به گزارش همشهری آنلاین، هشت سال پس از «هزارپا» ابوالحسن داودی کمدی دیگری خواهد ساخت که فعلا « ۵۵ روز در تهران» نام دارد. در باره این کمدی اطلاعات زیادی داده نشده جز این که پروانه ساخت آن صادر شده، در مرحله انتخاب بازیگر است، اواخر امسال مقابل دوربین میرود و حمید پنداشته تهیهکنندگی آن را در دست دارد.
داودی سال ۹۷ فیلم هزارپا را روی پرده داشت که با بازی رضا عطاران، جواد عزتی و سارا بهرامی با ۳۸ میلیارد تومان فروش، پرفروشترین فیلم سینمای ایران در آن سال شد و گفته شده پربینندهترین فیلم دهه ۹۰ سینمای ایران است. پیش از این اما داودی یک کمدی پر بحث و مخاطب دیگر ساخته بود: «نان و عشق و موتور هزار» که اکبر عبدی، گوهر خیراندیش، بهاره رهنما، سروش صحت، جمشید اسماعیل خانی، آفرین عبیسی، حسام نواب صفوی و امیر جعفری در آن بازی میکردند و یک کمدی جوانپسند بود و در سال ۱۳۸۰ جزو اولین کمدیهایی محسوب میشد که با مسائل اجتماعی و سیاسی شوخی میکرد. او در دهههای شصت و هفتاد هم کمدیهای من زمین را دوست دارم، جیب برها به بهشت نمیروند و سفر جادویی را کار کرده بود و در فاصله اینها فیلمهایی هم ساخت که اصلا در ژانر کمدی نبودند. از جمله فیلمهای رخ دیوانه، زمین انسانها، زادبوم و تقاطع که در فاصله ۱۷ سال بین نان و عشق و موتور هزار و هزارپا ساخته شدند. خودش در مصاحبه ای که در سال ۹۷ داشته، در باره بازگشت به کمدی بعد نان و عشق و موتور هزار گفته: «مهمترین دلیل بازگشتم به کمدی، شرایط وخیم اقتصادی- اجتماعی جامعه بود. احساس کردم که در این شرایط برای من فیلمساز خیانت محسوب میشود که باز هم بخواهم به مشکلات و مسائل تیره و معضلات حلنشدنی یا سخت جامعه بپردازم و درد مردم را از آن چیزی که هست بیشتر بکنم. من تصمیم گرفتم بیش از آنکه بخواهم دچار نخوت پیشکسوتی شوم و احساس کنم که هر حرفی بزنم همه جامعه آن را میشنوند، ترجیح را بر این بگذارم که در این شرایط وخیم، آن کاری را که از دستم برمیآید انجام بدهم. یعنی حداقل بهعنوان وظیفه یک سینماگر دو ساعت اوقاتفراغت برای مردم فراهم بکنم.»
در باره اقبال مخاطب به فیلم کمدی در یکی دو دهه اخیر هم گفته: «مقداری از این مساله برمیگردد به شرایط روحی جامعه. شما در آمریکا هم میبینید که بعد از بحران اقتصادی و در سال ۱۹۲۹ فیلمهای موزیکال خیلی باب میشوند یا در ایتالیای بعد از جنگ جهانی دوم هم مردم به فیلمهای سرگرمیساز توجه خیلی بیشتری میکنند. جامعه ما هم طی سالهای اخیر درگیر مشکلات اقتصادی فراوانی بوده که باعث شده مردم نخواهند وقتی به سالن سینما میروند، درد دیگری به دردهایشان اضافه شود و دنبال راهی میگردند که چندساعت از مشکلات خلاص شوند.»
او حالا چه از سر علاقهاش به ژانر کمدی و چه به دلیل استقبال مردم از کمدیها، دو باره به کمدی برگشته و باید دید ۵۵ روز در تهران میتواند موفقیت هزارپا و نان و عشق و موتور هزار در گیشه را برای او تکرار کند یا خیر.
نظر شما