دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شواهد فراینده حاکی از آن است که بزرگسالان با سطح تحصیلات پایین نیز احتمالا به سطح سلامت پایینی هم خواهند داشت.

به گزارش هلث‌دی نیوز بررسی‌‌‌‌های متعدد این رابطه را ثابت کرده‌اند،‌ و اکنون کارشناسان به دنبال دلایل این رابطه رفته‌اند و اینکه چه کاری در مقابل آن می‌توان کرد.

 دیوید آر ویلیامز،‌استاد بهداشت عمومی دانشکده هاروارد، در این باره گفت: "اشخاص دارای سطح تحصیلات بالاتر معمولا شغل بهتر، درآمد بیشتر و امتیازات بیشتر دارند."

 به گفته او این امتیازات فراتر از امتیازات بهداشتی،‌ شامل حتی  عوامل دیگری مانند داشتن وقت آزاد برای رفتن به دیدن دکتر است. به گفته ویلیامز افراد دارای میزان بالاتر تحصیلات "منابع بیشتری برای کنار آمدن با استرس و زندگی در اختیار دارند و در محلات بهتری زندگی می‌کنند."

 البته آنها استرس هم دارند، اما آنها نسبت به افراد با سطح تحصیلات پایین‌تر، در عین حال منابع بیشتری در اختیار دارند که با این استرس کنار بیایند. - مانند دسترسی به باشگاه‌های سلامتی برای ورزش کردن دور از استرس.

اریک آنگنر، استادیار فلسفه و اقتصاد در دانشگاه آلباما در بیرمنگهام که در مورد رابطه میان سواد و خوشبختی می‌گوید در عین حال تحصیلات بالاتر همچنین به معنای آن است که شخص با احتمال بیشتری پزشکی مدرن را درک می‌کند.

آنگنر کفت: "پزشکی مدرن بسیار پیچیده است و اگر شما مجموعه‌ای از مهارت‌ها را نداشته باشید - از جمله مهارت‌های پایه‌ای خواندن و شمردن- که برای کارکرد مناسب در محیط‌  مراقبت بهداشتی لازم است، ممکن است تقاضا، ‌دریافت و درک کارآمد مراقبت پزشکی برایتان مشکل شود."

 گزارشی که اخیرا در این مورد در آمریکا منتشر شده است،‌ نشان می‌دهد که در مقایسه با فارغ‌التحصیلان کالج، افرادی که از دبیرستان فارغ‌التحصیل نشده‌اند،‌ 2.5 برابر کمتر از سلامت مناسبی برخوردارند. فارع‌التحصیلان دبیرستان تقریبا دو برابر کمتر از فارغ‌التحصیلان کالج سلامت مناسب دارند.

 این گزارش پیشنهاد می‌کند که عواملی خارج از سیستم پزشکی ممکن است در تعیین سلامت افراد نقش داشته باشد، ‌ازجمله اینکه افراد چقدر عمر می‌کنند. نویسندگان گزارش می‌‌گویند دسترسی به مراقبت‌های پزشکی ضروری است، اما برای بهبود سلامت کفایت نمی‌کند.

به پیشنهاد آنها، آنچه مورد نیاز است افزایش تمرکز بر مدارس و آموزش – ترغیب مردم به دست آوردن تحصیلات بیشتر- و نیز ارتقای زندگی سالم در خانه، جامعه و محل‌های کار است.

 ویلیامز گفت از چشم‌اندازی کلی‌تر، ترویج بهداشت از سال‌های بسیاری زودتر در مدارس آغاز شود. به گفته او عادات بهداشتی در بزرگسالی در دوران کودکی ساخته می‌شوند. در عین حال به گفته او مهم است محله و محل کار سالمی داشته باشید.

اگنر گفت او در پژوهش‌های اخیرش دریافته است که بزرگسالان سالمندتر که می‌توانند  فرم‌های پزشکی بدون کمک کسی پر کنند، با احتمال بیشتری نسبت به آنهایی که از عهده این کار برنمی‌آیند، خوشحال‌ترند.

کارشناسان می‌گویند بزرگسالانی که آموزش را در ابتدای زندگی رها کرده‌اند، ادامه تحصیل مجدد دادن هم فرصتی برای ارتقای شغلی است و هم به سلامت‌شان کمک می‌کند. آنگر گفت کاری به سادگی افزایش مهارت‌های خواندن می‌تواند تفاوتی از لحاظ سلامتی ایجاد کند.

کد خبر 92601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز