گروه گردشگری-رضاظریفی: اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در بخش حامل‌های سوخت موجب وارد شدن خسارت‌ گسترده به صنعت گردشگری و اختصاصا بخش هتلداری خواهد شد.

طرح هدفمندکردن یارانه‌ها و چگونگی اجرای آن که از مدتی قبل به‌طور وسیع نقل محافل شده است این بار تأثیر خود را در صنعت هتلداری و گردشگری به رخ خواهد کشید.

کارشناسان امر و فعالان صنعت گردشگری با هشدار درباره اجرای این طرح و تأثیر آن خواستار توجه جدی نسبت به این موضوع هستند.علی اصغر رضایت، رئیس اتحادیه هتلداران اصفهان پیش از این درباره این موضوع گفته بود: به‌دنبال حذف کامل یارانه‌ها، هزینه‌های جاری یک هتل تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

به‌عنوان مثال هتلداری که در حال حاضر 5میلیون تومان بابت گرداندن هتلش در ماه هزینه می‌کند، مخارجش به 15 میلیون تومان می‌رسد.

سرمایه‌گذاران دودل

هر فردی که تصمیم به سفر می‌گیرد باید بخش مهمی از هزینه‌ها را بعد از حمل‌ونقل برای اقامت درنظر بگیرد. هر مسافر در 2بخش حمل‌ونقل و اقامت به‌طور حتم شاهد تأثیرات حذف یارانه انرژی خواهد بود که نتیجه چنین امری رشد چند برابری نرخ تمام شده تورهای مسافرتی است.

یکی از کارشناسان صنعت گردشگری نیز که نمی‌خواهد نامش ذکر شود به همشهری گفت: این بحث، موضوع روز فعالان این عرصه شده که متأسفانه نگرانی زیادی را به‌وجود آورده است.

با توجه به همین مورد است که سرمایه‌گذاران خصوصی فعلا از خرید هتل‌ در جزیره کیش یا تبریز و دیگر شهرها منصرف شده و دست نگه داشته‌اند. اگر این طرح انجام شود نرخ‌ها شاهد افزایش 3تا4 برابری خواهد بود.

رضایت نیز درباره تأثیر منفی این طرح و راهکارهایی که شاید از سوی هتلداران انجام شود، گفته بود: با افزایش هزینه‌های جاری و عدم‌امکان افزایش دریافتی هتل، هتلدار مجبور به تعدیل نیرو می‌شود و چنانچه با تعدیل نیرو هم توان اداره هتل را نداشته باشد به مرز ورشکستگی رسیده و مجبور می‌شودهتل را تعطیل کند.

اما خسرو ایرانپور، دبیر جامعه هتلداران ایران نیز درباره این موضوع به همشهری گفت: اصولا طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید با توجه به جایگاه مکان‌هایی که در اقتصاد کلان تأثیر دارند درنظر گرفته شده و تعرفه‌ها متناسب با آن تنظیم شود.

اگر این موضوع را مورد توجه قرار ندهیم بار این موضوع به مشتری تحمیل خواهد شد.دبیر جامعه هتلداران ایران درباره راهکار حل این نگرانی‌ها عنوان‌کرد: باید در آیین‌نامه‌های مربوط به این طرح حتما به این مسئله توجه شود. البته ما پیشنهادهایی را هم به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه داده‌ایم.

دردسر برای توسعه ایرانگردی

کارشناس امور هتلداری که راضی به ذکر نامش نیست، درباره این مسئله و نگرانی‌های دست اندرکاران صنعت هتلداری گفت: اگر موضوع ایرانگردی از سوی مسئولان مطرح شده و بر لزوم گسترش آن تأکید می‌شود باید به این نکته توجه کرد که با این کار در امر ایرانگردی نیز محدودیت ایجاد می‌کنیم. چراکه در چنین حالتی خانواده‌ها اول به فکر تأمین معیشت خود هستند و مسافرت در رتبه‌های بعد‌تر جا خواهد گرفت.

وی به تغییرات مدیریتی نیز اشاره و تأکید کرد: رشد همیشه از پایین به بالاست. الان این طرح را به هر نحو ممکن اجرایی می‌کنیم اما چه تضمینی وجود دارد مدیرانی که در سال‌های بعد نیز می‌آیند این طرح را ادامه دهند؟ اگر این طرح الان مصوب بشود و چند سال بعد شاهد لغو آن باشیم آن‌وقت سقوط بدی در انتظار ما خواهد بود.

او در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی به خرد جمعی گفت: بهترین کار این است که در جلسات تخصصی با حضور کارشناسان و دست اندر‌کاران برای این موضوع تصمیم‌گیری شود. به‌طور حتم نظر کارشناسان بسیار راهگشاست.

سیدعلی معین‌زاده، عضو هیأت‌مدیره‌ جامعه‌ هتلداران ایران نیز پیش‌تر درباره وضعیت به‌وجود آمده به رسانه‌ها گفته بود: اکنون قدری ابهام در این زمینه وجود دارد که اگر یارانه‌ها حذف شوند، آیا به صنعت هتلداری ضربه وارد می‌شود یا راه‌های دیگری برای این صنعت وجود دارد. در هدفمند کردن یارانه‌ها باید همکاری دوسویه‌ای میان دست‌اندرکاران صنعت گردشگری و دولت به‌وجود آید.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه نیز افزود: در جلسه‌ شورای هماهنگی واحدهای اقامتی کشور که با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مشهد برگزار شد، قرار شد تا ماه آینده، این کمیته نتیجه‌ بررسی‌های خود را اعلام کند.

در حال حاضر فعالان عرصه گردشگری و هتلداری روزهای پرالتهابی را پشت سر می‌گذارند تا از نتیجه تصمیم‌گیری برای این موضوع مطلع شوند. در چنین بازار رقابتی گسترده‌ای که در کشورهای اطراف وجود دارد دست‌اندرکاران صنعت گردشگری باید نگران چگونگی اجرای طرح هدفمند‌کردن یارانه‌ها باشند. در حال حاضر فقط باید منتظر بود.

حذف بی‌برنامه یارانه‌ها، گردشگری را نابود می‌کند

بهروز جعفری، رئیس کمیته گردشگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با حذف یارانه‌ها قیمت اسکان و حمل‌ونقل افزایش می‌یابد و در نهایت هزینه تمام‌شده سفر گران خواهد شد، گفت: چنانچه دولت یارانه‌ای برای گردشگری اختصاص ندهد و یا اینکه راهکاری برای نجات این صنعت تدبیر نکند، صنعت گردشگری کشور به‌دنبال حذف یارانه‌ها نابود خواهد شد.

وی افزود: قیمت سفر به‌طور مستقیم متاثر از 2 عنصر حمل‌ونقل و اقامت است که هر دو با حذف یارانه‌ها افزایش قیمت خواهند داشت.

کد خبر 95969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز