به گزارش همشهریآنلاین به نقل از سایت خانه موسیقی وی دراین گفت وگو ثبت ردیف های موسیقی سنتی ایران را به عنوان میراث معنوی یونسکو اتفاقی بزرگ و افتخاری برای ایران دانست و افزود: این کار ظرفیت بالای این هنر والا را نشان میدهد.[گفت وگوی همشهری آنلاین با دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو درباره ثبت ردیف موسیقی و نوروز]
رئیس کمیته ملی موسیقی در ایران گفت : اهمیت و اعتبار این اتفاق هم در داخل و هم در خارج قابل تامل است چرا که در خارج از کشورثبت موسیقی ایرانی به عنوان میراث جهانی قطعا جایگاه فرهنگی ایران در بین ملل مختلف را ارتقا بخشیده و تاثیرات بسیار مهمی را در پی خواهد داشت و در بعد داخلی نیزاین رخداد ارزشمند یک بار دیگر به ما و مسئولان این نکته را یاد آوری کرد که موسیقی ایرانی دارای ظرفیت های بسیار بالایی است که نباید از آن غافل شویم و جا دارد که هم مسئولان و هم هنرمندان با توجه به این پتانسیل ارزشمند افق های روشن تری در برنامه ریزی های خود برای آن ترسیم کنند.
دکتر سریردرباره سابقه فعالیت کمیته موسیقی یونسکو در ایران گفت : ازقریب 4 سال پیش کمیته موسیقی یونسکو درایران که در خانه موسیقی مستقر بود کار خود را برای ثبت ردیف های موسیقی به عنوان یک میراث جهانی در یونسکو آغاز کرد و از آنجا که بررسی این امور در یونسکو هر دو سال یک بار انجام می پذیرد ما فرصت زیادی برای انجام این کار نداشتیم.
مدیرعامل خانه موسیقی در ادامه گفت : ما برای تهیه پرونده مربوط به ردیف های موسیقی سنتی به حمایت ارگانهای دولتی برای تامین بودجه نیاز داشتیم ومتاسفانه علی رغم تلاش برای جلب مشارکت ارشاد هیچ پاسخ مثبتی نگرفتیم و لذا مدتی این کار به حالت تعلیق درآمد واز آنجا که با گذشت زمان فرصت ارائه اسناد به سازمان یونسکو نیز از دست میرفت من در مصاحبه ای از وجود این میراث معنوی گرانقدر در ایران و نبود امکانات برای ارائه آن به سازمان جهانی یونسکو صحبت کردم و متعاقب این مصاحبه بود که یکی از مدیران میراث فرهنگی با من تماس گرفت و پس از اطلاع از اهمیت و ارزش موضوع آمادگی سازمان میراث فرهنگی را برای همکاری و تامین بودجه مورد نیاز اعلام کرد.
دکتر سریر در خصوص نحوه عملکرد کمیته و نوع همکاری استادان در تهیه این پرونده گفت : در کمیته موسیقی یونسکو در ایران 12 نفراز موسیقیدانان و پژوهشگران موسیقی عضو هستند که در طول جلسات متعددی که داشتیم تمامی اسناد مکتوب را در ارتباط با ردیف های موسیقی سازی و آوازی گرد آوردیم و پس از اعلام پشتیبانی از سوی میراث فرهنگی و برای تکمیل پرونده مبادرت به تهیه فیلم مستند با جلب همکاری دیگر استادان برجسته کردیم که در این میان از همکاری بزرگان ردیف موسیقی مانند محمدرضا شجریان، داود گنجهای، حسین علیزاده، حاتم عسگری، فرهاد فخرالدینی، کیانی،پیرنیاکان، طلایی، ظریف،ناصح پور و دیگر استادان استفاده بردیم.
رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی با سپاسگزاری از همکاری و مساعدت صمیمانه مدیران سازمان میراث فرهنگی در انجام این کار بزرگ افزود : تیم کاری ما برای تهیه این پرونده نهایت سعی و تلاش خود را به کار گرفت تا دقیق ترین و تاثیرگذارترین اسناد مربوط به اهمیت و ارزش موسیقی ایران و اعتبار و سابقه چند هزار ساله آن را با استفاده از نت، اسناد و آثار به جای مانده از استادان متقدم،آثار صوتی ، عکس و فیلم و تدوین دقیق این موارد به طوری که موسیقی ایرانی را به عنوان یک هنر والا که هزاران سال در متن زندگی مردم ایران استمرار داشته است نشان دهد تهیه کند و گاه برای کوچکترین موضوع و نکته ای بارها یک کلمه را تغییر می دادیم و مثلا از میان دهها ساعت فیلم فقط دقایقی را انتخاب کرده ایم.
عضو کانون مدرسان خانه موسیقی در پاسخ به این پرسش که کدامیک از ردیف های سازی و آوازی برای ثبت در یونسکو ارائه شده است گفت : هیچ کدام از ردیف های مشخصی که وجود دارد به عنوان ردیف های تهیه شده در کمیته موسیقی یونسکوارائه نشده وهدف ما ارائه کلی دستگاهها ، آوازها، نغمه ها و گوشه هایی است که در ردیف های مختلف گرد آمده است.[رونمایی از ردیف آوازی رضویسروستانی با تار طلایی]
مدیرعامل خانه موسیقی در پایان با اشاره به اینکه بخش بین الملل این خانه در آینده طرح های دیگری نیز در زمینه گسترش ارتباط با موسیقی دیگر ملل دنیا در دست اقدام دارد گفت : ما در اواخر همین ماه با برگزاری گرد همایی کوچکی که در محل خانه موسیقی خواهیم داشت از تمامی دست اندر کاران تهیه پرونده موسیقی یونسکو دعوت خواهیم کرد تا به نوعی از همکاری و همگامی آنها در به دست آوردن این موفقیت ارزشمند سپاسگزاری کرده واز نقش آنها را در به ثبت رسیدن این ردیف ها قدردانی کنیم.[پرونده ثبت ردیف موسیقی ایران در یونسکو کامل شد]
به گزارش همشهریآنلاین این طرح سال 1383 از سوی هومان اسعدی (رئیس سابق هیئت مدیره کانون نویسندگان و پژوهشگران خانه موسیقی) به خانه موسیقی پیشنهاد داده شد،اما به دلیل عدم حمایت مالی دفتر امور موسیقی وزارت ارشاد کار متوقف ماند و از اوایل تابستان 1387سازمان میراث فرهنگی با دادن پیشنهاد به هیئت مدیره خانه موسیقی برای ادامه کار ، مسئولیت پشتیبانی مالی ماجرا را به عهده گرفت که با نظارت علمی هومان اسعدی در کمیتهای مرکب از بهروز وجدانی (پژوهشگر موسیقی وعضو هیئت مدیره کانون نویسندگان و پژوهشگران) شیری، فیلمبردار کار به انجام رسید.
پیش از این ردیف شش مقام تاجیک و ردیف موسیقی آذربایجان در یونسکو به ثبت رسیده بود