مترو بانکوک- پایتخت تایلند- تنها یک خط و 18 ایستگاه دارد و روزانه 300.000 نفر با آن سفر میکنند.
اداره مترو در دست بخش خصوصی است.
تاریخچه:
احداث تنها خط مترو در 19 نوامبر 1996 آغاز شد. پروژه با تاخیرهای زیادی مواجه شد آن هم نه به دلیل بحران اقتصادی 1997 بلکه به خاطر بحث بر روی مهندسی شهری و احداث ساختار زیرزمینیای که آب نتواند به راحتی وارد سایت شود.
مترو در ساعت 19:19 سوم جولای 2004 با حضور خانواده سلطنتی افتتاح شد. طی 30 دقیقه تمام ظرفیت مترو تکمیل شد اما بعدها با وجودی که قیمت بلیت تکسفره از 38-12 بات به 15-10 بات رسید، تعداد مسافران از 400.000 نفر به 180.000 نفر کاهش یافت.
بلیت:
قیمت بلیت از ژانویه 2009، 41-16 بات شد.
سیستم بلیت از تکنولوژی RFID هم بهره میبرد، ضمن آن که بلیت مسافرتهای تکسفره و کارتهای هوشمند برای چند سفر هم موجود است.
در آینده نزدیک سیستم مشترکی طراحی میشود که بتوان از آن در سایر وسایلنقلیه حملونقل سریع هم استفاده کرد.
قطارها:
مترو دارای 19 قطار است که ظرفیت انتقال 40.000 نفر را در هر ساعت دارند.
حداکثر سرعت قطارها 80 کیلومتر در ساعت است.
ایستگاهها:
با در نظر گرفتن این که بانکوک دشتی کمارتفاع و مستعد سیل است، همه ایستگاهها یک متر بالاتر از سطح زمین و مجهز به دریچههایی هستند تا در صورت بروز سیل، سیستم مختل نشود.
در تمام ایستگاهها بالابر برای ویلچر افراد معلول در نظر گرفته شده است.
ایستگاهها دارای راههای مختلفند.
نقشه راههای خروج و مناطق روی دیوارها نصب شده است.
به منظور ایمنی بیشتر تمام ایستگاهها مجهز به درهای محافظند.
نیروهای امنیتی با لباس مخصوص و دوربینهای مجهز در هریک از سکوها حضور دارند.
خوردن و آشامیدن در ایستگاهها ممنوع است.
پارکینگهای چند طبقه و تسهیلات ویژه مهیاست. برای رانندگانی که اتومبیلهای خود را در این مکانها پارک میکنند، کارتهای هوشمند صادر میشود که باید آنها را در ایستگاه مقصد به صورت الکتریکی مهر نمایند.
گسترش:
طرحهای مختلفی برای گسترش مترو پیشنهاد شده اما تاکنون هیچ یک آغاز نشده است.
احداث 3 خط در ابعاد 91 کیلومتر که تمام بانکوک را پوشش دهد و تکمیل خط آبی در اولویت قرار دارند.
گسترش خط آبی تا 27 کیلومتر و احداث خط نارنجی به طول 24 و بنفش تا 40 کیلومتر مدنظر است.
احداث خطهای زرد، قهوهای و صورتی جزو برنامههای بعدی است.
حادثه:
از جمله حوادث مهم مترو بانکوک، برخورد دو قطار در ساعت 9 صبح 17 ژانویه 2005 بود که 140 مجروح داشت و باعث دو هفته تعطیلی مترو شد.