و گفت: با تلاش شهرداری تهران و مذاکرات صورت گرفته با سیستم بانکی، مشکل تامین اعتبارات اسنادی برای ورود واگنهای جدید مترو رفع شده و تا زمستان واگنهای جدید مترو وارد ناوگان میشوند.
محسن هاشمی با بیان این مطلب اظهار داشت: سیستم بانکی چون اطمینان نداشت درصورت ورود واگنها به ناوگان هزینه خرید آنها از سوی مترو تامین شود از تمدید LC و تامین اعتبارات اسنادی خودداری میکرد که انتظار میرفت با حمایت دولت این مشکل سریعا رفع شود، اما سرانجام با توجه به فرسودگی ناوگان و مشکلات عدیده مترو 70 درصد از اعتبارات توسط شهرداری و 30 درصد توسط شرکت مترو تامین شد.
وی تصریح کرد: از چند ماه پیش 32 واگن خط 5 که قطعات آن بهصورت منفصل است و باید در کارخانه واگنسازی مونتاژ شود و یک قطار خطوط داخلی مترو، بهدلیل مشکل تامین اعتبارات اسنادی در گمرک متوقف مانده بود که خوشبختانه با حمایت و تلاش شهرداری این مشکل رفع شده و واگنهای جدید در حال ترخیص از گمرک هستند.
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه یادآور شد: مونتاژ قطعات واگنهای جدید مترو در کارخانه واگنسازی 2 تا 3 ماه زمان میبرد و در تلاشیم که این واگنها تا زمستان و همزمان با افزایش مسافران مترو وارد ناوگان شوند.
هاشمی با بیان اینکه قرار بود امسال حداقل 80 واگن و 12 لکوموتیو جدید وارد ناوگان مترو شود، خاطر نشان کرد: برای ورود سری جدید واگنها همچنان با مشکلاتی مواجه خواهیم بود که امیدواریم برای تامین اعتبارات مورد نیاز همکاری لازم از سوی دولت صورت گیرد تا بازهم شاهد توقف سری جدید واگنها در گمرک نباشیم.
به گزارش همشهری، ازدحام بیش از حد در قطارهای مترو سبب میشود گاه مسافران مجبور شوند تا آمدن چندین قطار منتظر بمانند و در نهایت بهسختی و با تحمل فشارهای بسیار به مقصد برسند.
از سوی دیگر قطارهای خط تهران-گلشهر بهشدت فرسودهاند و بهدلیل کمبود ناوگان، تا پیش از این؛ امکان تعمیرات اساسی آنها نیز وجود نداشت.
به همین دلیل اکثر اوقات شاهد خراب شدن قطارها و ایجاد وقفه بین سرفاصله حرکت آنها در این خط بودهایم که این امر خود بر شلوغی و ازدحام خط میافزاید. مدیرعامل شرکت مترو تهران، پیشتر با بیان اینکه 80درصد از مسافران خط5 مترو مستقیم از کرج به تهران میآیند و تعداد مسافران ایستگاههای بینراهی بسیار کمتر است،
گفته بود: برای رسیدن به سرفاصله حرکت 5دقیقه در متروی تهران-کرج و کاهش تاخیرهای ناشی از خرابی واگنها و همچنین رسیدن به سرفاصله حرکت 2دقیقه در خطوط داخلی مترو، قرارداد خرید 160 واگن دوطبقه، 38 لکوموتیو و 455 واگن معادل 65 قطار برای خطوط داخلی شهر منعقد شد، اما با تامین نشدن اعتبارات اسنادی برای ورود این واگنها و لکوموتیوها بهشدت دچار مشکل شدیم.