همشهری‌آنلاین: مراسم هفته جهانی فضا یازدهم تا هجدهم مهرماه جاری در ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، سامان جلایریان، دبیر هفته جهانی فضا در ایران اظهارکرد: برنامه‌های هفته جهانی فضا از روز شنبه یازدهم مهرماه تا 18 مهرماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا روز یکشنبه با حضور وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و وزیر علوم در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برگزار می‌شود.

همچنین مراسم ویژه‌ای روز سه‌شنبه 14 مهرماه توسط پژوهشگاه هوافضا وابسته به وزارت علوم با حضور سرپرست سازمان فضایی ایران و رییس پژوهشگاه و جمعی از اساتید و محققان این حوزه در محل پژوهشگاه برگزار می‌شود.

جلایریان درباره دیگر برنامه‌های هفته جهانی فضا گفت: روز شنبه یازدهم مهرماه بازدید از آسمان نما از ساعت 9 تا 17، روز یکشنبه دوازدهم مهر اجرای برنامه زنگ فضا و اعطای محصولات فرهنگی، پخش فیلم سینمایی فضایی در شبکه های 5 و 4 و مصاحبه تخصصی در رادیو جوان است.

مدیر روابط عمومی سازمان فضایی ایران(ایسا) افزود: روز دوشنبه سیزدهم در سطح شهر نمایشگاه‌ها در مدارس برپا شده و سمینار چشم انداز خدمات متقابل فن‌آوری فضایی و دانش نجوم در ایران آینده برگزار می‌شود. در صداو سیما هم فیلم سینمایی فضایی در شبکه های 5 و 4 ومصاحبه تخصصی در رادیو جوان پخش می‌شود.

به گفته جلایریان برنامه‌های روز سوم هفته فضا، برگزاری مراسم ویژه در پژوهشگاه هوافضا و نمایشگاه در مدارس و پخش فیلم سینمایی فضایی در شبکه های 5 و 4 و مصاحبه تخصصی در رادیو جوان می‌باشد.

وی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه در مدارس و کارگاه کاربرد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی در منابع آب پخش فیلم سینمایی فضایی در شبکه‌های 5 و 4 و مصاحبه تخصصی در رادیو جوان برنامه‌های روز چهارم هفته فضاست.

دبیر برنامه هفته جهانی فضا افزود: در روز پنجم هفته فضا هم ضمن برگزاری مسابقه نقاشی برای کودکان و اعطای جایزه و برگزاری نمایشگاه در مدارس، فیلم سینمایی فضایی از شبکه‌های 5 و 4 تلویزیون و مصاحبه تخصصی در رادیو جوان پخش می‌شود.

وی ادامه داد: در روز جمعه هفدهم مهر ماه نمایشگاه در مدارس برگزار شده و فیلم سینمایی فضایی در شبکه‌های 5 و 4 و مصاحبه تخصصی از رادیو جوان پخش می‌شود.

جلایریان درباره برنامه‌های روز آخر از هفته فضا گفت: برگزاری نمایشگاه در مدارس، برپایی اختتامیه به صورت جنگ همراه با برگزاری مسابقات فضایی و اعطای محصولات فرهنگی سازمان به برندگان، پخش فیلم سینمایی فضایی در شبکه‌های 5 و 4 و مصاحبه تخصصی در رادیو جوان از جمله این برنامه‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ایرانگردی از برنامه های جانبی این هفته در ایران است به این صورت که یک گروه به اجرای برنامه با موضوع فضا در یک مسیر از پیش تعیین شده در کشور می پردازند و اطلاع رسانی می‌کنند. همچنین مسابقه مقاله نویسی، ساخت ماکت، نقاشی و پوستر به مناسبت این هفته برگزار شده و به برگزیدگان جایزه اعطا می‌شود.

گفتنی است، مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به دلیل اهمیت روزافزون فضا و فن‌آوری فضایی، در دسامبر سال 1999 طی تصویب قطعنامه‌ای روزهای چهارم تا دهم اکتبر مصادف با 13 تا 19 مهرماه را هفته جهانی فضا نامید.

دلیل تعیین این تاریخ، بزرگداشت دو نقطه عطف در حوزه دسترسی به فضاست: چهارم اکتبر 1957، اولین ماهواره ساخت بشر (اسپوتنیک1) به فضا پرتاب و به‌ این ترتیب دروازه‌های فضا به روی ذهن کنجکاو بشر گشوده شد؛ 10 اکتبر 1967، قوانین مربوط به فعالیت کشورها در حوزه کشف و بهره‌برداری صلح‌آمیز از فضای ماورای جو از جمله ماه و سایر اجرام آسمانی امضا شد.

کد خبر 91362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز