سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

گروه سیاسی: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد که احتمالا مذاکرات میان 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان با ایران در ترکیه برگزار خواهد شد.

خاویر سولانا که دیروز در بروکسل با خبرنگاران صحبت می‌کرد و رویترز خبر آن‌را منتشر کرد، درباره آنچه 6 کشور همراه خود به میهمانی اول آوریل ترکیه می‌آورند نیز توضیح داد.قرار مذاکره نهم ماه مهر را سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران و سولانا، دوشنبه گذشته در تماسی تلفنی گذاشتند.سولانا در حالی که هفته گذشته همزمان با دیپلمات‌های آمریکایی، انگلیسی، روسی، چینی، فرانسوی و آلمانی بسته پیشنهادی به‌روزشده ایرانی را خوانده و تصمیم به ازسرگیری مذاکرات با ایران گرفته است، صبح دیروز به خبرنگاران گفت که سیاست غرب همچنان همان است که برای رها کردن برنامه هسته‌ای، مشوق‌هایی را به ایران پیشنهاد می‌کند و در عین حال تهدید به تحریم‌های بیشتر را نیز به همراه دارد.

اما او در عین حال گفت که اکنون زمان صحبت کردن درباره تحریم‌های جدید نیست. این دیپلمات ارشد اسپانیایی تاکید کرد: در حال حاضر ما قصد داریم برای ورود به مذاکرات تلاش کنیم.

چیزهای جدید

سولانا ادامه داد: «بیایید در این باره صحبت کنیم» و از تهران خواست از فرصت حضور آمریکا در روند گفت‌وگوها در دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا استفاده کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: برخی چیزها وجود دارد که جدید است. آمریکایی‌ها به شکلی رسمی حاضر خواهند بود؛ این جدید است و من فکر می‌کنم باید از سوی ایرانی‌ها به شکل مثبت ارزیابی شود.

ما همدیگر را می‌شناسیم

سولانا که از زمان دبیری علی لاریجانی در شورای‌عالی امنیت ملی، به نمایندگی 6 کشور آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس، چین و روسیه طرف مذاکرات هسته‌ای ایران، بیرون از صحن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است، با بیان اینکه «همواره قصد دارم در مذاکرات تلاش کنم و به حداکثر ممکن دست یابم» یادآوری کرد: این نخستین‌باری نیست که ما ملاقات می‌کنیم. ما همدیگر را خوب می‌شناسیم.

توصیه میزبان ترک

در حالی که بیش از 4 سال پیش، تهران و در سال‌های اخیر بروکسل و ژنو اغلب میزبانی گفت‌وگوهای ایران و غرب را برای مذاکرات هسته‌ای به‌عهده داشته‌اند، دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه تایید کرد که ترکیه پیشنهاد کرده است که میزبان این نشست باشد. پیش از این نیز یک بار آنکارا میزبان گفت‌وگوهای ایران و 1+5 بوده است.

بوراک اوزوگرگین سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه تاکید کرد: ما به دوره حساسی وارد شده‌ایم که باید عاقلانه از آن استفاده شود. ترکیه، تنها کشور مسلمان عضو ناتو و متحد نزدیک آمریکا که به‌دنبال گسترش روابط اقتصادی و انرژی با ایران است اوایل سال‌جاری میلادی گفته بود که برای رفع اختلافات آمریکا - ایران تلاش می‌کند.

یکجانبه، اگر لازم باشد

پیش از سفر به آنکارا اما وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا گرد هم آمدند تا درباره مسئله هسته‌ای ایران مذاکره کنند.وزیر امور خارجه فنلاند که خبر این نشست را می‌داد، گفت که درصورت لزوم و درصورت موفق نبودن گفت‌وگو‌های ایران و 1+5 به تحریم‌های بیشتری نیاز خواهد بود.

الکساندر استاب تصریح کرد که این تحریم‌ها باید از طریق سازمان ملل انجام شود اما اگر چنین چیزی ممکن نشود، اتحادیه اروپا به‌طور یکجانبه اقدام خواهد کرد.

تصویب  منع حمله‌ به تأسیسات هسته‌ای

پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اضافه کردن یک بند در دستور کار کنفرانس سالانه آژانس پیرامون ممنوعیت حمله و یا تهدید حمله به تاسیسات هسته‌ای در حال کار و در حال ساخت در کمیته عمومی کنفرانس سالانه آژانس مورد تصویب قرار گرفت.

این خبر را پایگاه اطلاع رسانی دولت، به نقل از علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس منتشر کرد. ایران طی نامه‌ای رسمی خواستار قرار دادن بندی مبنی بر ممنوعیت حمله و یا تهدید حمله به تاسیسات هسته‌ای در دستور کار کنفرانس سالانه آژانس شده بود.

سلطانیه درباره رایزنی‌های جمهوری اسلامی ایران در این باره نیز توضیح داد: با دیگر کشورها در حال مشورت هستیم تا قطعنامه‌ای که بتواند نظر اکثریت آرا را جلب کند در این‌باره به دست آوریم.

کد خبر 90598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز