وی افزود: وقتی درصدد مقایسه تونل توحید با تونلهای مشابه در مناطق شهری اروپا مثل پاریس، مادرید و وین برمیآییم، میتوانیم مدعی شویم که تونل توحید در زمره تونلهای زیرزمینی پیشرو و برتر شهری دنیاست و به راستی میتوان آن را نقطه عطفی در تاریخ تونلسازی مدرن به حساب آورد.
واگنر خاطرنشان کرد: از نظر فنی سازه تونل طوری طراحی شده که بسیار ایمن است و از نظر مهندسی به لحاظ برخورداری تونل از سیستم تهویه مناسب، دارا بودن 3 لاین مجزا و یک لاین اورژانس، در هر جهت شرایط ایمن و آسانی برای استفادهکنندگان تونل از شمال به جنوب و از جنوب به شمال فراهم آورده است.
وی با اشاره به سرعت احداث تونل توحید، گفت: از آنجایی که هر تونل تحت شرایط خاص خود از لحاظ ژئومتری، ژئولوژی و ژئومکانیک ساخته میشود، باید آنها را نسبت به وضعیتی که در منطقه احداث دارند سنجید، اما در یک نگاه کلی میتوان گفت تونل توحید یکی از رکوردداران مبحث تونلسازی در دنیا خواهد بود.
واگنر در مورد ایمنی تونل و سیستم به کار گرفته شده برای نگهداری سازه با توجه به سست بودن خاک محدوده، اظهار کرد: پس از بازدیدهای مکرر از محل احداث تونل توحید در مراحل مختلف حفاری و نصب حائل برای حمایت از خاک سست باید بگویم ساخت تونل توحید تحت اصول پذیرفته شده درکنوانسیون روشهای تونلسازی ساخته شده و مورد تایید انجمن بینالمللی تونلسازی (ITA) است و با در نظر گرفتن این ملاحظات، تونل توحید هم در مرحله ساخت و هم به هنگام بهرهبرداری امن و ایمن است.
وی با اشاره به سطح دانش و ظرفیتهای مهندسی ایرانیان در تونلسازی، افزود: احداث تونل توحید برای مهندسان ایرانی یک چالش به حساب میآمد اما آنها بالاخره توانستند با اتکا به دانش فنی و ظرفیتهای مهندسی متخصصان خود بر آن چالش فائق آیند و از این نظر باید به آنها تبریک گفت.
واگنر در پاسخ به این سؤال که مخارج و هزینههای تونلهای اینچنینی در اروپا و جهان چگونه است و منابع مالی معمولا از کجا تامین میشود، گفت: در کشورهای مختلف بودجه این سرمایهگذاریها در پروژههای عمرانی بهصورت عام و در سازههای زیرزمینی بهطور اخص یا از محل وامهای دولت به سرمایهگذاریهای مستقیم دولت به انجام میرسد.
وی با بیان نقش تونل توحید در بهبود وضعیت ترددهای درونشهری و روان شدن حرکت شریانهای شهری و همچنین مزایای تونل توحید نسبت به پل اظهار کرد: اصولا احداث تونل هرگز صرف هزینه به حساب نمیآید بلکه همیشه سرمایهگذاری برگشتپذیر تعبیر میشود. ضمن اینکه یک پل ممکن است اراضی و محیطزیست با ارزش شهری را نابود کند اما تونل چنین معایبی ندارد.
براساس این گزارش، پروفسور واگنر، نایبرئیس انجمن بینالمللی تونلسازی(ITA) از سال 2004 به این سمت منصوب شده و جایزه ملی دولت اتریش را به سبب مشاورههای فنیاش دریافت کرده است.
وی یکی از 10چهره برتر تونلسازی در دنیا محسوب میشود که از سال2004 میلادی بهعنوان نایب رئیس انجمن بینالمللی تونلسازی انتخاب شد. وی در رشته علوم تکنولوژی زمین به درجه دکترا نایل آمده و مبتکر روش اتریشی حفر تونل است.
پروفسور واگنر عضو انجمنها و مراکز علمی تخصصی متعددی است. وی همچنین عضو هیأتمدیره کنگره جهانی تونل در وین هم بوده است. واگنر هماکنون مشاور تونل بزرگراههای صدر - نیایش محسوب میشود.