وقتی تهران در دوره قاجار در قامت پایتخت ظاهر شد و رفته‌رفته لباس یک شهر مدرن و امروزی را پوشید و از ۴ جهت توسعه یافت، عبورومرور دغدغه اصلی ساکنان این شهر شد.

اتوبوس

به گزارش همشهری آنلاین، همین امر مهم توجه تاجران بزرگ ازجمله معین تجار بوشهری را برای حل این مسئله جلب کرد و او نخستین اتوبوس ساخت بلژیک را در زمان مشروطه به تهران آورد که بابت هر نفر ۳ شاهی کرایه دریافت می‌کرد. اما یک اتوبوس چاره مشکل حمل‌ونقل در تهران نبود و همین شد که روز به‌روز افراد دیگری هم برای خرید اتوبوس سرمایه‌گذاری کردند و مدل‌های مختلفی از این وسیله حمل‌ونقل عمومی را وارد پایتخت کردند.

تا قبل از سال ۱۳۰۵ رانندگان اتوبوس کمی در تهران و آن هم عمدتا در خارج از شهر مسافر جابه‌جا می‌کردند، اما در این سال و دقیقا در چنین روزی در دوره وزارت فواید عامه و تجارت مهدی قلی‌خان هدایت، قرارداد راه‌اندازی نخستین خط اتوبوسرانی تهران با یک کنسرسیوم دانمارکی متشکل از ۳ -۲ شرکت، منعقد شد. طبق این قرارداد کمپانی مذکور موظف شد چند خط اتوبوس در داخل شهر تهران و منطقه شمیران راه‌اندازی کند و قیمت ژتون اتوبوس هم ۸شاهی تعیین شد و کمپانی دانمارکی هم موظف به پرداخت ۵درصد سود سالانه درآمد سالانه‌اش به دولت وقت ایران شد. اما بزرگ‌ترین ایراد شبکه حمل‌ونقل شهر تهران در آن روزگار وضعیت نابسامان و از هم گسیخته آن بود. برخی اتوبوس‌ها هم به‌صورت شراکتی خریداری و به‌کار گرفته می‌شد.

سرانجام همه بی‌نظمی‌ها، تخلف‌ها، دریافت کرایه‌های بالا و سرعت بالا امان مردم را برید و دولت آن زمان برای ساماندهی وضعیت تردد شهروندان تصمیم گرفت نخستین خط اتوبوسرانی را در چهاردهم تیرماه سال ۱۳۳۵ با ۹۰ اتوبوس بنز تحت پوشش شرکت واحد فعال کند و به هرج و مرج‌ها در شهر پایان بدهد. حالا ۶۸سال است که از تهران آن سال‌ها دور شده‌ایم و در این مدت‌ به تعداد مسافران و مدل‌های مختلف اتوبوس اضافه شده و خطوط اتوبوسرانی از غرب به شرق و از شمال به جنوب تهران توسعه یافته است و شاهد خطوط اتوبوس‌های تندرو در تهران هستیم.

تصاویری جالب و کمتر دیده شده از یک قرن اتوبوسرانی در پایتخت | ارابه های تهران نوین

اتوبوسرانی تهران سال ۱۳۰۵با ۴خط، رسماً شروع به‌کار کرد که عبارت بود از: خط ۱؛ میدان توپخانه دروازه قزوین، خط ۲؛ میدان توپخانه انتهای امیریه، خط ۳؛ میدان توپخانه، بازار و شاهپور و خط ۴؛ میدان توپخانه گارماشین (ری جنوبی). شایان ذکر است خطی بین دروازه دولت و بازار کشیده شد که به‌علت عدم‌استقبال مردم، پس از یک سال و ۲‌ماه بهره‌برداری، برچیده شد.

تصاویری جالب و کمتر دیده شده از یک قرن اتوبوسرانی در پایتخت | ارابه های تهران نوین

شرکت اتوبوسرانی در ۲۴ آذر ۱۳۳۲ با ۱۸ خط تحت مدیریت شهربانی کشور آغاز به‌کار کرد و از ۳ هفته بعد در تاریخ ۱۵ دی‌ماه روش خطوط اتوبوسرانی تهران تغییر کرد و بلیت ژتونی (پولک فلزی)، باجه بلیت فروشی راه‌اندازی شد و دولت وقت به‌منظور نوسازی ناوگان شهری تعدادی اتوبوس مرسدس بنز از آلمان وارد کرد.

تصاویری جالب و کمتر دیده شده از یک قرن اتوبوسرانی در پایتخت | ارابه های تهران نوین

خطوط اتوبوسرانی شهر تهران از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۶۹ به‌تدریج شکل گرفت و با تغییرات جزئی به کارش ادامه داد تا در سال ۱۳۶۹ شرکت واحد دچار تحولات اساسی شد. این شرکت طی سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۴ خطوط بسیاری را اصلاح و خطوط جدیدی را تأسیس کرد.

تصاویری جالب و کمتر دیده شده از یک قرن اتوبوسرانی در پایتخت | ارابه های تهران نوین

شرکت واحد در سال ۱۳۷۱نخستین خط اتوبوس برقی با۳ دستگاه اتوبوس را در حدفاصل سه‌راه تهرانپارس تا میدان امام‌حسین(ع) راه‌اندازی کرد و ۴ سال بعد، فاز دوم این طرح با ۳۵دستگاه اتوبوس برقی راه‌اندازی شد.

تصاویری جالب و کمتر دیده شده از یک قرن اتوبوسرانی در پایتخت | ارابه های تهران نوین

روند اصلاح خطوط اتوبوسرانی تهران طی سال‌های ۱۳۷۷، ۱۳۷۸ و سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۵ با روش‌های ترکیبی از خطوط مترو و اتوبوس ادامه یافت.

کد خبر 898476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha