و مسلما یکی از نخستین مواردی که نیاز به تغییر و قانونمندی جهت افزایش ایمنی مردم داشت، مسیر رفتوآمد وسایل نقلیه بود.
در این میان یکی از مهمترین مسائل مربوط به ایمنی خیابانها، علائم هشدار دهندهای همچون خطکشیها هستند که علاوه بر ایجاد زیبایی شهری موجب کاهش تخلفات شده و با توجه به رنگ و فرم، آگاهی راننده را نسبت به مسیر مورد نظر افزایش میدهند.
قابل رویت بودن و درخشندگی خطوط معابر طی شبانهروز یکی از مهمترین نکات در خطکشی معابر است. این خطوط همچنین نقش بسیار مهمی در افزایش ایمنی تردد وسایل نقلیه دارند و میتوانند بدون منحرف کردن توجه راننده از مسیر هشدارهای لازم را به وی منتقل کرده و پیامهای ایمنی را به وی انتقال دهند.
کارشناسان و تولیدکنندگان رنگهای صنعتی و ترافیکی برای هرچه بهتر انجام شدن این وظایف استانداردهای خاصی را برای رنگهای ترافیکی مورد استفاده در خطوط معابر مشخص کردهاند که رعایت آنها میتواند در افزایش طول عمر این خطوط تاثیر بسزایی داشته باشد.
در نشستی در این زمینه کارشناسان سازمان حملونقل و ترافیک مشهد و مشاوران فنی به بحث درخصوص انواع رنگ و نوع مناسب آن برای خطکشی معابر، همچنین روشهای نگهداری از آن پرداختند.
مجید تباشیری، کارشناس و تولیدکننده رنگهای صنعتی درخصوص انواع رنگهای ترافیکی میگوید: رنگهای ترافیکی بهصورت کلی به 2 دسته گرم و سرد تقسیمبندی میشوند که هرکدام بنا به شرایط و فرمول به کار گرفته شده دارای طول عمر و کیفیت متفاوتی هستند.
این کارشناس میافزاید: رنگهای گرم دارای شاخصههای عدمآلایندگی محیطزیست و عمر طولانیتر هستند و به همین دلیل بیشتر در کلانشهرها و مناطق دارای بار ترافیکی بالا یا مناطق دارای آلودگی جوی مورد استفاده قرار میگیرد و رنگهای سرد نیز بهدلیل طول عمر کمتر با توجه به شرایط خاص شهرها و فصول مختلف مانند بازگشایی مدارس یا اعیاد و جشنهای ملی و مذهبی قابلیت استفاده دارند.
به گفته این کارشناس در ایران عمر متوسط رنگهای سرد بین 6 تا 9 ماه و عمر متوسط رنگهای گرم بین یک سال و نیم تا 3 سال است که با افزایش کیفیت آسفالت تا 50 درصد قابل افزایش است.
به گفته تباشیری، گرد و غبار استفاده از لاستیکهای فرسوده توسط اتومبیلها در سطح شهر، مرغوب نبودن نوع آسفالت، تنظیم نبودن وسایط نقلیه موتوری از نظر فنی و کاهش نزولات آسمانی از عوامل مؤثر در پاک شدن زود هنگام خطوط معابر در مشهد است.
شفاعت، تولیدکننده رنگهای صنعتی نیز درخصوص لاستیکهای فرسوده و تاثیر آن بر خطکشی معابر میافزاید: هنگامی که سطح لاستیک اتومبیلها به زیر 65 درصد میرسد، بهدلیل تخریب شبکههای ساختاری لاستیک و متصاعد شدن کربن از آن، باعث تخریب آسفالت و به تبع آن خطکشی معابر میشود.
وی ایران را بهعنوان یکی از بزرگترین مراکز ساخت مواد اولیه رنگهای ترافیکی در جهان و استانداردهای تولیدی و اجرایی رنگ در ایران را قابل رقابت با استانداردهای روز اروپا دانست و افزود: هماکنون رنگهای تولیدی در ایران در تمامی کشورهای آسیای میانه، کشورهای حوزه خلیجفارس و در مناطقی از آفریقا توسط شرکتهای ایرانی و اروپایی مورد استفاده قرار میگیرد.
همچنین در این نشست مهندس مسعود بیژنی، معاون هماهنگی امور مهندسی ترافیک مشهد، از خطکشی بیش از 775 کیلومتر از محورهای بزرگراهی شهر مشهد خبر داد که 221 کیلومتر از محورهای بزرگراهی و شریانهای اصلی درجه یک مشهد به روش اسکرید، 65 کیلومتر از محورهای بزرگراهی مشهد به روش اکستروژن(لقمهای) و 49 کیلومتر به روش اسپری است.
بیژنی از استفاده 2 نوع رنگ سرد و گرم در مشهد با انجام تحقیقات گسترده خبر داد و افزود: تلاش این سازمان بر انجام دقیق خطکشیهاست و در بیشتر معابر شهری خطکشی به روش گرم با طول عمر بیشتر و جرم پذیری کمتر استفاده شده است.