شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

محمد کرباسی: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته از اجرای طرحی جایگزین به جای استقرار سپر دفاع موشکی این کشور در لهستان و جمهوری چک خبر داد.

اوباما که در تلاش است روابط واشنگتن و مسکو را بهبود ببخشد جزئیات طرح جدید را فاش نکرده است اما با غرور از ایده جدیدی حرف زده است که مزایای طرح دوران بوش را دارد اما نگرانی‌های روسیه در این مورد را هم برطرف خواهد کرد.

او در حالی از «تغییر» در راهبرد دوران بوش صحبت کرده است که نقشه‌های او برای روابط بهتر با مسکو به پایان دوران ریاست‌جمهوری سابق آمریکا باز می‌گردد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا اکنون به جای استقرار موشک‌های رهگیر در لهستان و ایستگاه راداری در چک قصد دارد از موشک‌های مستقر بر کشتی‌ها با استفاده از سنسورهای پیشرفته‌تر استفاده کند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که نیروی دریایی آمریکا اکنون درباره قابلیت رهگیری و هدف قرار دادن موشک‌ها به وسیله این سامانه جدید اطمینان دارد و از سال 2007 این سامانه 8 آزمایش موفق را پشت سر گذاشته است.

این طرح جدید به احتمال زیاد شامل استقرار یک رادار X-Band در منطقه قفقاز خواهد بود. X-Band قوی‌ترین رادار آمریکاست که می‌تواند موشک‌های میان برد و دور برد را در آسمان ردیابی کند و همان راداری است که توسط آمریکا در صحرای نقب برای بهره‌برداری رژیم صهیونیستی نصب شده است.

این رادار به احتمال زیاد در کشوری مانند گرجستان در منطقه قفقاز نصب خواهد شد که رابطه نزدیکی با آمریکا دارد. این طرح که توسط اوباما معرفی شده است ایده جدیدی به حساب نمی‌آید.

در سال 2006 و در دوره ریاست‌جمهوری جورج بوش، آژانس دفاع موشکی(MDA) در گزارشی اعلام کرده بود که سنسورهای سیار رهیابی موشک‌های بالستیک باید در کشوری متحد آمریکا در منطقه قفقاز مستقر شوند و از آن زمان این طرح وجود داشته است.

هر چند مقام‌های آمریکایی برای مقابله با انتقادهای جمهوریخواهان وانمود می‌کنند که طرح جدید مزایای راهبرد قبلی را دارد اما بسیاری می‌دانند که سامانه جدید تنها قابلیت پوشش یک جهت را دارد.

این در حالی است که آمریکا با تمام قوا در حال کمک به اسرائیل است تا یکی از پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع موشکی را در سرزمین‌های اشغالی مستقر کند. بخش مهمی از این سامانه چند لایه را تجهیزات آمریکا تشکیل می‌دهد.

آمریکایی‌ها بخشی از بودجه این سامانه را هم تامین کرده‌اند. رژیم صهیونیستی نزدیک به 20 سال است به‌طور مخفیانه برای راه‌اندازی آن فعالیت می‌کند. تغییر راهبرد آمریکا درباره طرح سامانه دفاع موشکی خود در اروپای شرقی با هماهنگی کامل اسرائیل صورت گرفته است.

بسیاری سفر محرمانه نتانیاهو به مسکو در ماه گذشته را که چندی پیش در رسانه‌ها فاش شد در این رابطه می‌دانند. اسرائیل به‌صورت لحظه‌ای به اطلاعات ماهواره‌های جاسوسی آمریکا دسترسی دارد و قرار است دو طرف رزمایش مشترکی را در ماه اکتبر (مهر) برگزار کنند.

هر چند مقام‌های روسیه در ظاهر از تغییر و تحولات در سیاست‌ دولت آمریکا در طرح دفاع موشکی خود استقبال کرده‌اند اما آنها به‌خوبی می‌دانند که این یک تغییر تاکتیک برای واشنگتن در شرایط فعلی به حساب می‌آید.

مقام‌های آمریکایی در تلاش هستند که بگویند اقدام آنها تسلیم شدن در مقابل خواست‌های روسیه نیست اما مسکو می‌داند که این سیاست دولت اوباما تنها به این خاطر است که آمریکا در شرایط فعلی خود را در بسیاری جهات نیازمند روسیه می‌بیند.

مقام‌های مسکو می‌دانند که آمریکایی‌ها به هیچ عنوان قصد لغو کامل برنامه‌های دفاع موشکی خود را در شرق اروپا و ادامه تهدید روسیه ندارند و به‌طور صریح از تعلیق آن تنها تا سال 2015 حرف زده‌اند. روسیه به‌خوبی بازی با این مهره‌ها را می شناسد و به همین خاطر مقام‌های این کشور تنها به استقبال از این تصمیم و اعلام ادامه مذاکرات در این باره اکتفا کرده‌اند.

آنها می‌دانند که نمی‌توانند مانند کشورهایی مثل چک و لهستان به وعده‌های آمریکا دل‌خوش کنند که در هر زمانی ممکن است در بازی سیاست وعده‌های خود را فراموش ‌کند. روس‌ها می‌دانند که اکنون مقام‌های لهستان و جمهوری چک با اطلاع از تغییر طرح دفاع موشکی آمریکا بهت‌زده شده‌اند؛

2کشوری که در سال‌های اخیر روابط پرتنشی با روسیه و کشورهای دیگر به خاطر استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا تجربه‌ کردند اما ناگهان واشنگتن در بازی جدید خود آنها را با مشکلات‌شان تنها گذاشت.

روسیه می‌داند که آمریکا در بیرون از این منطقه با بازی موقت خود با مهره سپر دفاع موشکی به‌دنبال منافع خود است و به همین خاطر عجولانه و با یک ظاهرسازی فریب رویاپردازی‌های آمریکایی‌ها را نخواهد خورد.

کد خبر 90795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز