گروه ادب و هنر: اجلاس دوروزه دبیران شورای فرهنگ عمومی‌استان‌های کشور، صبح سه شنبه 30 آبان در سالن اجتماعات کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کارکرد.

در این اجلاس، محمدحسین صفارهرندی - رئیس شورای فرهنگ عمومی‌کشور- گفت: عصاره آنچه به عنوان فرهنگ به ما سپرده شده و ما را موظف به انجامش کرده‌اند، همان چیزی است که از آن به عنوان فرهنگ عمومی‌یاد می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌خاطرنشان کرد: درحقیقت همه رشته‌های گوناگون فرهنگی، بهانه‌ای برای رشد فرهنگ عمومی‌است. فرهنگ خاص برای نیل به یک مقصود و هدف بزرگ‌تر، عمدتا شکل ابزار دارد‌. هدف هم همان ارتقای فرهنگ عمومی‌است.

از آنجا که ماهیت انقلاب و اساس نظام بر فرهنگ استوار شده، شاید بتوان گفت مزیت نسبی ما در ارتباط با خارج، عمدتا فرهنگی است و باید به این مقوله توجه داشته باشیم.

بعد از مطالعه گزارش‌های تهیه‌شده در استان‌ها به این نتیجه رسیدم که ما از یک وضعیت محدود به یک نتیجه مطلوب رسیده‌ایم. شاید از سال گذشته تا به امروز، رشد 300درصدی فرهنگی داشته‌ایم و این علامت هدف‌گذاری جدی است.

شورای فرهنگ عمومی‌در مرکز(تهران ) «قمر» شورای عالی انقلاب فرهنگی است و آنچه در شورای فرهنگ عمومی‌می‌گذرد، به نوعی بدون واسطه به شورای عالی انقلاب فرهنگی مرتبط می‌شود و روشن است که مصوبات آن لازم‌الاجراست.

استان‌ها نباید بر خلاف آنچه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده موضع بگیرند و دبیران کل شورای فرهنگ عمومی‌ در استان‌ها باید به دستورات شورای فرهنگ عمومی‌ مرکز عمل کنند.

محمدحسین صفارهرندی یادآورشد: شوراهای فرهنگ عمومی‌ در هر استان موضوعاتی دارند که مختص به همان استان است و سرمایه‌گذاری شورای فرهنگ عمومی‌ در استان‌ها باید روی همین موضوعات استانی مختص به خودشان باشد. در شوراهای فرهنگ عمومی‌ باید روی این موضوع پژوهش کنند که ما در گذشته - از نظر فرهنگی - چه بوده‌ایم و هم‌اکنون چه بر سر ما آمده است و آیا احیانا شرایط ارتقاء و رشد فراهم شده است؟

رئیس شورای فرهنگ عمومی‌ کل کشور، همچنین گفت: وضعیت گذشته ما به نسبت امروز مطلوب‌تر بود و برای نیل به شرایط دست‌نخورده گذشته، ما نیازمند پژوهش فرهنگی هستیم و تحقیقات عملی ما باید ما را به نقطه‌ای حواله دهد که در آن شرایط، غباری بر فرهنگ حقیقی این مردم ننشسته بوده.

امروز در پایان دومین روز از نشست دوروزه دبیران شورای فرهنگ عمومی‌ استان‌ها، بیانیه، اهداف، سیاست‌ها و وظایف شورای فرهنگ عمومی ‌منتشر خواهد شد.

کد خبر 9003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز