شنبه ۴ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

محدثه واعظی پور: اگر بخواهیم فهرستی از سریال‌های ماندگار سیما تهیه کنیم قطعا بخش قابل توجهی از آنها را مجموعه‌های تاریخی تشکیل می‌دهند.

«کیف انگلیسی» و «هزار دستان» از نمونه‌های موفق مجموعه‌های تاریخی معاصر هستند که مخاطبان زیادی داشتند.

به دلیل استقبالی که مخاطبان پر و پاقرص تلویزیون از این مجموعه‌ها می‌کنند ساخت مجموعه‌های تاریخی معاصر در دستور کار شبکه‌های مختلف قرار می‌گیرد، البته در این بین سهم شبکه اول سیما در تولید این آثار بیشتر از سایر شبکه‌ها است.

این روزها چند مجموعه عظیم تاریخی در دست تولید است که هر کدام از آنها بخش‌هایی از تاریخ معاصر را به تصویر می‌کشند.

«کلاه پهلوی» دومین تجربه مجموعه‌سازی ضیاءالدین دری است. کارگردانی که با «کیف انگلیسی» به شهرت رسید.

او این بار هم جمعی از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون را در کنار هم جمع کرده و داستانی را به تصویر کشیده که در سالهای حکومت پهلوی رقم می‌خورد. «در چشم باد» دیگر مجموعه بزرگ سیما، 3مقطع مختلف زمانی را به تصویر می‌کشد.

پخش مجموعه «مدارصفردرجه» ساخته حسن فتحی، سال آینده شروع می‌شود. این مجموعه هم داستانی را روایت می‌کند که در دهه 30 شمسی می‌گذرد.

تلاش تلویزیون برای ساخت آثاری که هویت تاریخی و سیاسی این سرزمین را بازتاب دهند، قابل توجه است، اما در ساخت این مجموعه‌ها یک نکته را نباید فراموش کرد؛ قضاوت یک سویه و از روی پیش داوری درباره شخصیت‌ها و حوادث به این مجموعه‌ها ضربه می‌زند.

ساخت مجموعه‌هایی درباره تاریخ معاصر، می‌تواند بستری باشد برای بازنگری به مقاطع حساس و سرنوشت‌ساز تاریخ این سرزمین و مهمتر از آن، عبرت گرفتن از حوادث و رویدادهایی که بر این مردم گذشته است. این آ‌ثار نباید تنها راوی صرف باشند، در یک اثر هنری جذابیت‌های نمایشی و دراماتیک عاملی هستند تا مخاطب ارتباط بهتری با این آثار برقرار کند.

اگر هنوز مشاهده «هزاردستان» و «کیف انگلیسی» برای مخاطب جذاب است به رعایت قواعد درام از سوی سازندگان این مجموعه‌ها بازمی‌گردد وگرنه صرف هزینه و بودجه زیاد برای یک کار تاریخی نمی‌تواند موفقیت آن را تضمین کند.

چنانکه در سالهای گذشته شاهد تولید سریال‌هایی بود‌ه‌ایم که با حضور گسترده بازیگران معروف و با هزینه‌های گزاف مقابل دوربین رفتند ولی چون فیلمنامه و کارگردانی خوبی نداشتند، نتوانستند به توفیق برسند.

به همین خاطر است که تولید سریال‌های عظیم تاریخی حساسیت‌های بیشتری را نسبت به سریال‌های متعارف و معمول سیما می‌طلبد.

کد خبر 9346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز