سعید پیرمحموئی: پارکبان می‌آید کنار خودروی شما و برای‌تان قبضی صادر می‌کند که به گفته مدیر سامان‌دهی پارکبان‌های تهران باید آرم مشترک شهرداری و پلیس راهور تهران را داشته‌باشد.

تعرفه ساعات پارک هم کاملا مشخص است، اما در این بین افرادی سودجو هستند که سوء‌استفاده‌هایی هم می‌کنند و این خود دلیلی شد برای آغاز طرح سامان‌دهی پارکبان‌ها که از 3ماه قبل شروع شده است.

 مهندس اسلامی، مدیرکل اجرایی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری که مسئولیت طرح سامان‌دهی پارکبان‌ها را برای رسیدن به جای پارک مناسب در خیابان‌های تهران برعهده دارد، با تایید این موضوع در گپ‌و‌گفتی با همشهری‌مسافر تاکید می‌کند، بعد از اجرای طرح سامان‌دهی پارکبان‌ها 70‌درصد تخلفات کاهش یافته است.

این واقعیت است که تهرانی‌ها با مشکلی به‌نام جای پارک در خیابان‌های این شهر بزرگ مواجه هستند. ‌دوستی می‌گفت‌: «اداره‌مان جای پارک ندارد و من صبح‌ها که از خانه‌ بیرون می‌آیم، از همان لحظه اول به فکر جای پارک هستم و درنهایت هم موفق نمی‌شوم یک‌جای پارک مناسب پیدا کنم.

این در شرایطی است که شاید ماشینم توسط جرثقیل به پارکینگ منتقل ‌شود». این موضوع باعث شده که تهرانی‌ها به‌ناچار اتومبیل‌های‌شان را کنار خیابان پارک کنند. همین مساله مشکل را دوبرابر می‌کند. همین‌جاست که باید گفت، دو دو‌تا چهار‌تا! حالا خیلی جای پارک داریم، حاشیه خیابان‌‌ها و معابر هم اشغال می‌شود.

حتما شما هم بارها اتومبیل‌تان را در حاشیه خیابان‌ها پارک کرده‌اید، دقیقا در همین زمان است که شخصی در‌حالی‌که قبضی در دست دارد، خودش را به کنار خودروی شما می‌رساند و می‌پرسد: «چند‌ساعت ماشین‌تان را این‌جا پارک می‌کنید»؟ و این چنین، قبضی از طرف آقای پارکبان برای شما صادر می‌شود.

اما این پارکبان‌ها همیشه سئوالاتی بی‌شمار برای شهروندان به‌وجود می‌آوردند؛ اصلا از کجا می‌آیند؟ چرا می‌پرسند چند‌دقیقه پارک می‌کنی؟ چرا قبض صادر می‌کنند؟ سئوالاتی که وقتی از مدیرکل اجرایی سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران پرسیدیم، در پاسخ گفت: «مگر نمی‌گویید تهران مشکل جای پارک دارد؟ مگر نمی‌گویید هیچ‌وقت نمی‌توان به‌راحتی کنار خیابان پارک کرد؟ خب در واقع ماهیت پارکبان هم برای سروسامان دادن به همین اوضاع است».

 اما این را هم از مهندس پرسیدیم که ظاهراً گاهی اوقات همین پارکبان‌ها هم نظم خاصی ندارند که مدیر سامان‌دهی پارکبان‌ها سر اصل قضیه رفت و گفت: «این را ما هم قبول داریم، اما باید قضیه را طور دیگری نگاه کرد و تمام زوایایش را مورد‌بررسی قرارداد. شاید ما هم در خیلی از این نقطه‌نظرات با شما موافق باشیم، اما اقداماتی را در‌نظر گرفته‌ایم که در نتیجه آن 70‌درصد از تخلفات کمتر شده است».

و این‌ چنین مهندس اسلامی ‌در مقام مسئول سامان‌دهی پارکبان‌ها پای گپ‌و‌گفت با همشهری‌مسافر نشست و از سامان‌دهی این شغل و لازمه بودن‌شان و حتی استفاده از دستگاه‌های خودپرداز پارک توضیح داد.

  • آقای مهندس، پارکبان‌ها هنوز هم صاحبان شغلی جدید و تازه برای شهر هستند که شاید هنوز کاملا جا نیفتاده باشند. آیا برای این مقوله تعریف خاصی وجود دارد؟

در یک کلام تهران با مشکلی به نام جای پارک مواجه هست. از صبح خیلی زود حاشیه خیابان‌ها پر می‌شود از ماشین و به قول معروف دیگر جای سوزن انداختن هم وجود ندارد، چه برسد به‌ جای پارک. ما برای سر و سامان دادن به این اوضاع تصمیم گرفتیم در جلسه‌ای مشترک با پلیس راهور ناجا، افرادی را به‌عنوان پارکبان در نظر بگیریم تا به‌نوعی این معضل را کنترل کرده باشیم.

  • یعنی پارکبان قانونا باید بپرسد: چه‌ مدت‌زمانی پارک می‌کنید؟

بله. جای پارک کنار خیابان که خط‌کشی شده و تابلو دارد برای همه مردم است و نباید حق‌شان ضایع شود. تمام مردم به جای پارک نیاز دارند، نه این‌که یک‌نفر صبح پارک کند و شب بیاید و ماشینش را بردارد. البته ناگفته نماند که موضوع پارکبان فقط برای نقاطی که خط‌کشی شده و تابلوی پارکبان داشته باشد، اجرایی است.

  • و در غیر این صورت؟

هیچ شهروندی نباید به کسی توضیح بدهد یا به کسی برای پارک کردن ماشینش پول بدهد.

  • پارکبان‌ها را چه کسی سامان‌دهی می‌کند؟

سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران.

  • چه روندی برای انتخاب آن‌ها طی می‌شود؟

شرکت‌هایی که مورد تایید نیروی انتظامی ‌هستند، از طریق شرکت راه‌گشای بنیاد تعاون ناجا با اجرای مناقصه افرادی را انتخاب می‌کنند که این افراد مکلف می‌شوند با لباس فرم، اتیکت و البته برگه‌های قبض مخصوص در مکان‌های تعیین‌شده مستقر شوند.

  • آقای مهندس، حتما قبول دارید که با این لباس تخلفات و سوء‌استفاده‌هایی هم می‌شود؟


متاسفانه تخلف در هر کاری هست، اما اگر شهروندان آگاهی لازم را در این زمینه داشته باشند، کسی نمی‌تواند تخلفی انجام بدهد.

  • شما می‌توانید این آگاهی را به شهروندان بدهید.

ما در گذشته هم این آگاهی را به شهروندان تهرانی داده‌ایم. ما گفته‌ایم اولا تنها قبوضی ارزش و اعتبار دارند که آرم شهرداری و ناجا داشته باشد. در ثانی تمام نرخ‌ها مشخص است و کسی نباید بیشتر از آن پرداخت کند. اساس نرخ‌ها نیز این گونه است‌: هر30‌دقیقه؛ 150‌تومان، یک‌ساعت؛‌ 300‌تومان‌و طبیعتاً ‌2ساعت؛  600‌تومان می‌شود.

  • اما گاهی اوقات نه قبض درستی در کار است و نه نرخ‌ها این‌طور است که شما گفتید؟

مشکل دقیقا این‌جاست که افراد متفرقه و سودجو هم در این بین وجود دارند.

  • چرا این مشکل پیش می‌آید؟

متاسفانه کلانتری‌های مناطق بدون هماهنگی با شهرداری به دلایلی که برای ما مشخص نیست، افرادی را تعیین می‌کنند که این افراد به هیچ عنوان در مسیر قانونی هماهنگی‌های شهرداری و پلیس نیست که البته معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک با ‌فرماندهی انتظامی‌تهران بزرگ- سردار رجب‌زاده و سرهنگ هاشمی‌ در این باره جلساتی داشته‌ایم و هم‌اکنون این مشکل تا حدود زیادی سامان‌دهی و پارکبان‌های متفرقه جمع‌آوری شده‌اند. این را هم یادآور شوم که کلانتری‌ها برای سامان‌دهی ترافیکی محدوده خود این کار را انجام می‌دهند که البته نباید این کار صورت بگیرد.

  • اما در این بین افرادی هم وجود داردند که نه مربوط به شهرداری هستند و نه کلانتری مناطق.

این‌هاجزو همان افراد سودجویی هستند وقبلا گفتم که چگونه می‌توان آن‌ها را از سایرین تمیز داد.

  • چه برخوردی با این افراد شده؟

 طرح سامان‌دهی مدتی است که شروع شده، اما خود شهروندان هم باید همکاری کنند.

  • به چه نحوی؟

هر فرد متخلفی را که می‌بینند سریعاً برگه‌هایش را چک کنند و بعد با 110 تماس بگیرند. طبق هماهنگی‌های ما با پلیس، سریعا با این افراد برخورد قانونی می‌شود.

  • طرح سامان‌دهی که گفتید به کجا رسیده؟

ما دو کار مهم انجام داده‌ایم. اولا نحوه گزینش شرکت‌هایی که بعد از تایید صلاحیت وارد مناقصه می‌شوند را بسیار سخت‌تر از گذشته کرد‌ه‌ا‌یم. ثانیا موضوع نظارت بر نحو‌ه کار پارکبان‌ها را بسیار جدی پیگیری می‌کنیم. ضمن این‌که سازمان نظارت وارد قضیه شده و به شهرداری‌های مناطق 22‌گانه پایتخت هم اختیارات نامحدود داده‌ایم تا حق هیچ شهروندی تضییع نشود.

  • آیا با شرکت‌های متخلف برخوردی هم شد‌ه است؟

صددرصد. چندین شرکت به‌دلیل تخلفاتی مانند برخورد نامناسب، برگه‌های غیرقانونی و دریافت پول بیشتر، جریمه و لغو امتیاز شدند.

  • نتیجه‌اش چه بوده؟

در 3‌ماه گذشته که این طرح شروع شده 70‌درصد تخلفات کمتر شده و گزارش‌ها یا بهتر است بگوییم شکایات مردمی‌ هم کم شده ‌که این خود دستاورد بزرگی است و ما را به آینده طرح سامان‌دهی پارکبان امیدوار کرده است. این موضوع را هم یادآوری کرده باشم که یک‌طرفه قضاوت نکنیم، چون گاهی اوقات این رانندگان محترم هستند که برخوردی نامناسب با پارکبان‌ها دارند. البته ما به پارکبان‌ها گفته‌ایم در هر صورت حق با شهروندان است و آن‌ها اجازه هیچ‌گونه برخوردی ندارند.

  • سوالی که برای اکثر شهروندان پیش می‌آید این است که آیا پارکبان‌ها بحث امنیتی خودروها را هم برعهده دارند؟

بحث ما بحث سامان‌دهی جای پارک است، نه بحث وجود یک بپا برای خودروها.

  • یعنی پارکبان در این راستا هچ مسئولیتی ندارد؟

نه این‌که در قبال یک سرقت بی‌تفاوت باشند، اما موضوع اصلی ما همان سامان‌دهی جای پارک است و در قبوض صادر‌شده هم این موضوع درج شده است که مسئولیتی در خصوص کنترل نظامی ‌نداریم.

  • طرح‌سامان‌دهی‌ پارکبان‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

تا جایی که فرهنگ استفاده از دستگاه‌های خودپرداز پارک که هم‌اکنون در خیابان پاسداران، میرداماد و یکی، دو خیابان دیگر شهر وجود دارد، جا بیفتد.

  • یعنی در‌حال‌حاضر ظرفیتی برای استفاده از دستگاه‌های خودپرداز پارک وجود ندارد؟

در‌حال‌حاضر ‌6هزار دستگاه خودپرداز وجود دارد، اما متاسفانه فعلا بازدهی نداشته،چون هیچ‌کس هزینه‌ای پرداخت نمی‌کند.

  • پیش‌بینی می‌کنید این طرح چه زمانی به بازدهی کامل برسد؟

تا زمانی که اولا برای شهروندان این فرهنگ کاملا جا بیفتد و در ثانی پلیس اعمال قانون و سختگیری بیشتری کند.

همشهری مسافر

کد خبر 93564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز