گروه اقتصادی: وزیر مسکن و شهرسازی با اعلام جزئیات طرح جدید دولت برای مسکن مهر گفت:

هم‌اکنون 480 هزار واحد مسکونی توسط انبوه‌سازان در سراسر کشور ساخته شده که طبق هماهنگی این واحد‌ها به مسکن مهر تبدیل می‌شود. دولت پیشنهاد داده که واحدهای مسکونی ساخته‌شده انبوه‌سازان را از آنان خریداری و به متقاضیان مسکن مهر واگذار کند. وزیر مسکن و شهرسازی با اعلام جزئیات این طرح جدید دولت برای گشایش در طرح مسکن مهر گفت: هم‌اکنون 480 هزار واحد مسکونی توسط انبوه‌سازان در سراسر کشور ساخته شده که طبق هماهنگی این واحد‌ها به مسکن مهر تبدیل می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی نیکزاد عصر پنجشنبه در بازدید از بیمارستان 220 تختخوابی مینو در قزوین افزود: وزارت مسکن و شهرسازی در تلاش است با رایگان کردن زمین این واحدها از محل تسهیلات مسکن مهر، آنها را به متقاضیان واگذار کند.

وی اظهار داشت: با اجرای این سیاست، مشکل انبوه‌سازان (مشکلات مربوط به فروش) از بین می‌رود و خانه‌دار شدن متقاضیان مسکن مهر در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملی خواهد شد.

وی درخصوص مراحل اجرای این طرح گفت: زمین با قیمت کارشناسی سازمان زمین و مسکن محاسبه شده و قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن حذف و تنها قیمت اعیانی که به مسکن مهر تعلق می‌گیرد، در اختیار انبوه‌سازان گذاشته می‌شود. در همین ارتباط، مهندس ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: اجرای این طرح بستگی به خط اعتباری دارد که دولت برای آن اختصاص می‌دهد.

وی افزود: با احتساب قیمت متوسط 40میلیون تومان برای 480هزار واحد ساخته‌شده توسط انبوه‌سازان، اعتبار لازم برای اجرای این طرح حدود 19هزار میلیارد تومان است. رهبر خاطرنشان کرد: البته پیشنهاد وزیر مسکن برای کاهش هزینه این طرح، این است که قیمت زمین این واحدها محاسبه و از آنها کسر شود و معادل آن زمین‌های جدیدی به انبوه‌سازان واگذار شود و باقی پول خانه‌ها از محل 14میلیون تومان وام مسکن مهر و همچنین آورده متقاضیان تامین شود.

رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران، دیگر شرط اجرای این طرح را اینچنین برشمرد: پذیرش این طرح توسط انبوه‌سازان به کیفیت و مکان زمین معوضی که قرار است به آنها واگذار شود، بستگی دارد و اگر زمین معوض مناسبی ارائه شود، انبوه‌سازان از این طرح استقبال می‌کنند.

دفتر انبوه‌سازان در وزارت مسکن فقط با یک نماینده

درحالی‌که وزیر مسکن دولت دهم چندی پیش در نشست با انجمن انبوه‌سازان کشور وعده افتتاح دفتر ویژه انبوه‌سازان در وزارت مسکن و شهرسازی را داد، اما اکنون وزارت مسکن از آنان خواسته است که فقط یک نماینده برای  هماهنگی امور به این وزارتخانه معرفی کنند.

این در حالی است که پیشنهاد انبوه‌سازان این بود که در دفتر انبوه‌سازان در وزارت مسکن، شورایی مثلا 7نفره به انتخاب انبوه‌سازان سراسر کشور به‌عنوان اتاق فکر در وزارت مسکن حضور یابند تا مشکلات و موانع ساخت مسکن انبوه در کشور را مستقیما به گوش سیاستگذاران برسانند.

کد خبر 92892

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز