سه‌شنبه ۳ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر هند خواستار کمک به ایجاد یک آسیای "آزاد و فراگیر" شد

همزمان با تدارک  باراک اوباما برای میزبانی رسمی از مانموهان سینگ؛ نخست وزیر هند خواستار کمک به ایجاد یک آسیای "آزاد و فراگیر" شد

به گزارش ایسنا مانموهان سینگ نخست وزیر هند، اظهار داشت: هند و آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین دموکراسی‌های جهان، اهداف مشترکی را درخصوص مسائلی از افغانستان گرفته تا بهداشت جهانی دارند.

وی گفت، او و اوباما به یک نوع بیانیه‌ مشترک درخصوص یکی از تعیین‌کننده‌ترین مسائل جهان یعنی تغییرات جوی خواهند رسید.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، برای اولین بار از زمان روی کار آمدن، نخست وزیر هند را به یک سفر رسمی تمام‌عیار به آمریکا دعوت کرده است؛ مراسمی که نقطه‌ اوج آن ضیافت شام امشب خواهد بود. این مراسم یکی از برنامه‌هایی است که واشنگتن چشم امید بسیاری به آن دوخته است.

رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید، اظهار داشت: استقبال گسترده‌ی اوباما از نخست وزیر هند نشان می‌دهد که رابطه با هند برای آمریکا بسیار حائز اهمیت است.

برخی در هند از تمرکز زودهنگام باراک اوباما روی برقراری آشتی با چین (همسایه‌ هند) و هم‌چنین بسته‌ کمکی عظیم آمریکا به پاکستان (دشمن سنتی هند) نگران هستند.

نخست وزیر هند در سخنانی در شورای روابط خارجی آمریکا اظهار داشت که آمریکا و هند با هم می‌توانند دورنمای سیاسی را که پس از بحران اقتصادی جهانی به وجود آمده، تغییر دهند.

مانموهان سینگ گفت: نسل ما فرصتی دارد که به عده‌ معدودی داده شده تا تعادل جهانی جدید به وجود آمده پس از تغییرات برگشت‌ناپذیر بحران اقتصاد جهانی را دوباره بسازد.

وی گفت: همکاری آمریکا و هند می‌تواند به یک انتقال منظم به سمت این نظم جدید منجر شود و یک عامل کلیدی برای صلح و ثبات جهانی باشد.

نخست وزیر هند با بیان این ‌که آسیا یک نقطه‌ کانونی برای تغییرات بزرگ است، گفت: هند و آمریکا می‌توانند با همکاری دیگر کشورهای منطقه برای ایجاد یک ساختار منطقه‌ای جامع و فراگیر و آزاد همکاری کنند.

باراک اوباما چند روز پس از بازگشت از سفر چین، از مانموهان سینگ استقبال کرد.

رئیس‌ جمهور آمریکا در داخل کشورش با انتقادات سنگینی مواجه شده مبنی بر این‌که دستاوردهای چندانی در چین به همراه نداشته و این کشور حسن نیت قابل توجهی نسبت به اوباما نظیر آزاد کردن مخالفان و پخش سراسری تنها سخنرانی عمومی وی در چین نشان نداده است.

مانموهان سینگ در حالی که از انتقاد علنی از چین خودداری کرد، در عین حال نگرانی‌هایی را مبنی بر این‌که کشورش به سرعت چین در حال رشد نیست، رد کرد.

وی گفت: دهلی می‌تواند به خاطر احترام خود به حقوق بشر و اقلیت‌های فرهنگی و مذهبی به خود افتخار کند.

مانموهان سینگ که خود یک اقتصاددان و رهبر اصلاحات بازار آزاد در هند است، گفت: ابعادی از آزادی‌های انسانی هستند که نمی‌توان آنها را با تولید ناخالص داخلی محاسبه کرد.

هم‌چنین نخست وزیر هند پیشتر در یک ضیافت ناهار در اتاق بازرگانی آمریکا و شورای تجاری آمریکا - هند گفت: یک رابطه‌ استراتژیک که به یک رابطه‌ اقتصادی قوی متصل نباشد، بعید است موفق شود.

مانموهان سینگ هم‌چنین درخصوص اولویت اصلی سیاست خارجی دولت باراک اوباما یعنی افغانستان به وی توصیه کرد که نسبت به این کشور هم‌چنان متعهد بماند.

سینگ گفت: هرگونه صحبت از خروج عجولانه و زودهنگام از افغانستان عناصر تروریستی را که مترصد بی‌ثبات کردن امنیت ما و جهان و هم‌چنین جهان متمدن در هر کجای عالم هستند، جسورتر خواهد کرد.

مانموهان سینگ هم‌چنین از آمریکا خواست تا فشارهای خود را روی پاکستان برای کنترل بیشتر افراطیون این کشور تشدید کند.

پاکستان از دخالت روزافزون هند در افغانستان انتقاد کرده ولی ریچاررد هالبروک فرستاده‌ ویژه‌ آمریکا به افغانستان و پاکستان، اظهار داشت که اسلام‌آباد دلیلی برای نگرانی از سفر مانموهان سینگ به آمریکا ندارد.

هالبروک گفت: ما به دنبال ارتقای مناسبات خود با پاکستان، چین و هند هستیم.

کد خبر 96033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز