شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه اقتصادی استان‌ها- نگار صادقی: تصویب نهایی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی از هم‌اکنون به نگرانی واحدهای تولیدی و صنعتی دامن زده است

واحدهایی که طی 3 سال اخیر به‌دلیل کمبود نقدینگی و عدم ‌سرمایه‌گذاری با حداقل ظرفیت خود فعالیت می‌کردند، حال باید فکری برای افزایش نهایی قیمت تولیدات خود در بازاری که کیفیت و قیمت حرف اول را می‌زند، کنند.

بافت اقتصادی استان فارس پیش از این کشاورزی بود، اما به گفته فعالان اقتصادی این استان،  به‌دلیل خشکسالی‌های پی در پی چند‌سال گذشته دیگر نمی‌توان فارس را به‌عنوان قطب کشاورزی ایران محسوب کرد و اگر وضعیت به‌همین منوال ادامه یابد ظرف 5 سال آینده هیچ درآمدی از این بخش نصیب فارس نمی‌شود، ادعایی که از سوی مسئولان وزارت جهاد‌کشاورزی تکذیب می‌شود. از طرفی واحدهای تولیدی در فارس نیز مانند سایر واحدهای تولیدی کشور قادر به تولید با حداکثر ظرفیت خود نیستند.

حمیدرضا رزاقی جهرمی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن فارس با بیان اینکه حذف یارانه‌ها مسئله‌ای است که در راستای جراحی اقتصاد ایران دیر یا زود باید اجرا می‌شد به همشهری می‌گوید: با این‌حال دولت باید پیش از اجرای این طرح زیرساخت‌های اقتصادی را آماده این جراحی بزرگ کند.

فریدون فرقانی، رئیس انجمن مدیران صنایع استان فارس تاثیرگذاری حذف یارانه‌های انرژی را روی تولیدات استان فارس اجتناب‌ناپذیر می‌داند و می‌گوید: اگر واحدهای تولیدی از هم‌اکنون برنامه‌ای برای زمان آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی نداشته باشند بسیاری از آنها در زمان اجرای طرح به‌دلیل افزایش اجتناب‌ناپذیر قیمت‌ها و بالا رفتن نرخ تورم به ناچار ورشکست می‌شوند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن فارس هم معتقد است: در شرایط فعلی که دولت یارانه حامل‌های انرژی را می‌پردازد قیمت تمام شده کالا در کشور بالا ست، حال اگر یارانه‌ها حذف شود این قیمت‌ها چند برابر می‌شود در نتیجه بعید به‌نظر می‌رسد تولیدات صورت گرفته قدرت رقابت در بازار آزاد را داشته باشند.

وی که معتقد است واحدهای تولیدی مستقر در استان فارس فاقد راهبرد تولید هستند می‌گوید: زمانی‌که راهبرد مشخصی در بخش تولید وجود نداشته باشد با هدفمند کردن یارانه، واحدهای بدون برنامه خودبه‌خود از گردونه رقابت حذف می‌شوند و پرونده واحدهایی هم که از حاشیه سود صنعتی استفاده کرده بودند نیز بسته می‌شود.

دولت در زمانی عزم خود را برای هدفمند کردن یارانه‌ها جزم کرده است که بسیاری از واحدهای تولیدی به‌دلیل کمبود نقدینگی، افزایش نرخ تورم، واردات بی‌رویه کالا و عدم‌سرمایه‌گذاری قادر به فعالیت با تمام ظرفیت تولیدی خود نیستند و هر روز اخبار متعددی در رابطه با تعدیل نیروها به‌دلیل عدم‌توانایی در پرداخت دیون شرکت‌ها از استان‌های مختلف به گوش می‌رسد.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان فارس معتقد است: اگر حذف یارانه‌ها با برنامه صورت بگیرد یقینا باعث می‌شود تا اقتصاد سالمی در کشور حاکم شود، منتها  دولت باید به زمان اجرای این طرح هم توجه داشته باشد، او می گوید: اینک این سوا ل مطرح است که  آیا واحدهای تولیدی قادر به ادامه فعالیت درصورت آزادسازی قیمت‌ها هستند و آیا دولت می‌تواند مانع از افزایش شدید قیمت‌ها شود؟

وی می‌گوید: رونق داد و ستد، مساعد بودن شرایط ارائه تسهیلات بانکی، عدم‌افزایش بهره بانکی و قرار نگرفتن کشور در شرایط تحریم اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها دارد.

فرقانی با اشاره به نگرانی واحدهای صنعتی فعال در استان فارس نسبت به آزادسازی قیمت انرژی ادامه می‌دهد: بدهی بانکی و دیون بسیاری از شرکت‌ها به آنها اجازه نمی‌دهد که واحد خود را به کلی تعطیل کنند، اما اگر دولت تمهیدات خاصی را در بخش تولید با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها نیندیشد باید منتظر کاهش اشتغال و افزایش نرخ تورم در استان فارس باشیم

کد خبر 95170

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز