند کوی دانشگاه و برخی بازداشتگاه‌ها حضور داشت و اقداماتی انجام داد و این در واقع جزئی از حلقه های سناریوی آشوب بود.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه همشهری مبنی بر اینکه آیا درخصوص ادعایتان درباره حضور افراد نفوذی در نیروهای امنیتی و بازداشتگاه‌ها اسنادی هم دارید افزود: من سی سال است که در جمهوری اسلامی زندگی می‌کنم و مردم نیز به خوبی این سی سال را درک کرده‌اند؛ نه تنها وفاداران به انقلاب بلکه هیچ ایرانی پاک و عاشق ایران و مؤمن به آرمان‌های ملت ایران حاضر نیست چنین اقداماتی انجام دهد.

وی تصریح کرد: هر کس خواسته یا ناخواسته مقابل منافع ملت ایران ایستاده باشد یا علیه آن عمل کند در صف دشمن ملت ایران است ولو متوجه نباشد که البته ما افرادی داریم که آب به آسیاب دشمن می ریزند و متوجه نیستند.

رئیس جمهور بر ضرورت مرور یک دوره دشمن شناسی تأکید و تصریح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری دهم و پس از آن اتصالات برخی جریانات داخل کشور با خارج از کشور کاملاً مشخص شد و دیدیم این جریانات و حتی افراد شاخص سیاسی مرتبط با آن‌ها پس از طرح شدن برخی سناریوها در رسانه‌های بیگانه، چگونه موضع گیری کردند.

وی با بیان اینکه تشخیص صف دشمن سخت نیست، گفت: هیچ مأمور دلسوزی حاضر نیست اقدامی کند که بر خلاف مأموریتش، قانون و انسانیت و منافع ملی‌اش باشد مگر اینکه در فضایی قرار گرفته باشد که این حرکت را به نفع حزب و جریان متبوع سیاسی خود بداند.

احمدی نژاد با تأکید بر اینکه ملت ایران در تشخیص صف دشمن هیچ گاه اشتباه نکرده است افزود: اسناد رسمی داریم که برخی جریانات پس از انتخابات در بازداشتگاه‌ها و در بین نیروهای امنیتی، به عناصر آشوب وابسته بود اما به نام ملت ایران صورت گرفت که این کار بسیار ناجوانمردانه‌ای است.

رئیس جمهور به آسیب شدید نیروهای انقلاب در جریانات پس از انتخابات اشاره و تصریح کرد: این نیروها که این گونه آسیب دیدند همان‌هایی بودند که وقتی یک سرباز عراقی را که تا دو دقیقه قبل از اسارتش به سمت دوست این افراد شلیک می‌کرد به اسارت می‌گرفتند، با مهربانی تمام از او استقبال و پذیرایی می‌کردند؛ این فرهنگ انقلاب اسلامی است.

احمدی نژاد افزود: برخی آگاهانه و برخی غیرآگاهانه در جمع دشمن حرکت کرده‌اند و به نظر من باید به وضع آن‌هایی که پیاده نظام بودند با رأفت اسلامی رسیدگی شود و با آن‌هایی که فرماندهی را بر عهده داشتند برخورد قاطعی صورت گیرد.

وی در آغاز پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه همشهری گفت: من هم یک شهروند عادی هستم و امیدوارم روزنامه همشهری هم حداقل حقوقی را که برای یک شهروند در نظر می‌گیرد برای من در نظر بگیرد.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری حیات در خصوص مشکلات خبرنگاران و چگونگی رسیدگی به آن گفت: برخی از این مشکلات واقعیاتی است که من هم از آن‌ها آگاهی دارم و آن‌ها را شنیده‌ام به نظر من باید مقداری ساز و کارها را در حوزه رسانه تغییر دهیم.

وی افزود: این شیوه که بین مدیرمسئول و خبرنگار وجود دارد، شیوه معیوبی است و کار خبری و رسانه‌ای به صورت ابزاری درآمده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: یک عده آمده‌اند و می‌خواهند بزنند و ببرند در صورتی که رسانه یک عنصر پایدار است و لازمه یک حیات بالنده و تنظیم کننده رابطه‌هاست و باید دقیق، به موقع و سالم کار کند.

احمدی نژاد خبرنگاری را یکی از شغل‌های سخت دانست و گفت: امیدوارم در مراسمی به مناسبت افطار که قرار است با اصحاب رسانه برگزار شود و اگر فرصتی در ماه رمضان پیش نیاید در مهر ماه چهار، پنج ساعتی بعد از اذان مغرب دور هم بنشینیم و این مشکلات را بازتر و دقیق تر بررسی کنیم.

کد خبر 89806

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز