همشهری آنلاین: حجت‌الاسلام اسدی نسب، مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از ایجاد دوره آموزشی سطح 4 (دکترا) برای رشته تفسیر و علوم قرآن با گرایش نقد و بررسی شبهات قرآنی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خبر داد

حجت‌الاسلام و المسلمین «محمد‌علی اسدی نسب»، مدیر گروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، ضمن بیان این خبر در معرفی هدف برگزاری این دوره گفت: هدف از ایجاد این دوره تربیت افرادی است که با احاطه یافتن به آثار علمی در مطالعات انتقادی قرآن و آشنا شدن با روش‌های پیشرفته تحقیق و دستیابی به جدیدترین مبانی آموزش و پژوهش بتوانند با نوآوری در زمینه‌های علمی و تحقیقی در رفع نیازهای اسلام و مسلمانان و گسترش مرزهای دانش در این رشته تخصصی، توان تحلیل و پاسخ‌گویی به هر نوع نقدی در زمینه مباحث مربوط به قرآن را دارا شوند.

وی افزود: فرآیند علمی دوره عبارت است از: شناخت عمیق و تحلیلی شبهات مرتبط با قرآن و خاستگاه‌های آن‌ها؛ شناخت انگیزه‌ها،‌ زمینه‌ها، شیوه‌های گستراندن شبهات قرآنی و مقابله با آن‌ها؛ آموزش راه‌ها و شیوه‌های نقد و مناظره در عرصه شبهات قرآنی.

اسدی نسب در مورد مراحل این دوره گفت: مراحل دوره به این صورت است که دوره سطح 4 به دو مرحله آموزشی و پژوهشی تقسیم می‌شود، مرحله آموزشی از زمان پذیرفته‌ شدن طلبه در امتحان ورودی آغاز و در امتحان جامع ختم می‌شود. مرحله پژوهشی نیز پس از مرحله آموزشی آغاز و با تدوین رساله و دفاع از آن پایان می‌یابد. طلاب دوره سطح 4 می‌توانند تحقیقات اولیه مرحله پژوهشی خود را در مراحل آموزشی آغاز کنند.

مدیرگروه قرآن‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مورد شرایط پذیرش این دوره اظهار کرد: شرایط ورود به دوره سطح 4 عبارتست از: دارا بودن سطح 3 تفسیر و علوم قرآن از حوزه علمیه یا کارشناسی ارشد همین رشته، قبولی در امتحانات اختصاصی ورود به دوره سطح 4، اشتغال به تحصیل در دروس خارج حوزه علمیه قم، تلبس دائم به لباس روحانیت و موفقیت در امتحان یکی از زبان‌های خارجی.

وی در پایان سخنانش گفت: مراحل آموزشی شامل واحد‌های پیشنیاز است که حدود 20 واحد است و واحدهای اصلی آن نیز حدود 50 واحد است که از این تعداد، 18 واحد مربوط به رساله خواهد بود. اکنون آئین‌نامه و طرح این دوره به شورای عالی حوزه علمیه ارسال شده و در صورت توافق و تأیید، این دوره بلافاصله آغاز می‌شود. 

کد خبر 94156

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز