تردد موتورسیکلت‌های آلاینده در کلانشهرهای توسعه یافته جهان، موضوعی پذیرفته و عادی نیست. شهرهای بزرگ از سال‌ها قبل طرح‌های بسیاری برای حذف موتورسیکلت‌های بنزین‌سوز و جایگزینی آنها با موتورهای برقی اجرا کرده‌اند.

موتورسیکلت شهری - خارجی

همشهری - محمد سرابی: موتورسیکلت‌های بنزین‌سوز به‌دلیل آلودگی هوا، از ورود به هسته مرکزی شهر و محدوده‌های طرح ترافیک (کاهش آلودگی) منع شده‌اند و با جریمه روبه‌رو خواهند شد. در آسیا و اروپا محدودیت‌هایی از این نوع در حال اجراست و تا چند دهه آینده احتمالا ورود آن‌ها به مرکز شهرها کاملا ممنوع شود.

چین

۴۰سال قوانین محدودکننده

با اینکه چین یک تولیدکننده جهانی موتورسیکلت است اما شهرداری‌های این کشور از تعداد زیاد موتورسیکلت‌ها و آلایندگی آنها ناراضی هستند. پکن از سال ۱۹۸۵محدودیت‌هایی را برای ورود موتورسیکلت‌ها به خیابان‌های مرکزی شهر اعمال کرد. طی دهه ۱۹۹۰چندین شهرداری دیگر هم از این ایده تقلید کردند و جلوی ورود موتورسیکلت‌ها را به مناطق مرکزی شهر گرفتند. سال ۲۰۲۱مقابله با انبوه موتورسیکلت‌هایی که شهرها را پرکرده‌اند باعث شده بود که ۱۸۵شهر چین موتورسیکلت را در هسته مرکزی خود ممنوع کنند. علاوه بر این در ۱۹منطقه شهری، حرکت موتورسیکلت‌ها در بزرگراه‌های اصلی هم ممنوع بود. در سال ۲۰۰۹فروش سالانه موتورسیکلت‌ها در چین ۱۹میلیون دستگاه بود که با ادامه محدودیت‌های شهری در سال ۲۰۱۳تا ۱۳میلیون کاهش پیدا کرد، زیرا دیگر در ترافیک مراکز شهرها کاربرد نداشتند. این روند کاهشی تا سال ۲۰۱۵ ادامه داشت. در این زمان موتورسیکلت‌های کمتر آلاینده به بازار آمدند. اکنون سالانه حدود ۱۴میلیون موتورسیکلت گازسوز و بیش از ۴میلیون موتورسیکلت برقی در چین فروخته می‌شود.

پایان موتورهای بنزینی در کلانشهرهای جهان

ویتنام

ضرب‌الاجل یک‌ساله

در پایتخت ویتنام اکنون طراحی محدوده طرح ترافیک در حال انجام است که ورود موتورسیکلت‌های بنزینی به آن محدود خواهد شد. کسانی که به‌دلیل شغل خود نیازمند استفاده از موتورسیکلت هستند ۱۲‌ماه فرصت دارند که یک وسیله نقلیه موتوری با استاندارد آلایندگی یورو ۴را به جای موتورسیکلت به‌کار بگیرند. استفاده از این وسایل نقلیه در مدت ۵سال و تا سال ۲۰۳۰کاملا ممنوع خواهد شد. شهرداری نیز در حال تقویت خطوط اتوبوسرانی و مترو برای جابه‌جایی جمعیت در محدوده طرح ترافیک است. شهرهای دیگر ویتنام هم مانند چان‌دو این طرح را اجرا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: خداحافظی شهرهای بزرگ دنیا با ماشین های بنزینی | چند نمونه ماشین برقی ببینید

فرانسه و ایتالیا

استانداردهای یورو

شهرهای بزرگ اروپایی از ۲ دهه قبل محدودیت ورود موتورسیکلت‌های کاربراتوری غیراستاندارد را اجرا کرده‌اند. شهرداری پاریس از سال ۲۰۱۶محدودیت‌های خودروها را اجرا کرد که در سال ۲۰۱۹شامل موتورسیکلت‌ها هم شد. از این سال موتورسیکلت‌هایی که می‌خواهند روزها از ۸صبح تا ۸شب وارد منطقه طرح ترافیک مرکز شهر شوند باید استاندارد یورو ۲را به‌دست می‌آوردند که باعث می‌شد تولیدات قبل از سال ۲۰۰۵قادر به ورود نباشند. از سال ۲۰۲۴این استاندارد باید یورو ۴ و سال تولید ۲۰۱۷باشد. مثلا در

سال ۲۰۲۰شهرداری کاتالونیا محدوده طرح ترافیک خود را مشخص کرد و تنها موتورسیکلت‌هایی که بعد از سال ۲۰۰۳تولید شده باشند اجازه ورود به این محدوده را دارند. در حدود ۲۰۰شهر اروپایی تردد هرنوع وسیله نقلیه دوزمانه در محدوده طرح ترافیک مرکز شهرها ممنوع است. این وسایل نقلیه دوزمانه معمولا شامل موتورسیکلت‌های آلاینده می‌شود. در رم هم محدوده استاندارد یورو ۲و یورو ۳مشخص شده است. منطقه طرح ترافیک آمستردام تا سال ۲۰۳۰به روی تمام موتورسیکلت‌هایی که سوخت گاز، بنزین و گازوئیل داشته باشند بسته می‌شود. چند سال قبل در برخی شهرهای آلمان مانند مونیخ محدودیت‌هایی برای موتورسیکلت‌های پرسر و صدا هم تعیین شده بود که موجب اعتراض علاقه‌مندان به موتورسیکلت‌های سنگین شد.

انگلیس

به سمت آلایندگی صفر

لندن هم محدودیت ورود موتورسیکلت‌ها به منطقه طرح ترافیک را تقریبا همزمان با پاریس انجام داد، البته صادق‌خان، شهردار لندن اعلام کرد که شرایط پایتخت انگلیس به تفکیک هر یک از خیابان‌ها بررسی می‌شود. او تأکید کرده بود که به‌دنبال حذف کامل موتورها از ترکیب حمل‌ونقل همه شهر نیست اما موضوع آلایندگی آنها باید حل شود. قانون کربن‌زدایی انگلیس بیان می‌کندکه تا سال ۲۰۳۵وسایل نقلیه درون شهرها باید آلایندگی در حد صفر داشته باشند. موتورسیکلت‌های بنزین‌سوز کاربراتوری نمی‌توانند به این استاندارد برسند.

بیشتر بخوانید: این موتور سیکلت ژاپنی یکی از آلوده کننده ترین وسایل نقلیه است | چرا موتوری ها معاینه فنی نمی‌گیرند؟

کد خبر 923312
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

بیشتر

دیدگاه خوانندگان امروز

بیشتر

پر بیننده‌ترین خبر امروز

بیشتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha