مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه شهری: معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تشریح فعالیت‌های عمرانی مدیریت شهری گفت: با توجه به مطالعات انجام شده، تهران به بیش از 150 کیلومتر تونل نیاز دارد

احمد دنیامالی که در برنامه زنده تهران20 شبکه5 سیما حضور یافته بود، با بیان این مطلب به اقدامات شهرداری در ساخت تونل از جمله تونل توحید اشاره کرد و اظهار داشت: تونل توحید به خاطر دارا بودن ویژگی‌های منحصر به فرد و طول بیش از 2هزار و 130 متر،  به‌صورت هوشمند احداث شده و تمامی تمهیدات استاندارد روز دنیا در مورد ترافیک از جمله دوربین مداربسته، شمارشگر خودرو، کنترل سرعت و... در آن به کار گرفته شده است.

وی به سیستم ایمنی تونل توحید نیز اشاره کرد و افزود: سیستم تهویه تونل توحید به‌صورت نرم‌افزاری کنترل می‌شود و در زمان حوادثی نظیر آتش‌سوزی این نرم‌افزار فعالیت 70جت فن و 12 اگزوز فن را  - که کار مکش و دمش هوا را انجام می‌دهند- کنترل می‌کند.

دنیامالی استفاده از فضای زیرسطحی را در دنیا در حال رواج خواند و یادآور شد: در شهرهای بزرگ دنیا که مشکل زمین وجود دارد،  تونل احداث می‌شود تا شرایط تردد روی سطح زمین بهتر شود و مشکلات ترافیکی و زیست‌محیطی نیز کاهش یابد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه تونل توحید ظرف هفته‌های آینده افتتاح می‌شود، به دیگر پروژه‌های شهرداری در این حوزه اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون تونل صدر - نیایش از پروژه‌های عمرانی تهران است که هر رشته آن 3 کیلومتر طول دارد. تونل امیرکبیر نیز با طول هر رشته 1700 تا 1800 متر بازار را از زیر خیابان 17 شهریور به بزرگراه استراتژیک امام علی متصل می‌کند.

همچنین ادامه بزرگراه صیاد شیرازی تا میدان شوش که با طول 6 کیلومتر در حال اجراست و هم‌اکنون تونل شدن آن در حال مطالعه و بررسی است. دنیا مالی به تفاوت هزینه احداث تونل و پل روگذر اشاره کرد و ادامه داد: هزینه تنها احداث پل، طبیعتا نصف احداث تونل است اما برای ساخت پل نیازمند تملک  معارضان در روی زمین هستیم که هزینه را تا چندین برابر افزایش می‌دهد همچنین ایجاد آلودگی صوتی و بصری به‌ویژه برای ساکنان محدوده نیز وجود دارد، طبیعتا با کنار هم قرار دادن این مسائل بوده است که اکنون در دنیا نیز نهضت تونل‌سازی‌ رواج یافته و در کشوری مانند ژاپن 2500کیلومتر تونل در داخل شهر وجود دارد.

بزرگراه دو طبقه

وی تاکید کرد: با توجه به بافت فشرده شهر تهران، توسعه بزرگراهی باید به‌صورت غیرملموس و تونلی انجام شود که تونل توحید نیز فاصله میان 2بزرگراه چمران و نواب را پوشش داده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به دوطبقه‌کردن برخی از بزرگراه‌ها اظهار داشت: تاکید می‌کنم دوطبقه‌کردن بزرگراه به معنای بالا آمدن از سطح زمین نیست و به معنای احداث طبقه‌ای دیگر در منفی یک و زیر زمین است اما نه مانند تونل بلکه این طبقه با فضایی سبز و نسبتا باز احداث می‌شود و امکان ورود نور و هوا نیز وجود دارد.

دنیامالی افزود: هم‌اکنون در بزرگراه امام علی، حدود 70 تا 80 متر از میدان شهید محلاتی تا پیروزی به‌صورت دو طبقه احداث شده که فضایی زیبا ایجاد کرده است که نخستین تجربه در تهران است.

استفاده از بهترین نوع آسفالت

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه این برنامه به موضوع کیفیت آسفالت در شریان‌های بزرگراهی شهر تهران اشاره کرد و بیان داشت: نوع آسفالت به کار رفته در شریان‌های بزرگراهی تهران از جدید‌ترین متدهای روز دنیاست و کیفیت مطلوبی دارد؛

به‌عنوان مثال در بزرگراه شهید بابایی از آسفالت متخلخل استفاده شده که در زمان بارندگی،  حرکت خودروها موجب پاشیده شدن آب باران نمی‌شود و همچنین ضریب اصطکاک آنها نیز در هنگام ترمز خودرو بالاست و صدای زیادی ایجاد نمی‌کند، این آسفالت تولید داخل است.

افزایش سهم پروژه‌های زیربنایی

وی در ادامه با بیان اینکه تونل صدر - نیایش و امیرکبیر از جمله پروژه‌هایی است که از منابع خارجی تامین اعتبار می‌شود، تصریح کرد: در برخی پروژه‌ها هم از فاینانس داخلی، هم از منابع بانکی و هم از فاینانسی که خود پیمانکاران در مقابل تسهیلات شهرداری می‌آورند، استفاده می‌شود.

دنیا مالی ادامه داد: زمانی در حوزه عمرانی، بودجه کل شهرداری کمتر از 1000میلیارد و سهم پروژه‌های زیربنایی اساسی که توسط معاونت فنی و عمرانی انجام می‌شد کمتر از 5/8 درصد بود اما ظرف 3 تا 4 سال گذشته به‌رغم اینکه بودجه شهرداری تهران در حجم،  بیشتر از 5 تا 6 برابر شده، سهم بودجه عمرانی در بخش زیر بنایی به 22 درصد رسیده است که این مسئله نشان‌دهنده توجه ویژه شورا و شهرداری به مباحث زیربنایی است.

معاون شهردار تهران همچنین با بیان اینکه برنامه‌های شهرداری تهران در راستای چشم‌انداز کل کشور بوده و مطابق با اولویت‌ها و برنامه‌های آن است، افزود: با توجه به منابع محدود شهرداری باید این منابع در جایی مصرف شود که بهترین عملکرد و بهره‌برداری را داشته باشیم،  تکمیل رینگ‌های بزرگراهی اصلی تهران از مهم‌ترین مسائل و برنامه‌ها در شهرداری است که در تعاملی بسیار قوی با شورای شهر به‌دنبال آن هستیم که این برنامه‌ها منطبق با چشم‌انداز کل کشور جلو برود.

انتقاد نماینده تهران از برخورد سیاسی با تونل توحید

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از نامهربانی‌های موجود در بین برخی از نیروها درمورد پروژه تونل توحید انتقاد کرد و گفت: شهردار تهران در مدت زمان حضور در شهرداری خدمات خوبی به شهروندان ارائه کرده است و باید قدردان این تلاش‌ها بود.

اسدالله بادامچیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: سیاسی‌شدن پروژه‌های بزرگی همچون تونل توحید و مترو، امری غیرقابل‌قبول و مذموم است و نباید به خاطر برخی مسائل این موضوعات را در سیاست درگیر کرد.

وی با اشاره به تداوم نامهربانی‌ها از سوی برخی نیروها نسبت به پروژه‌های بزرگی چون تونل توحید افزود: حامیان برخی از گرایش‌ها عملکرد شهرداری را در احداث پروژه تونل توحید زیر سؤال می‌برند، در حالی که باید قدردان مدیریت شهری بود.

کد خبر 97195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز