به گزارش همشهریآنلاین این کتاب از چهار بخش اصلی رویکردها و پارادایمهای ارتباطات، قدرت و رسانه، تحلیل گفتمان و جامعه و ارتباطات در اندیشة مانوئل کستلز، آنتونی گیدنز و زیگموند باومن تشکیل شده است.
نویسنده در مقدمة بخش اول مینویسد: هدف این بخش آن است که الگوهایی را برای طبقهبندی موضوعهای علم ارتباطات فراهم کند؛ بطوری که مطالعة مفاهیم و نظریههای ارتباطی دقیقتر و منطقیتر شود. این کار باعث میشود تا حوزههای گوناگون بحث از یکدیگر متمایز شده و امکان مقایسه و ارزیابی موضوعات مشابه فراهم شود. به این منظور سعی میشود براساس معیارهای مهم و تأثیرگذار که در علم ارتباطات مطرح هستند؛ سنخشناسی ساده و شفافی معرفی شود تا دانشجویان و پژوهشگران بتوانند جایگاه مباحث متعدد و متنوع را به راحتی از یکدیگر تشخیص دهند و در بکارگیری، ارزیابی و نقد آنها دچار خلط مبحث نشوند.
در این بخش، پس از ارایه یک طبقهبندی منسجم نظری، نویسنده به بررسی نظریههای ارتباطی اندیشمندانی مانند مارکس، مارکوزه، هابرماس، بودریار، بوردیو و استوارت هال پرداخته تا کارآمدی الگوی پیشنهادی را نشان دهد.
نویسنده در توصیف فصل دوم مینویسد؛ در بخش دوم میخواهیم تمرکز اصلی را بر مطالعة ابعاد سیاسی رسانهها قرار دهیم. به عبارت دیگر رسانه را در حوزة سیاست و بطور خاص در رابطه با قدرت مطالعه کنیم. در این بخش، نویسنده از چارچوب نظری استیون لوکس و بحث معروف چهرههای قدرت او، برای تحلیل رابطة رسانهها با سیاست و قدرت استفاده میکند.
در مقدمة بخش سوم آمده است: هدف این بخش آن است که اولاً برخی از طبقهبندیهای موجود درباره گفتمان را بررسی کنیم و نقاط تشابه و تفاوت آنها را از یکدیگر نشان دهیم. ثانیاً به آن سر طیف که ریشه در تئوریهای پسامدرنیستی داشته و تحلیل مقاطع تاریخی را مد نظر دارد، بپردازیم. در این راه با پرداختن به مهمترین ویژگیهای رویکرد فوکویی، سعی میشود مفاهیم و ویژگیهای کلیدی شرح داده شود؛ زیرا عدم توجه به این مفاهیم و تفاوت آنها با موضوعات مشابه، عامل سردرگمی و خلط مباحث بسیاری شده است. در این بخش برای اولینبار تفاوت و شباهتهای «گفتمان فوکویی» با مفاهیمی مانند «پارادایم»، «هژمونی»، «فرهنگ»، «ایدئولوژی» و «درک عمومی» نشان داده میشود تا قدری از خلط مبحثهای پیش آمده در چند سال اخیر کاسته شود. نویسنده در این بخش نظریه و افکار اندیشمندانی مانند فوکو، گرامشی، تامپسون و آلتوسر را بطور عمیق، تجزیه و تحلیل میکند.
بخش آخر کتاب نیز به مطالعة تطبیقی اندیشههای ارتباطی سه متفکر و نظریةپرداز معاصر (کستلز، گیدنز و باومن) اختصاص یافته است. در این بخش موضوعاتی مانند: «جامعة اطلاعاتی»، «تکنولوژی ارتباطی»؛ «هویت»، «مدرنیته سیال»، «بازاندیشی» و «جهان چهارم»؛ در اندیشة متفکران مذکور تجزیه و تحلیل میشود.
کتاب نظریه رسانهها با رویکردی بین رشتهای و برای دانشجویان و دانش آموختگان علوم اجتماعی، علوم سیاسی، علوم ارتباطات و اصحاب رسانهها نگاشته شده است.
این کتاب در 328 صفحه قطع رقعی به قیمت 4900 تومان به بازار کتاب عرضه شده است