به گزارش خبرنگار همشهری، به مناسبت چاپ سوم کتاب دستکاری در رسانههای اجتماعی، نشست مهندسی افکار دیجیتال در مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها با حضور حسین انتظامی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا نوروز پور، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر هادی خانیکی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و دو مترجم کتاب عباس رضایی ثمرین و رسول صفرآهنگ برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
دکتر خانیکی: جامعه بسته مستعد اخبار جعلی است | همه باید علیه اخبار جعلی متحد شوند
حسین انتظامی: اوباش مجازی در جهت دهی افکار عمومی نقشی نگران کننده یافتهاند
پروپاگاندای محاسبه گر موجب دوقطبی سازی جامعه میشود | ارتش سوریه تحث تأثیر پروپاگاندا قرار گرفت
مترجم کتاب «دستکاری در رسانههای اجتماعی»: کمپین اخبار جعلی توانست روحیه ارتش سوریه را تضعیف کرد
عباس رضایی ثمرین، مترجم کتاب در این نشست گفت: کتاب دستکاری در رسانههای اجتماعی بهعنوان یک اثر پژوهشی مهم، بهخوبی نشان میدهد که چگونه تحول دیجیتال، ماهیت و شیوههای تأثیرگذاری بر افکار عمومی را دگرگون کرده است.
او افزود: در گذشته، مهندسی افکار عمدتاً از طریق رسانهها یکسویه و با روشهای سنتی انجام میشد. یک پیام از یک منبع مرکزی پخش میشد و مخاطبان بهصورت انبوه آن را دریافت میکردند. اما امروز با پدیدهای بهمراتب پیچیدهتر روبرو هستیم، الگوریتمها میتوانند محتوا را برای هر فرد شخصیسازی کنند، رباتهای اجتماعی میتوانند تعامل انسانی را با دقت بالایی شبیهسازی کنند، هوش مصنوعی میتواند محتوای تأثیرگذار تولید کند و سیستمهای پیشرفته تحلیل داده میتوانند الگوهای رفتاری کاربران را شناسایی و پیشبینی کنند. این یعنی مهندسی افکار در عصر دیجیتال، ظریفتر، هدفمندتر و در عین حال گستردهتر شده است.
مترجم کتاب دستکاری در رسانههای اجتماعی گفت: در چنین شرایطی، فقط واقعی بودن یا نبودن یک خبر یا تصویر مسئله ما نیست. حتی اگر یک محتوا واقعی باشد، اما در بستری از روایتهای ساختگی منتشر شود، معنای اصلی خود را ازدست داده و به بخشی از یک جریان گستردهتر دستکاری واقعیت تبدیل میشود. اینجاست که میتوان گفت امروزه با نوعی آلودگی اطلاعاتی مواجهیم. یعنی داده های درست و نادرست چنان در هم تنیده شدهاند که تشخیص آنها بسیار دشوار است. واقعیت این است که امروز با اکوسیستمی از الگوریتمهای هوشمند مواجهیم که نه فقط اطلاعات را دستکاری میکنند، بلکه خودِ فرایند ادراک ما را هدف گرفتهاند.
شکلگیری «توهم اجماع» در شبکههای اجتماعی
رضایی ثمرین با بیان اینکه محتوایی که در شبکههای اجتماعی میبینید، به شکل بسیار دقیقی برای شما شخصیسازی شده است، گفت: الگوریتمها میدانند شما به چه موضوعاتی علاقه دارید، چه دیدگاههایی را میپسندید و حتی در چه ساعاتی بیشتر تحت تأثیر قرار میگیرید. اینجاست که «حباب اطلاعاتی» تشکیل میشود و نمیگذارد درک واقعبینانهای از دنیای اطراف خود داشته باشید.
او افزود: بر اساس پژوهشها در برخی رویدادهای سیاسی مهم، تا ۶۰ درصد محتوای منتشر شده در توییتر توسط روباتها تولید یا بازنشر میشود. این روباتها امروزه میتوانند احساسات انسانی را شبیهسازی کنند، در مباحثات شرکت کنند و حتی روابط عاطفی ایجاد کنند. نتیجه این وضعیت، شکلگیری «توهم اجماع» است که در آن، کاربران تصور میکنند با جریانی طبیعی از افکار عمومی روبرو هستند، در حالی که در واقع با شبکهای پیچیده از روباتها و الگوریتمها تعامل میکنند.
مترجم کتاب دستکاری در رسانههای اجتماعی توضیح داد: این وضعیت در جامعه ما ابعاد پیچیدهتری دارد. امروز تقریبا همه این را احساس کردهاند که در فضای مجازی ایران، شبکههای سازمانیافته تولید و توزیع محتوا فعالیت گستردهای دارند. این محتواها اغلب با هدف تشدید قطبیشدن جامعه، برجستهسازی اختلافات و ایجاد شکافهای اجتماعی طراحی میشوند. نتیجه این وضعیت، شکلگیری «واقعیت موازی» است؛ جایی که هر گروه اجتماعی روایت خود از حقیقت را دارد و با آن زندگی میکند.وقتی هر رویداد اجتماعییا سیاسی، بلافاصله با انبوهی از روایتهای متناقض احاطه میشود، مرجعیتهای سنتی اعتبارسنجی اطلاعات - از رسانههای حرفهای گرفته تا نهادهای علمی و دانشگاهی - کارکرد خود را از دست میدهند.
روایتهای متناقض متعدد بر سر آمارهای پایهای مانند نرخ تورم
رضایی ثمرین ادامه داد: این وضعیت به ویژه برای جوامعی مانند ایران که در حال گذار هستند، پیامدهای عمیقتری دارد. در شرایطی که جامعه برای حرکت به سمت توسعه نیازمند گفتوگوی اجتماعی سازنده است، دستکاری سیستماتیک واقعیت میتواند هر تلاشی برای ایجاد همبستگی را خنثی کند. وقتی گروههای مختلف اجتماعی نه تنها بر سر راهحلها، بلکه حتی بر سر تعریف مسائل هم توافق ندارند، چگونه میتوان به سمت حل مشکلات حرکت کرد؟ نمونه روشن این وضعیت را میتوان در مباحث مربوط به مسائل اقتصادی دید. امروز حتی بر سر آمارهای پایهای مانند نرخ تورم یا رشد اقتصادی، روایتهای متناقض متعددی وجود دارد. هر گروه سیاسی یا اجتماعی، با استناد به منابع و دادههای خاص خود، تصویری کاملاً متفاوت از واقعیت ارائه میدهد. در چنین شرایطی، طبیعی است که گفتوگو درباره راهحلهای اقتصادی عملاً به بنبست میرسد.
او تاکید بر اینکه مسئله دیگر، تضعیف اعتماد اجتماعی است، گفت: وقتی شهروندان مدام در معرض اطلاعات متناقض قرار میگیرند و نمیتوانند به هیچ منبعی اعتماد کنند، نوعی بدبینی فراگیر شکل میگیرد. این بدبینی تنها محدود به رسانهها یا نهادهای رسمی نمیشود، بلکه به روابط میانفردی نیز سرایت میکند. در نتیجه، سرمایه اجتماعی که مهمترین عامل توسعه جوامع است، به تدریج فرسایش مییابد. در چنین شرایطی، راه برونرفت چیست؟ قاعدتا برخلاف آنچه برخی سیاستگذاران تلاش میکنند، نمیتوان و نباید به دوران پیش از انقلاب دیجیتال بازگشت. تجربه جهانی و یافتههای پژوهشی نشان میدهند که محدودسازی و مسدودیت، نه تنها راهحل نیست، بلکه میتواند شرایط را پیچیدهتر کند. در عوض، باید روی چند محور کلیدی تمرکز کنیم.
لزوم بازتعریف مفهوم سواد رسانهای
مترجم کتاب دستکاری در رسانههای اجتماعی و مهندسی اجماع اضافه کرد: گام اول بازتعریف مفهوم سواد رسانهای است. اینکه شهروندان بتوانند اخبار جعلی را تشخیص دهند، دیگر کافی نیست؛ آنها باید درک عمیقتری از سازوکارهای شکلگیری افکار عمومی در عصر دیجیتال پیدا کنند. باید بدانند چطور الگوریتمها کار میکنند، چگونه محتوا در شبکههای اجتماعی توزیع میشود و چطور میتوان در چنبره حبابهای اطلاعاتی گرفتار نشد.
او افزود: گام دوم، تقویت نهادهای مستقل راستیآزمایی و اعتبارسنجی اطلاعات است. جامعه به مراجع قابل اعتمادی نیاز دارد که فارغ از منافع سیاسی و اقتصادی، به بررسی دقیق اطلاعات بپردازند. این نهادها باید با شفافیت کامل کار کنند و روششناسی خود را در معرض نقد عمومی قرار دهند. رویکردهای کارآمد در حوزه تقنین و البته راهکارهای فنی با هدف کاستن از آسیب پذیری پلتفرمها از تولیدکنندگان پروپاگاندای رایانشی و محتوای دستکاری شده، گام های دیگری است که در دنیا از آن استفاده شده و در برخی کشورها نتایج خوبی به بار آورده است.
نظر شما