پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۸ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

مازیار سوادکوهی: داستان برنج، از نوع داستان‌هایی است که به‌زودی پایان نمی‌پذیرد و معلوم نیست که در این داستان آیا قهرمان خود برنج است یا برنجکاران.

 البته قهرمانان دیگری در حاشیه خاکستری برنج هستند که بی‌آنکه لحظه‌ای و ثانیه‌ای رنج بکشند از قبل برنج گنج به جیب می‌زنند. داستان برنج از آن نوع داستان‌هایی  است که ظاهرا پایان بازی دارد، اگر در این میان برخی بازی در نیاورند.

برنج در استان‌های شمالی، گیلان و مازندران، بخش اعظم معیشت مردم آنها را تأمین می‌کند، اما در عین حال با چالش‌های مداومی روبه‌رو است، از بی‌آبی، کم‌آبی و بارش ناخواسته گرفته تا قیمت‌های نازل و واردات بی‌رویه برنج که در حقیقت دشمن برنجکاران ایرانی است، تا آلودگی برنج‌های شمالی، همه و همه در اطراف برنج دور می‌زند، بی‌آنکه خود برنج از آن خبر داشته باشد.

تا دیروز مدام از ورود برنج‌های خارجی گله و شکایت می‌کردند و از آلوده بودن برنج‌های خارجی دم می‌زدند که این نوع برنج سلامت مصرف‌کنندگان ایرانی را به خطر می‌اندازد و اگر این برنج‌ها وارد کشور نشود، شالیکاران گیلانی و مازنی روزگار بهتری خواهند داشت و برنج انبارهای آنها فروخته می‌شود.

 این موضوع شدیداً رسانه‌ای شد و مؤسسه استاندارد هم بر آلوده بودن برنج‌های خارجی صحه گذاشت و بعد از یکی دو هفته پر غوغا استاندارد پا پس کشید و نوع آلودگی برنج‌های خارجی کم ‌و کمتر شد تا آنکه در برخی از خبرها هم آلودگی‌زدایی شد و دیگر خبری از آلودگی برنج خارجی روی سایت خبرگزاری‌ها مخابره نشد.

اما این همه داستان برنج نبود، خوبی پایان باز داستان این است که می‌توان ادامه‌اش را کم و زیاد کرد و قهرمانان دیگری برای آن خلق کرد و چه بسا قهرمان را منفعل کرد، حال برنج شمالی در یک حالت انفعالی قرار دارد و این بار شاهین سیاه آلودگی بر شانه‌های برنج شمال نشسته است تا کفه ترازو به سود برنج خارجی سنگینی کند و یک بار دیگر برنج شالیکاران شمالی در انبارها از ترس آلودگی جا خوش کنند.

حالا چند روزی است که روی تلکس خبرگزاری‌های داخلی آلودگی برنج داخلی چشم شالیکاران را می‌آزارد، اما مسئولان ذیربط و باربط و گاهی... شدیدا با این نوع خبر ‌ به‌اصطلاح خودشان مقابله می‌کنند. گرچه بسیاری از آنها نتوانستند آن چنان‌که شایسته است از شالیکاران گیلانی و مازنی حمایت همه‌جانبه کنند، اما در این غائله جانب برنج شمال را گرفتند و با قدرت هم بر سلامت و صحت برنج‌های شمال تأکید می‌کنند.

به هر حال داستان برنج آنگونه که از سروصداهای اطراف بر می‌آید به‌زودی تمام نمی‌شود و شاید چند صباحی دیگر یک قبای گشادی برای قامت برنج شمال بدوزند تا دلالان و وارد‌کنندگان با خیال راحت و توجیهات علمی و غیرعلمی هر چه دلشان خواست وارد کنند.

شاید بهترین حالت برای دلالان برنج این باشد که به‌جای قدکشیدن ساقه‌های برنج در زمین‌های شمال، دوست داشته باشند که آهن در شالیزارها قد بکشد. بعد از آنکه اعلام شد برنج‌های داخلی آلوده است مسئولان به تکاپو افتادند و هر کدام به طریقی این خبر را تکذیب می‌کنند.

عضو هیات علمی و مشاور اقتصادی مؤسسه تحقیقات برنج کشور‌گفتند که سمی بودن برنج داخلی قابل باور نیست. البته این حرف به‌گونه‌ای است که انگار ایشان شک دارند. به‌هر حال نظرات آنها صائب و قابل تعمق است.اعلام آلودگی برنج داخلی به سم آرسنیک به هیچ وجه قابل باور نیست عضو هیات علمی و مشاور اقتصادی مؤسسه تحقیقات برنج کشور گفت: مسائل عنوان شده درخصوص برنج داخلی باید بر مبنای کاملا علمی بیان شود.

مهندس غلامرضا خانکشی پور که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، یادآور شد: آلودگی هر نوع محصول باید پس از آزمایشات مستند اعلام شود و نباید هیچ مسئله‌ای در کشور بدون اسناد علمی مطرح شود.وی افزود: هیچ‌گاه سمی در برنج‌های داخلی دیده نشده است و هیچ منبعی نباید بدون هماهنگی و بررسی‌های دقیق علمی درخصوص بد بودن برنج‌های ایرانی نظر بدهد هر چند که حتی عنوان چنین مسائلی برای هیچ کس قابل باور نیست.

مهندس خانکشی‌پور گفت: برای اثبات و بررسی این مسئله مبنی بر 5/1 برابر بیشتر بودن آرسنیک برنج داخلی از برنج وارداتی از محققین و پژوهشگران مؤسسه خواسته می‌شود به جد این مسئله را پیگیری کنند و نتایج را به عموم مردم ابلاغ کنند تا همه از سلامت برنج داخلی اطمینان حاصل کنند.

آرسنیک داشتن برنج‌های داخلی تنها نظریه‌ای بیش نیست

نماینده مردم انزلی هم در این گفت‌وگو آن را نظریه‌ای بیش ندانست و گفت: مطرح کردن آرسنیک در برنج داخلی می‌تواند بازار جهانی برنج‌های ایرانی را دست خوش تغییر قرار دهد.

خسته‌بند گفت: آرسنیک داشتن برنج داخلی موضوعی است که باید کارشناسان امر در این زمینه بعد از تحقیقات فراوان نتیجه‌ای را اعلام کنند و صحبت‌هایی که تاکنون در این زمینه شده غیرکارشناسانه است بنابراین باید به مؤسسه تحقیقات برنج کشور در استان گیلان که خود تولید‌کننده اصلی برنج کشور است اجازه دهیم تا در این زمینه با دیدی کارشناسانه وارد عمل شود.

وی خاطرنشان کرد: 3 استان شمال کشور بیشترین تولید‌کنندگان برنج داخلی کشور هستند و در هر یک از این استان‌ها کارشناسان و محققان خبره‌ای زیادی وجود دارد که می‌توان بررسی در این زمینه را به آنان واگذار کرد.

وی در پایان صحبت‌هایش نگران بازار جهانی برنج ایران بود و گفت: مطرح کردن آرسنیک در برنج داخلی می‌تواند بازار جهانی برنج‌های ایرانی را دست خوش تغییر کند و باید تا روشن شدن نتیجه نهایی این موضوع هیچ اظهار نظری نکنیم.

ضربه به برنج داخلی

اما رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان آلوده بودن برنج داخلی را محصول نیت بد عوامل داخلی دانست و گفت: برخی عوامل با مطرح کردن آلوده بودن برنج داخل به سم آرسنیک بیشتر از برنج وارداتی فقط دنبال ضربه زدن به تولیدات داخلی هستند.

مهندس اردشیر روحی گفت: وضعیت مرکبات امسال بسیار خوب است و واردات هیچ توجیهی ندارد.وی با توجه  به خبر آلوده بودن برنج داخل بیشتر از 5/1 برابر از برنج وارداتی گفت: مطرح شدن چنین مسائلی فقط از سوی برخی عوامل ضربه زدن به تولیدات داخلی است و بدون هیچ استناد آزمایشگاهی نباید چنین مسائلی در کشور مطرح شود.

وی با اشاره به اقدامات خوب دولت به‌ویژه ریاست‌جمهور مبنی بر جلوگیری از تبلیغات برنج خارجی، بالا بردن تعرفه برنج افزود: عنوان چنین مسائلی فقط ضربه زدن به تولیدات داخلی و حمایت از واردات بی‌حساب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان این مطلب که کیفیت و کمیت مرکبات از قبیل کیوی، پرتقال، نارنگی، سیب، انار و غیره امسال وضعیت بسیار مناسبی دارد و هیچ نیازی به واردات نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصلا زمان واردات نیست و باید با مدیریت صحیح بر واردات مراقب بازار محصولات داخل باشیم.

آلوده بودن برنج داخل به سم آرسنیک بعید است

 معاون بازرگانی داخلی سازمان بازرگانی گیلان هم سمی بودن برنج داخلی را بعید دانست و گفت: برنج‌های داخلی از سلامت کامل برخوردار است.مهندس رمضان کامران پی گفت: خبر منتشره مبنی بر آلوده بودن برنج‌های داخل 5/1 برابر برنج وارداتی کاملا بعید به‌نظر می‌رسد و در این خصوص با مسئولان بهداشت و استاندارد باید نظر قطعی را اعلام کنند که مطمئنا این خبر را تکذیب خواهند کرد.

وی افزود: برنج‌های داخلی همواره از سلامت کامل برخوردار بوده‌اند و شایعه چنین مسئله‌ای به هیچ وجه پذیرفته نیست.

همشهری استانها

کد خبر 95333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز