مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

محمود عبدالهی: متروی تهران امسال برای کنترل ترافیک هفته اول مهر که همزمان با آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس پدید می‌آید، برنامه‌های ویژه‌ای در‌نظر گرفت که طی آن توانست رکورد سال گذشته خود یعنی جابه‌جایی یک‌میلیون‌و‌ششصد‌هزار مسافر را به 2میلیون سفر ارتقا بخشد.

متروی تهران سال گذشته توانست در طول هفته آغازین مهرماه در‌حالی‌که احتمال می‌رفت با کوچک‌ترین ناهماهنگی گره‌های ترافیکی بزرگی را در شهر ایجاد کند، به رکوردی بی‌‌سابقه در جابه‌جایی مسافر دست یابد و برگ زرین دیگری را در دفتر خدمات و خدمت‌رسانی این شرکت ثبت کند‌؛ «جابه‌جایی بیش از یک‌میلیون‌ششصد‌هزار‌مسافر در یک‌روز». اما امسال این رقم به‌صورت میانگین حدود ‌‌21‌و‌7دهم‌‌درصد افزایش داشت و رقم تعداد مسافران جابه‌جا‌شده با مترو به حدود 2‌میلیون نفر رسید.

  شلوغ‌ترین ایستگاه‌ها

شلوغی مترو در روزهای اول مهر به‌واسطه امکانات و مزیت‌های مطلوبی که دارد، کاملا قابل‌پیش‌بینی است، اما لازم است بدانید که متروی تهران در روز‌های اول مهر بیشترین شلوغی را در ایستگاه‌های صادقیه، کرج، امام‌خمینی(ره)، علم‌و‌صنعت و دانشگاه صنعتی شریف داشت که دلیل عمده آن نیز اصلی بودن این ایستگاه‌ها و هم‌چنین نزدیکی به مراکز آموزشی است.

 درصد افزایش مسافر

نکته مهمی که در این هفته صورت پذیرفت و لازم است به آن  اشاره شود، افزایش تعداد مسافر ایستگاه‌های مختلف بود. بیشترین آمار افزایش مسافر مربوط به ایستگاه صادقیه بود که در آن 117‌درصد به آمار مسافران اضافه شد. این افزایش در ایستگاه‌های دیگر هم کاملا مشهود بود. به‌این‌ترتیب که در ایستگاه دروازه‌دولت 40‌درصد، در ایستگاه امام‌خمینی(ره) 58‌درصد و در شهید‌حقانی 44‌درصد بر تعداد مسافران افزوده شد.

  استفاده از تمام نیرو و ظرفیت‌ها

شرکت بهره‌برداری مترو برای جابه‌جایی این میزان مسافری که پیش‌بینی می‌شد در هفته اول مهر بخواهند روزانه از این وسیله ارزان، ایمن و سریع استفاده کنند، تمام نیرو و توان خود را به‌کار بست‌. خدمت‌رسانی به شهروندان تهرانی در این هفته  با 70‌قطار شهری و 10‌قطار بین‌شهری در مسیر تهران‌-‌گلشهر در کرج صورت گرفت، در شرایطی که‌‌ تمامی عوامل این مجموعه در آماده‌باش کامل بودند.

آماده‌باش در مترو

در کلیه ایستگاه‌ها و برای همه عوامل مجموعه آماده‌باش همراه با آگاهی اعلام شد و تمامی نیروهای شرکت از راهبر گرفته تا مسئول گیشه می‌دانستند که در این روز و هفته‌های حساس چه باید انجام دهند تا تغییری در روند جاری و عادی ایستگاه‌ها به‌وجود نیاید. همه عوامل مترو وظیفه خود را دقیق می‌دانستند و با آگاهی‌هایی که تیم‌های آموزشی مجموعه به دانش‌آموزان و مسافران می‌دادند، روند داشتن حمل‌و‌نقلی روان و بدون مشکل تسریع شد.

 جابه‌جایی رایگان دانش‌آموزان‌ و دانشجویان

همان‌طور که پیش از این نیز اعلام شده بود، شرکت بهره‌برداری متروی تهران همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی، دانشجویان و دانش‌آموزان را به‌صورت رایگان جابه‌جا کرد. شرکت بهره‌برداری مترو همه‌ساله در آستانه بازگشایی مدارس طی اطلاعیه‌ای اعلام می‌‌کند که دانشجویان با ارایه کارت دانشجویی و دانش‌آموزان با لباس فرم مدرسه و یا کارت دانش‌آموزی در هفته نخست مهرماه می‌توانند از شبکه متروی تهران به صورت رایگان استفاده کنند که این امر از اول مهر تا هشتم این ماه ادامه‌داشت.

 افزایش خدمات‌رسانی مترو

متروی تهران ‌به‌رغم این‌که از سال گذشته تا‌کنون هیچ قطار و واگنی به مجموعه قطارهای موجود‌ آن اضافه نشده، امسال توانست در ارایه خدمات‌رسانی به مسافران افزایش محسوسی داشته باشد. بدین‌ترتیب که سرفاصله حرکت قطار در طول این یک هفته در خط 4 از 12‌دقیقه به 9‌دقیقه کاهش یافت.

در خط‌5 این سرفاصله به 10‌دقیقه رسید و در خط گلشهر به تهران نیز یک سرویس به 4‌‌سرویس اکسپرس اضافه شد. ضمن این‌که در این خط یک‌ساعت به خدمات‌رسانی ویژه اضافه شد تا مسافران بتوانند در حداقل زمان ممکن مسیر بین تهران تا گلشهر و بالعکس را طی کنند.

همشهری مسافر

کد خبر 91996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز