چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

کاملیا مافی: پنجم ‌اردیبهشت‌ماه امسال بود که واژه «آنفلوآنزای خوکی» برای نخستین بار به رسانه‌ها‌ راه پیدا‌کرد

در آن خبر اعلام شده بود: نوع جدیدی از آنفلوانزا به نام آنفلوانزای خوکی برای نخستین بار در مکزیک مشاهده شد. 

‌2 روز بعد خبری دیگر بر روی خروجی چند ‌خبرگزاری قرار گرفت با این مضمون: تعداد کشته‌شدگان بر اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزای خوکی در مکزیک، براساس اعلام وزارت سلامت این کشور، ۱۰۳‌ نفر و مبتلایان احتمالی به ویروس H1N1 حدود یک‌هزار و ۶۰۰‌ نفر بوده است.

با همین 2 خبر بود که ماجرا شروع شد، کم‌کم رسانه‌ها‌ به این فکر افتادند که به‌طور ویژه اخبار مربوط به بیماری منتج از موجودی به نام خوک را در اختیار مردم قرار دهند. در همان روزها برخی کارشناسان مدعی بودند از آنجا که این حیوان به ندرت در ایران دیده می‌ شود، هیچ ایرانی به این بیماری مبتلا نشده است و در آینده نیز این بیماری به ایران سرایت نمی‌کند! اما این تنها یک فرضیه بود.

زیرا درست بعد از این ادعا خانواده‌‌های چند‌حاجی از عمره برگشته و... به این بیماری دچار شدند و این موضوع ادامه پیدا کرد به‌طوری که در حال حاضر دستکم 22 نفر در ایران به دلیل ابتلا به این بیماری جانشان را از دست داده‌اند.

به گفته محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، تاکنون حدود هزار و 640 نفر نیز در کشور به این بیماری دچار شده‌اند. در هر حال اینطور که از شواهد بر می‌آید این آنفلوانزا، میهمان امروز و فردا نیست و شاید تا ماه‌ها‌ میهمان ما بماند. برای همین بد نیست با این بیماری، راه‌های پیشگیری، ابتلا و درمان آن آشنا شوید.

آنفلوانزایی از نوع A

آنفلوانزای خوکی یک بیماری حاد تنفسی و واگیر در خوک است که توسط ویروس آنفلوانزا تیپ A ایجاد می‌ شود. نوع جدید این ویروس قابلیت انتقال انسان به انسان را دارد. اما دلیلی برای وحشت وجود ندارد، تا به حال شدت بیماری که آنفلوانزای خوکی در اغلب مبتلایان ایجاد کرده، در حد همان آنفلوانزای فصلی بوده است به‌طوری که تنها کافی است که نکات بهداشتی رعایت شود.

همچنین آنفلوانزای خوکی برای برخی از گروه‌ها تهدید بیشتری ایجاد می‌کند، کودکان زیر 2 سال، افرادی که به بیماری‌هایی مانند آسم، دیابت و بیماری قلبی مبتلا هستند. نوجوانان و جوانان نیز به آنفلوانزای خوکی حساسیت بیشتری دارند. به‌طور معمول آنفلوانزای فصلی افراد سالمند را با شدت بیشتری مبتلا می‌کند اما این موضوع در مورد آنفلوانزای خوکی صدق نمی‌کند.

همچنین بد نیست بدانید انتقال این بیماری از راه مواد غذایی امکان ندارد، ویروس آنفلوانزا تنها از راه تنفس و تماس با پوشش‌های مخاطی در چشم، بینی و دهان منتقل می‌شود، و از طریق خوراکی منتقل نمی‌شود.

چگونه به آنفلوانزای خوکی مبتلا نشویم؟

آنفلوانزای خوکی مانند آنفلوانزای فصلی از طریق سرفه و عطسه افراد بیمار منتقل می‌شود. به کودکان‌ تاکید کنید که دست‌هایشان را با آب و صابون و برای مدت طولانی بشویند. همچنین از ژل‌های الکل‌دار ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.

ضمنا با توجه به‌وجود واکسن این بیماری بهتر است کودکتان را واکسینه کنید، این گروه‌ها (افراد 6 ماهه تا 24 ساله، زنان باردار و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی) در اولویت دریافت واکسن قرار دارند، همچنین والدین و مراقبان نوزادان و افرادی که دچار بیماری‌هایی هستند، که در بالا به آنها اشاره شد، باید در اولویت قرار داشته باشند.

اما این دلیل نمی‌شود که اگر از این دسته افراد نیستید واکسینه نشوید، هرچه زودتر واکسن بزنید و فراموش نکنید که حتی اگر واکسن به شما تزریق شود، چند هفته‌ای طول می‌کشد تا بدن شما ایمنی پیدا کند.

البته ناگفته نماند که چندین شرکت‌ در سراسر جهان در حال ساخت آنفلوانزای خوکی هستند و کارشناسان آنها را ایمن و مؤثر می‌دانند. اما پیش از اینکه مجوز استفاده از این واکسن در یک کشور صادر شود، مقامات بهداشتی باید با انجام آزمایش‌هایی مجوز استفاده از آنها را صادر کنند.

البته به گفته معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در رابطه با تامین واکسن آنفلوانزای نوع A در کشور، در این زمینه اقدامات لازم پیش‌بینی شده است و مشکلی وجود ندارد و امید می‌رود طی یکی 2 ماه آینده واکسن آنفلوانزای نوع A تامین شود، این در حالی است که هم‌اکنون واکسن آنفلوانزای فصلی به میزان کافی در کشور موجود است.اما در هر حال فراموش نکنید رعایت بهداشت فردی، بهترین راه پیشگیری از آنفلوانزای خوکی است.

هشدار‌های ایمنی درصورت شیوع

اگر در محل زندگی شما آنفلوانزای خوکی پیش از شروع واکسیناسیون، شیوع پیدا کرد، باید به‌شدت مراقب باشید. از گردهمایی‌های عمومی بپرهیزید. سعی کنید از مردم به‌طور کلی دور بمانید. دست‌هایتان را به‌طور مرتب بشویید و از دست زدن به چشم‌ها، بینی و دهان‌تان اجتناب کنید. اما اگر متأسفانه به هر دلیل به این بیماری مبتلا شدید، فورا به دکترتان مراجعه کنید. ماندن و استراحت در خانه تنها کاریست که لازم است انجام دهید.

دست کم 24 ساعت پس از قطع تب در خانه بمانید. در صورتی که تب و بدن درد داشتید، مایعات بنوشید و از داروهایی مانند استامینوفن استفاده کنید. درصورتی که کودکتان بیمار است در مورد نوع و میزان دارویی که باید به او داده شود، با دکترتان مشورت کنید.

همشهری استانها

کد خبر 95339

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز