جمعه ۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

دوبی، خبرنگار اعزامی همشهری - حمید ضیایی‌پرور: بیست و نهمین نمایشگاه جیتکس در حالی به کار خود پایان داد که بحران اقتصادی جهان سایه سنگین خود را بر سر این نمایشگاه نیز افکنده بود

جیتکس نمایشگاه منطقه‌ای فناوری اطلاعات است که هر سال در دوبی برگزار می‌شود و شرکت‌های تخصصی فناوری اطلاعات و مخابرات و الکترونیک توانمندی خود را به معرض نمایش می‌گذارند. نمایشگاه امسال از 4بخش اصلی تشکیل شده بود.

بخش اصلی نمایشگاه (کاربردهای تجاری)، بخش مخابرات و ارتباطات (Golf Comms)، بخش کنفرانس‌ها و بخش لوازم مصرفی الکترونیکی. جیتکس 2009 از 26 مهر تا 30 مهر به‌مدت 5 روز در مرکز تجارت جهانی دوبی و در فضایی حدود 60 هزار متر مربع و با حضور صدها کمپانی مختلف از ده‌ها کشور جهان برگزار شد.

ایران نیز در این نمایشگاه در غرفه‌ای به وسعت 66 متر مربع و با مشارکت 6 شرکت‌
آی تی حضور یافته بود. علاوه بر این 8 شرکت ایرانی دیگر نیز به‌صورت مستقل در نمایشگاه شرکت کرده بودند.

جدیدترین محصولات و نوآوری‌های کامپیوتری، ارتباطاتی، نمایشگرهای پلاسما، فناوری‌های دیجیتال، دولت الکترونیک، صنایع مخابرات، سرویس‌های فراهم‌کننده پهنای باند و زیر ساخت در نمایشگاه جیتکس امسال عرضه شده بود.

بخش Golf Comms این نمایشگاه، محلی برای عرضه آخرین دستاوردهای مخابراتی و ارتباطی جهان بوده و مردم را در جریان آخرین تحولات صنعت جهانی مخابرات قرار می‌داد.
در جیتکس 2009 از حضور غول‌های رایانه‌ای و اینترنتی جهان مانند سال‌های قبل خبری نبود، و برخی شرکت‌های مطرح جهانی نیز در سطحی اندک و کم فروغ در نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند.

شرکت‌های بزرگ در پی مشکلات ناشی از رکود اقتصادی به این نتیجه رسیده‌اند که به جای پرداخت هزینه‌های بالا برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، از روش‌های کم هزینه‌تر مانند انتشار اخبار مربوط به محصولات و فناوری‌های جدید خود در سایت‌های اینترنتی و گسترش سریع آن میان کاربران استفاده می‌کنند.

همین امر سبب شده این مراکز تمایلی برای حضور در نمایشگاه‌ها نداشته باشند و از روش‌های جایگزین برای معرفی محصولات جدید خود استفاده کنند و در عوض، به برگزاری کنفرانس‌های تخصصی رو بیاورند.

به گفته یک کارشناس فناوری اطلاعات که در جیتکس حضور یافته بود راه‌اندازی نمایشگاه‌های تخصصی‌تر در جهان مانند نمایشگاه موبایل در اسپانیا باعث شده است تا شرکت‌های معتبر جهانی محصولات تخصصی خود را در اینگونه نمایشگاه‌ها عرضه کنند.

مثلا شرکتی مانند سامسونگ ترجیح داده تا موبایل‌های خود را در اسپانیا، تلویزیون‌های خود را در سبیت آلمان و سایر محصولات خود را در نمایشگاه‌های منطقه‌ای دیگر نمایش دهد. به گفته وی هدف عمده شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌هایی مانند جیتکس نیز پیدا کردن شرکای تجاری برای فروش بیشتر محصولات و کالاهای خود در بازارهای جدید منطقه‌ای مانند خاورمیانه و شمال آفریقاست.

گزارش همشهری حاکی است با این حال بیشترین بازدید‌کنندگان جیتکس 2009 بدون تردید ایرانی‌ها بودند. در تمام غرفه‌ها وسالن‌های نمایشگاه می‌شد به راحتی صدای فارسی زبانان را شنید که در باره محصولات  بحث می‌کنند. البته با توجه به بازار 70 میلیونی ایران در خاورمیانه، شرکت‌های بزرگ آی تی نیز به این ظرفیت به‌عنوان یک مزیت بزرگ برای محصولات خود نگاه می‌کنند.

در واقع با این نگاه می‌توان گفت به‌دلیل برخی مشکلات سیاسی که در زمینه حضور شرکت‌های بزرگ در ایران وجود دارد، جیتکس نمایشگاهی برای ایرانی‌هاست با مرکزیت دوبی.

یک ربات انسان نما در داخل سالن‌های نمایشگاه به اجرای نمایش و شوخی و خواندن آواز می‌پرداخت و بازدید‌کنندگان را سرگرم می‌کرد. حرکات بسیار ظریف و نوع ارتباط او با انسان‌ها، باعث شگفتی هر بیننده‌ای شده بود. جمعیت بازدید‌کننده با موبایل‌ها و دوربین هایشان حرکات و سخنان او را ثبت می‌کردند.

این ربات که قابلیت سخن گفتن، راه رفتن، نشستن روی ترک چهارچرخه مخصوص، شوخی کردن با مردم و آب پاشیدن روی آنها را دارد، با حرکات شگفت آوری در میان مردم حرکت می‌کرد بدون اینکه حتی با یک نفر برخورد کند؛ او قادر است موانع را در تمام اطراف خود تشخیص داده و با حرکت دادن بموقع اندام هایش مانع از برخورد با آنها شود.

حرکات سر و گردن و به‌ویژه خندیدن او و شوخی کردن با مردم، از او چهره‌ای محبوب در جیتکس 2009 ساخته، به‌طوری که حتی توجه بازدید‌کنندگان اروپایی نمایشگاه را نیز به‌خود جلب کرده بود. قد این ربات حدود 2 متر بوده و یک گرداننده از راه دور تنها با یک صفحه کنترل، حرکات او را زیر نظر داشت .

ویندوز 7

مایکروسافت در جیتکس امسال تنها به عرضه ویندوز 7 بسنده کرده بود. این نرم افزار نیز توسط بخش خاورمیانه‌ای مایکروسافت به بازدید‌کنندگان عرضه شده بود. غرفه این شرکت از جمله پر بازدید کننده‌ترین بخش‌های نمایشگاه بود.

تمام رایانه‌های مستقر در بخش‌های اداری و مدیا سنتر جیتکس نیز به ویندوز 7 مجهز بوده و خود این مسئله عاملی برای تبلیغات و معرفی این سیستم عامل برای نمایشگاه و بازدید‌کنندگان بود. تعدادی از کارشناسان مایکروسافت نیز در بخش کنفرانس‌های جیتکس به ارائه چندین سخنرانی پرداختند.

مصر، رقیبی جدی برای ایران

مصر از جمله کشورهایی است که برنامه‌ای مدون و منظم برای شرکت در نمایشگاه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارد. غرفه این کشور در نمایشگاه جیتکس 2009 دقیقا برابر با غرفه این کشور در سبیت آلمان بود.

در این نمایشگاه بیش از هزار متر مربع فضای نمایشگاهی گرفته بود و حدود 17 شرکت مصری در زمینه فناوری اطلاعات نیز در جیتکس توانمندی خود را عرضه کرده بودند. به گفته یکی از اعضای این سالن، مصر حتی برنامه خود را برای جیتکس 2010 و سبیت سال آینده نیز مشخص کرده و وزارت ارتباطات مصر از بخش خصوصی این کشور برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی حمایت جدی می‌کند.

نرم افزارهای امنیتی

بخش امنیت از جمله سالن‌های اصلی نمایشگاه بود. دراین  سالن تعداد زیادی از شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم افزارهای امنیتی و حفاظت از اطلاعات و رایانه‌ها و شبکه‌ها به ارائه محصولات جدید خود پرداخته بودند. گیت پروتکت، مک آفی، کسپر اسکای از این جمله بودند.

کنترل دروازه ورودی ترافیک شبکه، کنترل و مدیریت ترافیک دیتا در داخل سازمان‌ها، پالایش اطلاعات، مبارزه با ویروس‌ها، اسپم‌ها و تروجان‌ها، خدمات فایروال و تعیین سطح دسترسی‌ها از جمله ویژگی‌های این نرم افزارهای امنیتی است.

کد خبر 93468

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز