مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

رئیس شورای عالی استان‌ها خواستار حمایت بیشتر دولت از گسترش حمل‌ونقل عمومی در تهران و شهرهای بزرگ کشور شد.

مهدی چمران در گفت‌وگو با ایسنا  یادآور شد: شورای شهر تهران پیگیر اعمال معافیت گمرکی برای واردات تجهیزات مترو و اتوبوس خواهد شد و در این راستا انتظار می‌رود که دولت نیز همکاری لازم را داشته باشد.

چمران تصریح کرد: وزارت کشور به‌جای شهرداری‌های کل کشور سفارش تولید اتوبوس جدید دهد تا شهرداری‌ها از وضعیت فعلی نجات یابند، حتی وزارت کشور می‌تواند برای شهرداری تهران هم سفارش تولید اتوبوس‌های دوکابین بدهد.

در حال حاضر بیش از 70دستگاه اتوبوس دوکابین 18 متری ساخت شرکت نئومان آلمان در سامانه تندروی تهران در حال فعالیت هستند.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها همچنین تصریح کرد: معافیت‌های گمرکی برای ورود تجهیزات و واگن‌های متروی تهران و سایر شهرها  اولویت دارد و لازم است. پیشنهاد ما به وزارت کشور این است که سهم 5/82 درصد خرید اتوبوس‌ها برای همه اتوبوس‌های به کار گرفته شده در شهرها، از جمله شهرداری تهران را پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه اتوبوس‌های تولید شرکت شهاب‌خودرو، تولید داخل است و وارداتی محسوب نمی‌شود، به بازدید خود از این شرکت اشاره کرد و گفت: این شرکت قابلیت تولید 2هزار و 500 دستگاه اتوبوس در سال را دارد، اما در سال‌جاری تنها برای 400 دستگاه سفارش گرفته که از سوی شهرداری تهران بوده است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه اتوبوس‌های تولیدشده در شرکت شهاب خودرو استاندارد‌های یورو3 را دارد، اظهار کرد: وزارت کشور به این کارخانه‌های تولید داخل سفارش جدید نداده است. شرکت‌هایی که توان ساخت اتوبوس دارند در حال ورشکستگی ‌هستند و از سوی دیگر شاهد مشکلات و کمبود اتوبوس در شهرها هستیم.

چمران خاطر‌نشان کرد: بهتر است وزارت کشور مستقیما وارد شود و به شرکت‌های خودروساز سفارش بدهد و شهرداری تهران هم از این طریق اتوبوس‌ها را دریافت کند.

وی اظهار داشت: معافیت ‌مترو و اتوبوسرانی از برخی مسائل از جمله پرداخت عوارض گمرکی در حال بررسی در شورای شهر تهران است. مسلما اعضای شورا از طریق دولت یا مجلس این موضوع را به سر‌انجام مطلوب خواهند رساند.

پیش از این محمد حسین مقیمی- رئیس کمیسیون توسعه و عمران مجلس- همزمان با شروع سال تحصیلی جدید و در مراسم تحویل تعدادی از اتوبوس‌های سفارشی سال‌های قبل وزارت کشور به شهرداری‌ها، از بررسی پیشنهاد شهرداری ‌تهران برای معافیت‌های گمرکی برای ورود تجهیزات مترو و اتوبوس‌های دوکابین خبر داده بود.

براساس مفاد برنامه چهارم توسعه باید برای کاهش مصرف بنزین و همچنین کاهش ترافیک و کنترل آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور،  حمل‌ونقل عمومی گسترش یابد، اما به‌دلیل محدودیت منابع مالی و کم‌توجهی دولت‌ هنوز این مهم در شهرهای کشور تحقق نیافته است.

کد خبر 92327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز