سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

گروه ورزشی: کسب دو مدال طلا، دو نقره و یک برنز در هجدهمین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا از سوی دوومیدانی‌کاران ایران، کافی بود تا تیم ایران برای نخستین بار در جمع سه تیم برتر قاره کهن قرار گیرد.

در حالی که تیم ایران دو سال پیش در اردن با کسب 9 مدال- که بیشترین مدال تاریخ دوومیدانی ایران از رقابت‌های آسیایی بود- به مقام نهم رسید، این بار در گوانگ‌جو، میزبان سال آینده بازی‌های آسیایی، تیم ایران به لطف مدال‌های طلای سجاد مرادی در دوی 800 متر و احسان حدادی در پرتاب دیسک، دو نقره هادی سپهرزاد در دهگانه و محمد صمیمی در پرتاب وزنه، پشت سر تیم‌های چین و ژاپن قرار گرفت.

نکته جالب آنکه تیم‌های بزرگی چون بحرین، قطر، هند، قزاقستان، عربستان و ازبکستان در جدول مردان بعد از ایران ایستادند. در بخش بانوان نیز در حالی که مریم طوسی و لیلا ابراهیمی در اکثر ماده‌های شرکت کرده ناموفق نشان دادند، لیلا رجبی پرتابگر بلاروسی‌الاصل تیم ایران جور دیگر نفرات را کشید و تنها نشان برنز این رقابت‌ها را در بخش بانوان کسب کرد. رجبی در شرایطی در پرتاب وزنه به مدال برنز رسید که دو هفته قبل هم در ویتنام و در جریان مسابقات داخل سالن آسیا نیز خوش درخشیده بود.

مشکل همزمانی دو رویداد

یکی از مشکلاتی که برخی از نفرات اعزامی دوومیدانی ایران به مسابقات قهرمانی آسیا در گوانگ‌جو داشتند، حضور تعدادی از قهرمانان در دو رویداد تقریبا همزمان مسابقات گوانگ‌جو و مسابقات داخل سالن آسیا در ویتنام بود. یکی از این نفرات امین نیک‌فر قهرمان پرتاب وزنه ایران بود که با وجود کسب مدال طلا در ویتنام در گوانگ‌جو یکی از ناکامان بزرگ لقب گرفت و حتی نتوانست رکورد شخصی خود را تکرار کند. عیدی علیجانی در مورد ناکامی نیک‌فر گفت: «او بدنش تحلیل رفته بود و به همین دلیل در گوانگ‌جو حضوری ناموفق داشت.» البته در میان نفرات مدال‌آور ایران، سجاد مرادی یک استثنا بود که هم در ویتنام، تیم ایران را صاحب مدال طلا کرد و هم در گوانگ‌جو زودتر از سایر رقبا از خط پایان دوی 800 متر گذشت.

سپهرزاد و تکرار نقره اردن

در مسابقات دهگانه هادی سپهرزاد با وجود آنکه قادر به تکرار رکوردهای قبلی از بازی‌های المپیک پکن و مسابقات دوره پیش در اردن نشد، اما توانست بعد از گذشت دو سال، مدال نقره دیگری را برای تیم ایران به ارمغان آورد. سپهرزاد که در اردن رکورد 7667 امتیاز را از خود برجا گذاشت و در آستانه بازی‌های المپیک آن را تا امتیاز 7712 افزایش داد در گوانگ‌جو با رکورد 7262 امتیاز در جایگاه دوم ایستاد. قهرمان دهگانه دوومیدانی ایران گفت: «برای کسب مدال طلا به گوانگ‌جو آمده بودم اما سرمای هوا مدالم را به نقره تبدیل کرد. سرما تمرکز لازم را از من گرفته بود و با توجه به اینکه دو هفته قبل در مسابقات ویتنام شرکت کرده بودم، بدنم به شدت خسته بود و به همین دلیل نتوانستم به خواسته‌ام برسم.»

رقابت تماشایی حدادی و صمیمی

در پرتاب دیسک آسیا همه نگاه‌ها به ایران است. رقابت تماشایی احسان حدادی و محمد صمیمی، رقیب جوان او بعد از گذشت یک‌ماه از رقابت‌های لیگ ایران در اهواز این بار در گوانگ‌جو هم به سود حدادی پایان یافت. حدادی و صمیمی با وجود آنکه نتوانستند رکوردشکنی کنند، اما هر کدام با فاصله‌ای ناچیز نسبت به هم، مدال‌های طلا و نقره را به خود اختصاص دادند. حدادی با رکورد 64 متر و 83 سانتیمتر اول شد و صمیمی با 64 متر و یک سانتیمتر در جایگاه دوم ایستاد. اگر برادر دیگر صمیمی هم اجازه شرکت در این رقابت‌ها را پیدا می‌کرد، بدون شک مدال برنز هم نصیب کاروان ورزشی ایران می‌شد.

عیدی علیجانی، نایب‌رئیس فدراسیون دوومیدانی ایران و کنفدراسیون آسیا در مورد سطح مسابقات و نتایج قهرمانان ایران با توجه به انتقادهای صورت گرفته گفت: «سطح مسابقات بسیار بالا بود، اما برگزاری مسابقات در فصلی نامناسب در گوانگ‌جو، باعث شد تا بسیاری از قهرمانان نتوانند به رکوردهای دلخواه‌شان دست پیدا کنند.» وی در پاسخ به اعتراض برخی از دوندگان اعزام‌نشده به فدراسیون دوومیدانی به این رقابت‌ها گفت:‌ «فدراسیون در عدم اعزام این قهرمانان مقصر نبود.

بلکه اعزام‌نشدگان بیشتر مشکل سربازی و خروجی داشتند و از جمع بازمانده‌ها تنها ارزنده می‌توانست با زدن رکوردش عنوان پنجمی را به دست آورد و بقیه هیچ شانسی برای رفتن روی سکو را نداشتند.» علیجانی در مورد استراتژی فدراسیون دوومیدانی از این رقابت‌ها گفت: «ما بیش از آنکه به فکر رکوردشکنی قهرمانان در این بازی‌ها باشیم، بیشتر به کسب مدال و افتخار فکر می‌کردیم که خوشحالم توانستیم به آرزوی دیرینه اهالی دوومیدانی پس از سالیان سال در رسیدن به یکی از سه سکوی برتر قاره، جامه عمل بپوشانیم.»

کد خبر 95301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز