یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: مجلس پس از بررسی پیشنهادهای مختلف، در نهایت اختیار نحوه توزیع یارانه‌ها میان اقشار مختلف مردم را به دولت سپرد

دولت در لایحه پیشنهادی خود که سال گذشته به مجلس ارائه داد، خواستار آن شده بود که اختیار توزیع یارانه نقدی و غیرنقدی و تعیین دهک‌های مشمول دریافت یارانه را در اختیار بگیرد.

دولتمردان به‌طور شفاهی گفته بودند که دولت قصد دارد یارانه نقدی را میان 7دهک جامعه توزیع کند، اما کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس به‌منظور شفاف ساختن نحوه توزیع یارانه‌ها تصویب کرد که یارانه نقدی میان 5دهک جامعه توزیع شود.

با این حال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه‌علنی 10آبان با چشم‌پوشی از مصوبه کمیسیون ویژه، به پیشنهادی رای دادند که براساس آن دهک‌های مشمول لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها حذف و اختیار نحوه توزیع یارانه‌ها به دولت سپرده شد و به نوعی نمایندگان رای به بازگشت به لایحه دولت دادند.

البته در ابتدای جلسه 10آبان، احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، پیشنهاد اختصاص یارانه نقدی میان فقط 2دهک جامعه را مطرح کرد که رای نیاورد.  بدین ترتیب، با تصویب ماده 8 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها که با رای مثبت 199 نماینده همراه شد، دولت باید 50 درصد از وجوه حاصل از اجرای این قانون را در قالب پرداخت نقدی و غیرنقدی با لحاظ میزان درآمد خانوار نسبت به کلیه‌ خانوارهای کشور به سرپرست خانوار پرداخت کند و نظام تامین اجتماعی را با هدف گسترش و تامین بیمه‌های اجتماعی، کمک به تامین هزینه مسکن و توانمندسازی و اجرای برنامه‌های حمایتی اجرا کند.

براساس تبصره‌های ماده 8 هم مقرر شد آیین‌نامه اجرایی این ماده شامل چگونگی شناسایی جامعه هدف، تشکیل و به‌هنگام‌سازی‌ پایگاه‌های اطلاعاتی مورد نیاز، نحوه پرداخت به جامعه هدف و پرداخت‌های موضوع این ماده حداکثر 3‌ماه پس از تصویب این قانون با پیشنهاد وزرای امور اقتصادی و دارایی، رفاه و تامین اجتماعی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به تصویب هیات وزیران برسد.

همچنین دولت می‌تواند حساب هدفمند‌سازی یارانه‌ها را به‌نام سرپرست خانواده‌های مشمول یا فرد واجد شرایط دیگری که توسط دولت تعیین می‌شود افتتاح نماید. اعمال مدیریت دولت در نحوه هزینه کرد وجوه موضوع این حساب از جمله زمان مجاز، نوع برداشت هزینه‌ها و برگشت وجوهی که به اشتباه واریز شده‌اند مجاز است.

دولت به هدفش رسید

به‌دنبال مصوبه 10آبان مجلس، سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت گفت: هنگامی که دولت لایحه را به مجلس ارائه کرد، تصمیم داشت 50 میلیون نفر را تحت پوشش حمایتی قرار دهد که با تصویب حذف دهک‌های درآمدی در مجلس به این هدف خواهیم رسید.

پرداخت یارانه به همه اقشار، نادرست است

دکتر احمد توکلی با اشاره به نادرست بودن 30درصد اطلاعات اقتصادی خانوارها تصریح کرد: بی‌اعتمادی به 30 درصد اطلاعات اقتصادی خانوارها برای انجام چنین کار بزرگی خطرناک است.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مسئول در این بخش از لایحه مشخص نشده است، از اشکالات فرهنگی این کار به افزایش فرهنگ درآمد بدون کار، کاهش مناعت طبع مردم و کاهش سرمایه‌ اجتماعی اشاره کرد و یادآور شد: همچنین در این شرایط با توجه به اینکه اطلاعات ناقص است خانواده‌ها خود را محق می‌دانند و برخی که محق هستند یارانه دریافت نمی‌کنند که باعث اختلاف بین خانوارها می‌شود. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، با اشاره به پیشنهاد خود با بیان اینکه باید 2 دهک اول را تحت پوشش قرار داد، چرا که با اجرای این طرح و تورم ناشی از آن این 2 دهک آسیب‌پذیرتر هستند، ادامه داد: پیشنهاد بنده این است که جامعه‌ هدف 20 درصد باشد که آنان نیز شناسایی شده‌اند و بقیه‌ پرداخت‌ها به‌صورت خدمات غیرنقدی ارائه شود. گفتنی است، پیشنهاد توکلی رای نیاورد.

کد خبر 94206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز