گروه اجتماعی: سازمان‌های ‌بیمه‌ای برای رفع همپوشانی در بخش درمان می‌توانند از بانک اطلاعات ایرانیان استعلام کنند

سرپرست وزارت رفاه و تامین ‌اجتماعی‌در این‌باره گفت: این سازمان‌ها با رجوع به بانک اطلاعات ایرانیان می‌توانند از وضعیت فرد خواهان خدمت مطلع شوند و نسبت به ارائه خدمت تصمیم‌ بگیرند.

نادعلی الفت‌پور که با صدور احکام جداگانه‌ای اعضای کارگروه رفع‌همپوشانی‌‌های بیمه‌ای را منصوب کرده، امیدوار است تا با پیگیری اعضای این کارگروه، راه‌حلی برای مشکل همپوشانی‌ها در نظر گرفته شود.

او معتقد است که با توجه به اهمیت موضوع همپوشانی، به‌عنوان یکی از چالش‌های موجود در حوزه رفاه و تأمین اجتماعی و با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف نظام‌جامع رفاه و تأمین اجتماعی، رفع تداخل وظایف دستگاه‌ها و ایجاد هماهنگی در ارائه خدمات در هر یک از حوزه‌های بیمه‌ای، حمایتی و امدادی است، شناخت همپوشانی‌ها و در نهایت رفع همپوشانی‌های غیرمجاز یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده به موازات تشکیل پایگاه اطلاعاتی نظام‌جامع تأمین اجتماعی (بانک اطلاعات ایرانیان) است.

سرپرست وزارت رفاه و تامین اجتماعی با بیان اینکه وجود ناهماهنگی آماری و همپوشانی، بزرگ‌ترین آفت در ارائه خدمات با کیفیت است، تاکید کرد: این ناهماهنگی علاوه بر هدر رفت منابع مالی و انسانی، به‌دلیل کاهش کارایی به ایجاد تصور ناکارآمدی سازمان در بین جمعیت هدف منجر می‌شود.

آنچه الفت پور بر آن تاکید دارد، مراجعه به بانک جامع اطلاعات ایرانیان است تا به این وسیله از همپوشانی در ارائه خدمات بیمه‌ای به افراد جلوگیری شود، در این شرایط یک پرسش بی‌پاسخ می‌ماند‌: اگر این بانک به درستی کار می‌کند تا حالا می‌بایست تمام همپوشانی‌ها در میان بیمه‌های دولتی برطرف می‌شد و اگر همپوشانی‌ها پابرجاست بانک اطلاعات درست برنامه‌ریزی و فعال نشده‌است. به‌نظر می‌رسد که مسئول وزارت رفاه باید مسئولیت یکی از این دو بخش را برعهده بگیرند، به هر حال همپوشانی هست یا نیست؟

داشتن بیش از یک دفترچه

چرا مردم را منع می‌کنیم؟‌ عمل یا ترک عملی که برایش مجازات تعیین شده‌ باشد جرم است، ‌حال آنکه گرفتن بیش از یک دفترچه درمانی منع قانونی ندارد مگر هر دو دفترچه از یک سازمان بیمه‌گر صادر شده باشند، در این صورت چرا مردم را از داشتن سایر دفترچه‌ها بیمه درمان بر حذر می‌داریم؟ وقتی بابت همه دفترچه‌ها حق بیمه از بیمه‌پرداز گرفته می‌شود، با تعریف کدام شرایط استفاده از خدمات را با مشکل روبه‌رو ‌می‌کنیم؟ وزارت رفاه با داشتن کدام مجوز قانونی تلاش می‌کند تا همپوشانی‌های ناهمسان را حذف کند؟ قانون جدید تصویب شده‌است؟

آمار لحظه‌ای

الفت‌پور به‌عنوان سرپرست وزارت رفاه با اعتقاد به اینکه نگاه استراتژیک و کلان در مدیریت نوین بیش از هر چیز بر آمار صحیح و دقیق تکیه دارد، گفت: این امر در حوزه سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات بیمه‌ای و حمایتی از بازتاب بسیار گسترده‌ای برخوردار است چرا که این سازمان‌ها تنها با تکیه بر آمار متقن می‌توانند در حوزه‌های مختلف به هماهنگی لازم میان منابع‌، مصارف‌، کیفیت ارائه خدمات و در نهایت ارائه یک بسته مناسب و رضایت‌بخش به گروه هدف بپردازند.

با توجه به اینکه بانک اطلاعات ایرانیان یکی دو سال پیش آغاز به کار کرد به‌نظر می‌رسد امروزه آمار لحظه به لحظه و دقیقی در اختیار مسئولان وزارت رفاه قرار خواهد گرفت تا بتوانند به درستی برای جامعه هدف برنامه‌ریزی کنند.

اعضای کارگروه رفع همپوشانی‌ها

کسانی که از سوی سرپرست وزارت رفاه برای کارگروه رفع همپوشانی‌ها انتخاب شده‌اند، عبارتند از: سعید کارآموز (مدیرعامل سازمان بیمه خدمات درمانی)، محمد ابراهیم طوبایی (‌رئیس سازمان بازنشستگی کشوری)‌، ابوالحسن فقیه (‌رئیس سازمان بهزیستی)‌، سید مجید موسویان (‌مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان کشور)، محسن احمدی (سخنگوی وزارت رفاه)‌، شیروان دارایی(معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی)‌، میرغفور بابایی (مدیرکل‌  آی‌تی وزارت رفاه)، صمدالله فیروزی(معاون سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت رفاه)‌، پرویز افشار (مشاور سرپرست وزارت رفاه و تأمین اجتماعی) و محمد زمانی که 2‌روز پیش به‌عنوان اعضای این کارگروه معرفی شد.

کد خبر 93312

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز