چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در نخستین سالگرد حمله رژیم صهیونیستی به غزه و جنگ 22 روزه این رژیم علیه این شهر بی‌دفاع فلسطینی، یک گروه حقوق بشری در سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد

قربانیان بی‌گناه حملات سال گذشته اسرائیل به غزه بسیار بیشتر از ارقامی است که اعلام شده‌ است.به این ترتیب ادعای رژیم صهیونیستی درباره اینکه قربانیان این جنگ بیشتر از اعضای نظامی حماس بوده‌اند، تکذیب شد.به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش اخیر این نهاد حقوق بشری در داخل اسرائیل که نهادی صهیونیستی است مشابه گزارش سازمان عفو بین‌الملل و مرکز حقوق بشری فلسطین درباره حوادث روی داده در جنگ 22 روزه غزه است. 

براساس گزارش این مرکز اسرائیلی، 1387 نفر در طول جنگ غزه کشته شدند که از این تعداد 773 نفر از آنها غیرنظامی، 330 نفر از مبارزان حماس، 248 پلیس عضو حماس و 36 نفر دیگر که مشخص نشده در کدام یک از دسته‌بندی‌های پیشین قابل تقسیم‌بندی هستند. این مرکز صهیونیستی تاکید می‌کند در میان غیرنظامیان کشته شده 320 نفر از آنها زیر 18 سال بوده‌اند.

ارتش اسرائیل مدعی است 1166 نفر در طول جنگ 22 روزه غزه کشته شده‌اند که از این تعداد به ادعای این رژیم 709 نفر نظامی، 295 غیرنظامی و 162 نفر با هویت نامعلوم بوده‌اند.

این گروه حقوق بشری در گزارش خود تاکید کرده است که کارشناسان این مرکز برای به‌دست آوردن آمار و ارقام صحیح از آنچه در غزه رخ داده است، به تحقیق میدانی در غزه و پرس و جوی خانه به خانه پرداخته‌اند.

این مرکز همچنین از دولت اسرائیل خواسته است تا نهاد مستقلی را برای بررسی ابعاد حقوق بشری جنگ غزه تشکیل دهد. این مرکز در گزارش خود تاکید می‌کند کشتار گسترده مردم غزه و آسیب رساندن به اموال آنان تاثیر نامطلوبی بر جامعه صهیونیست گذاشته است. 

سخنگوی ارتش اسرائیل در واکنش به این گزارش گفته است: این نهاد حقوق بشری به‌دلیل نداشتن ابزارهای اطلاعاتی نمی‌تواند تصویر روشنی از تلفات جنگ غزه ارائه کند اما ما به اطلاعات دقیقی از آمار و ارقام کشته‌های حماس در جنگ 22 روزه دسترسی داریم.
13 اسرائیلی در جریان حمله اسرائیل به غزه کشته شدند.

اسرائیل مدعی است که تمام چارچوب‌ها و قوانین بین‌المللی را در جریان حمله به غزه برای پایین آوردن تلفات غیرنظامیان رعایت کرده است. این ادعا اما توسط خود منابع اسرائیلی هم رد می‌شود.

هشدار سازمان ملل درباره شرایط غزه

سازمان ملل متحد در گزارشی میزان خسارت‌های جنگ اخیر رژیم صهیونیستی در غزه را ‌٤ میلیارد دلار برآورد کرد. سازمان تجارت و توسعه‌ سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد: حمله‌ ‌22 روزه اسرائیل به غزه موجب وارد کردن خسارت‌های شدید اقتصادی به مبلغ ‌٤ میلیارد دلار شده است.[آشنایی با کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در غزه]

در این گزارش آمده است: توقف فعالیت‌های اقتصادی طی این جنگ ‌٢٢روزه موجب شده که ‌٨٨میلیون دلار خسارت به بخش اقتصادی وارد شود. محمود الخفیف، هماهنگ‌کننده برنامه‌های بشر دوستانه به مردم فلسطین در این سازمان که گزارش سالانه‌ مذکور را ارائه داده است، تاکید کرد: میزان خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیم به‌وجود آمده طی این جنگ 3 برابر درآمد اقتصاد غزه است.

این گزارش همچنین اعلام کرده است: اوضاع فعلی حاکم بر نوار غزه در بدترین شرایط از سال ‌١٩٦٧ تاکنون در سطح امنیت، اقتصاد و وضعیت معیشتی است. براساس گزارش سایت فلسطین الیوم، این سازمان همچنین در گزارشش نسبت به عدم‌ارائه‌ کمک‌های ‌٥/٤ میلیارد دلاری اعلام شده در کنفرانس ماه مارس ‌٢٠٠٩ در شرم‌الشیخ جهت حمایت از طرح شکوفایی و بازسازی غزه ابراز تأسف کرد.

این سازمان همچنین میزان بیکاری در بین ساکنان نوار غزه را حدود ‌٩٠ درصد اعلام کرد.

بازگشایی موقت گذرگاه‌های تجاری

مقامات رژیم صهیونیستی دیروز همه گذرگاه‌های تجاری منتهی به نوار غزه را بازکردند. رائد فتوح رئیس کمیته ورود کالا به نوار غزه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی 3 گذرگاه تجاری کرم ابو سالم، ناحال عوز و المنطار را برای ورود انواع کالا و مواد سوختی بازکرد.

رائد فتوح به نقل از مقامات اسرائیلی افزود 71 تا 81 کامیون حامل انواع کمک‌های غذایی از طریق گذرگاه کرم ابو سالم وارد نوار غزه می‌شوند.

قرار است گاز طبیعی و گازوئیل نیز از طریق گذرگاه ناحال عوز به نوار غزه منتقل شود. کامیون‌های حامل گندم و علوفه نیز از طریق گذرگاه تجاری المنطار وارد غزه خواهند شد.

کد خبر 90121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز