گروه اقتصادی: سران 20 اقتصاد بزرگ جهان در پایان نشست 2روزه خود بر سر حذف تدریجی یارانه سوخت‌های فسیلی در میان‌مدت به‌منظور مبارزه با گرم شدن زمین موافقت کردند.

به گزارش رویترز، در این نشست 2روزه که در شهر پیتسبورگ آمریکا برگزار شد، سران 20 اقتصاد بزرگ جهان شامل کشورهای صنعتی و اقتصادهای نوظهور، درباره کمک مالی به کشورهای در حال توسعه برای پیشبرد برنامه‌های مبارزه با آلودگی هوا به توافق نهایی نرسیدند.

هم‌اکنون در سطح جهان سالانه 300میلیارد دلار یارانه سوخت هزینه می‌شود که موجب عرضه ارزان‌قیمت سوخت و افزایش مصرف در بسیاری از کشورها و تشدید آلودگی هوا می‌شود.

در همین حال به گزارش فایننشال تایمز، در نشست روز جمعه اعضای گروه 8کشور صنعتی که عضو گروه20هم هستند، در واکنش به ظهور قدرت‌های جدید در عرصه اقتصادی جهان وعده دادند قدرت‌های در حال ظهور مثل چین را در تنظیم اقتصاد جهانی دخالت دهند.

براساس آنچه مد نظر رهبران غرب است مدیریت اقتصادی جهان از گروه 8 به گروه 20 انتقال می‌یابد اما مسائل امنیتی و نظامی ‌و سیاسی جهان همچنان در گروه 8 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در عین حال این تصمیم از اهمیت گروه 8 در عرصه جهانی نخواهد کاست. سیمون جانسون اقتصاددان سابق صندوق بین‌المللی پول در این باره گفت:من فکر می‌کنم گروه 8 چیزی نیست که بتوان آن را حذف کرد. اعضای این گروه ارتباطات زیادی با هم دارند. نشست پیتسبورگ سومین نشست گروه 20 طی یک سال گذشته بود.

گروه 20 همچنین در نشست خود مقرر کرد 5‌درصد سهام کشورهای صنعتی در صندوق بین‌المللی پول و 3‌درصد سهام این کشورها در بانک جهانی به کشورهای در حال توسعه منتقل شود.

این اقدام با هدف تامین خواسته کشورهایی مثل چین برای افزایش حق رای‌دهی در این دو نهاد مهم بین‌المللی انجام شده است. با وجود این انتقال سهم، کشورهای صنعتی همچنان از اکثریت رای در این دو نهاد برخوردار هستند و به عبارت دیگر کنترل آنها همچنان در دست کشورهای صنعتی باقی می‌ماند.

کد خبر 91289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز