مترو آمستردام- پایتخت هلند- شامل 4 خط، 52 ایستگاه و 106 دستگاه قطار است.
تا سال 2017 پنجمین خط مترو تکمیل میشود اما گسترش آن تا سال 2020 ادامه دارد.
تاریخچه:
فکر احداث سیستم مترو آمستردام، با این هدف که جایگزین خطوط تراموا شود، به سال 1968 برمیگردد.
در سال 1970 ساخت خط شرقی مترو شروع و در 1977 مورد بهرهبرداری قرار گرفت. این خط به دو شاخه 53 (قرمز) و 54 (زرد) تقسیم شده و مرکز شهر را به جنوبشرقی ارتباط میدهد.
در سال 1990 خط 51 افتتاح شد. این خط نارنجی مرکز شهر را به جنوب وصل میکند.
در سال 1997 خط حلقوی و سبز رنگ 50 به سیستم اضافه شد که بدون گذشتن از مرکز شهر به سمت غرب میرود. با حذف سفرهای مرکزی، به این طریق امکان دسترسی سریع بین جنوب و غرب فراهم میشود.
خط 52 آبی بوده از سال 2002 در دست احداث است، ارتباط شمال به جنوب را فراهم میکند، از مرکز تاریخی شهر میگذرد و تا فرودگاه آمستردام ادامه مییابد. بودجه اولیه ساخت آن 1.46 میلیارد یورو بود اما به دلیل موانع متعدد به 3.1 میلیارد میرسد که گرانترین خط مترو در دنیا خواهد بود.
مترو آمستردام دارای 106 قطار دو کابینه است. سه نوع قطار موجود طول، عرض و ظرفیتهای مختلف دارند و حداکثر سرعت آنها 70 کیلومتر در ساعت است.
اخیرا استفاده از بلیتهای قدیمی رایج در مترو آمستردام جای خود را به کارت هوشمند داده است.