گروه بین الملل: دستگیری 5 جوان آمریکایی در پاکستان که متهم به ارتباط با شبه‌نظامیان و تلاش برای شرکت در عملیات‌های انتحاری هستند، باعث یک جنجال در رسانه‌های این کشور شد.

مقام‌های پلیس پاکستان با اعلام خبر دستگیری 5 دانشجوی آمریکایی اهل ویرجینیا تاکید کرده‌اند این افراد در منطقه پنجاب تحت بازجویی توسط نیروهای امنیتی  پاکستان و ماموران اف‌بی‌آی هستند. به گفته مقام‌های امنیتی پاکستان این افراد در تلاش برای پیوستن به اردوگاه‌های آموزشی شبه‌نظامیان در پاکستان و ورود به خاک افغانستان برای انجام عملیات انتحاری بودند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که این افراد در حمله نیروهای دولتی پاکستان به یک ساختمان در شهر سارگودا واقع در ایالت پنجاب دستگیر شده‌اند. گفته می‌شود این ساختمان توسط یک گروه شبه نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

خانواده این افراد که بین 19 تا 25 سال سن دارند پیش از این خبر گم شدن آنها را به‌همراه یک نوار ویدئویی حاوی صحنه‌های جنگ به پلیس داده بودند. جواد اسلام از مقامات پلیس پاکستان، اعلام کرد که این 5 جوان آمریکایی قصد داشتند پیش از حضور در افغانستان برای انجام عملیات‌هایی علیه نیروهای آمریکایی به شبه‌نظامیان در مناطق قبیله‌نشین پاکستان بپیوندند.

منابع اطلاعاتی پاکستان روز گذشته تایید کردند که این 5 آمریکایی در جریان بازجویی‌ها اعتراف کرده‌اند که برای پیوستن به شبه نظامیان به پاکستان سفر کرده‌اند. پلیس پاکستان اعلام کرده است پیگرد این افراد را از ماه آگوست و زمانی که آنها نخستین ارتباط را با گروه‌های شبه‌نظامی از طریق ای‌میل برقرار کرده بودند، آغاز کرده است.

به گفته پلیس، این افراد با داشتن گذرنامه آمریکایی می‌توانستند به مکان‌هایی رفت‌وآمد کنند که امکان حضور افراد دیگر در آنجا وجود ندارد.  این در حالی است که خانواده این افراد اتهام دست داشتن آنها در عملیات تروریستی را رد کرده‌اند.

مادر یکی از این دستگیر شدگان در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان اعلام کرد: فرزندش به همراه دوستانش برای شرکت در یک نشست علمی به پاکستان سفر کرده است.

دستگیری این 5 نفر در حالی صورت گرفته است که به تازگی مقام‌های قضایی آمریکا یک شهروند این کشور را به دست داشتن در حملات تروریستی سال گذشته در بمبئی هند که بیش از 170 کشته برجای گذاشت متهم کردند. مقام‌های آمریکایی این فرد را عضو گروه لشکر طیبه می‌دانند و می‌گویند که این گروه، او را بین سال‌های 2002 تا 2003 میلادی در پاکستان آموزش داده است.

رسانه‌های آمریکایی به‌دنبال این موضوع در مورد گسترش نفوذ گروه‌های شبه‌نظامی در آمریکا ابراز نگرانی‌ کردند. بسیاری عقیده دارند در حالی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به تازگی دستور اعزام 30 هزار نیروی اضافی را به افغانستان داده است، گروه‌های شبه‌نظامی در این مناطق اکنون به راحتی در حال جذب نیرو در خاک آمریکا هستند.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دنبال جنجالی شدن این موضوع اعلام کرد که تا زمان کامل نشدن تحقیقات در این مورد اظهار نظر نخواهد کرد. اوباما در مقابل پرسش‌های خبرنگاران گفت: به‌نظرم ما باید صبر کنیم.

جزئیات بسیاری وجود دارد که پس از کامل شدن تحقیقات مشخص می‌شود و ترجیح می‌دهم در موقعیت فعلی در این مورد اظهار نظر نکنم.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد با وجود دستگیری این افراد در خاک پاکستان، مقام‌‌های این کشور قصد دارند آنها را برای کامل شدن تحقیقات و محاکمه به آمریکا تحویل دهند. مقام‌های پلیس آمریکا اعلام کرده‌اند که به احتمال زیاد این افراد از آمریکا اخراج خواهند شد.

 

کد خبر 97110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز