دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بایرن مونیخ پس از پیروزی تاریخی بر یوونتوس تورین و صعود به مرحله‌ یک هشتم نهایی جام قهرمانان اروپا، با پیروزی ۵ بر ۱ مقابل بوخوم، به بلندپروازی خود در بوندس‌لیگا نیز ادامه داد. صدرنشین جدول همچنان بایر لورکوزن است.

نجات لحظه‌ آخر هرتابرلین از باخت

در نخستین دیدار از هفته‌ شانزدهم بوندس‌لیگا که با داوری بابک رفعتی برگزار شد، تیم قعرنشین جدول، هرتابرلین، میزبان صدرنشین جدول، بایر لورکوزن بود. آبی‌پوشان برلین که همچنان در گرداب خطرناک سقوط به بوندس‌لیگای ۲ قرار دارند، شروعی توفانی داشتند و پس از هشت دقیقه با گل مهاجم کلمبیایی خود، راموس، یک بر صفر جلو افتادند.

در این بازی یاران هرتابرلین علیرغم برتری فنی لورکوزن، قابلیت جنگندگی چشمگیری را به نمایش گذاشتند و با دل و جان به دنبال کسب دومین پیروزی خود در این فصل بودند. اما در حالی که گمان می‌رفت که با ۲ گل تیم میهمان در دقایق ۷۶ و ۹۰ توسط کروس و کاپلان، سرنوشت این دیدار به نفع لورکوزن رقم خورد، مجددا راموس در واپسین ثانیه‌های وقت اضافی بازی گلزنی کرد و یک امتیاز را برای برلین نجات داد.

بازگشت دوباره بایرن مونیخ به جمع مدعیان قهرمانی بوندس‌لیگا

در روزهای پایانی سال ۲۰۰۹ میلادی و در آستانه‌ جشن کریسمس، تیم فوتبال بایرن مونیخ به جبران عملکرد ضعیف خود در طول ۳ ماه نخست فصل جاری پرداخته است. شاگردان لوئیز فان‌گال هلندی با نمایش فوتبال توفانی در بوخوم، تیم میزبان را گلباران کردند و سبب آشتی مجدد با هواداران دلخور خود شدند.

ایویتسا اولیچ، مهاجم کروات بایرن مونیخ که پس از پشت سر گذاشتن دوران مصدومیت، سهم بزرگی در برتری تیم خود مقابل یوونتوس تورین ایتالیا داشت، در پیروزی ۵ بر ۱ برابر بوخوم نیز با به ثمر رساندن ۲ گل، بار دیگر یکی از یاران کلیدی باشگاه پرآوازه فوتبال آلمان بود.

وحید هاشمیان در بازی مقابل تیم پیشین خود، از دقیقۀ ۷۷ وارد زمین شد و ۱۹۲مین بازی خود در صحنه‌ بوندس‌لیگای یک در طول ۱۰ سال گذشته را به ثبت رساند.

اولین پیروزی هامبورگ پس از ۸ هفته ناکامی

تیم فوتبال هامبورگ که از هفته‌ هشتم بوندس‌لیگا بدون پیروزی مانده بود با برتری ۴ بر 0 مقابل تیم میزبان، اف.ث. نورنبرگ دلی از عزا در آورد. شاگردان برونو لابادیا با این برد به سقوط آزاد در جدول پایان دادند و حال با ۲۸ امتیاز در مکان پنجم جدول قرار گرفته‌اند.

بازگشت مجدد مهدوی کیا به نیمکت فرانکفورت

و اما تیم آینتراخت فرانکفورت نیز به روند مثبت هفته‌های گذشته‌ خود ادامه داد و در زمین هوفن‌هایم با کسب نتیجه‌ مساوی ۱ بر ۱ به امتیازی حساس دست یافت. مهدی مهدوی‌کیا که در بازی‌های اخیر فرانکفورت به ندرت در جمع کادر ۱۸ نفره‌ تیم خود جای داشت، در بازی مقابل هوفن‌هایم بر روی نیمکت ذخیره‌ها نشسته بود و در پاداش نقدی یک امتیاز سهیم بود.

در دومین تساوی در میان ۵ بازی بعد از ظهر شنبه (21 آذر)، تیم میزبان فرایبورگ به نتیجۀ صفر بر صفر برابر اف.ث. کلن رضایت داد.

۳ گل خودی در دیدار مونش گلادباخ با هانوفر

پیروزی ۵ بر ۳ بوروسیا مونشن گلادباخ برابر تیم میهمان، هانوفر به فهرست بازی‌های عجیب بوندس‌لیگا پیوست. ۳ عدد از ۵ گل مونشن گلادباخ به لطف یاران هانوفر به ثمر رسید. مدافعان هانوفر، کریم هاگی تونسی و کنستانت جاکپا، بازیکن اهل ساحل عاج، به ترتیب ۲ بار و ۱ بار به اشتباه دروازه‌ تیم خود را گشودند.

باخت دوباره وردربرمن بعد از ۲۳ دیدار

سرانجام در آخرین دیدار بعدازظهر شنبه، سبزپوشان وردربرمن پس از ۲۳ بازی بار دیگر طعم شکست در دیدارهای بوندس‌لیگا را چشیدند. شاگردان توماس شاف در زمین خود ۲ بر 0 مغلوب اف.ث. شالکه شدند.

دروازه‌بان اشتوتگارت و «دوستی خاله خرسه»

در شهرآورد جنوب غربی آلمان تیم بحران زده‌ فا.اف.ب. اشتوتگارت میهمان تیم اف.اس.فا.ماینتس، پایتخت‌نشینان ایالت راین‌لند فالتس آلمان بود.

تیم اشتوتگارت که در فصل گذشته‌ بوندس‌لیگا یکی از تیم‌های موفق فصل بوده و با کسب مقام سوم حتی به مسابقات لیگ قهرمانان باشگا‌ه‌های اروپا راه ‌یافته، در فصل جاری لیگ دسته اول فوتبال آلمان چهره‌ای کم و بیش ناموفق از خود نشان داده و با توجه به سقوط به رده‌های پایین جدول، مسئولین این تیم چاره‌ای جز برکناری سرمربی پیشین، مارکوس بابل ندیدند.

با روی کار آمدن کریستیان گروس به عنوان سرمربی جدید، اشتوتگارت جانی تازه گرفت و چهارشنبه گذشته با پیروزی بر قهرمان رومانی توانست به مرحله‌ یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان صعود کند. اشتوتگارتی‌ها امید داشتند بتوانند این موفقیت را در پیکارهای ملی تداوم بخشند و با پیروزی بر میزبان خود، ماینتس، با رده‌های پایین جدول فاصله بگیرند.

در این دیدار که در حضور ۲۰ هزار تماشاگر برگزار شد، تیم میزبان شروع بهتری داشت و اشتوتگارت را زیر فشار گذاشت. از اواسط نیمه نخست به بعد اما هر دو تیم هم‌تراز بودند و از این رو تماشاگران با دیداری نسبتا پرهیجان و پرجنبش روبرو بودند.

اما در به ثمر رساندن حملات، بازیکنان اشتوتگارت از میزبان خود موفق‌تر بودند و با گل پوگربنیاک در دقیقه ۱۱ از ماینتس پیشی گرفتند. نیمه نخست با همین نتیجه یک بر صفر به سود اشتوتگارت خاتمه یافت.

در نیمه دوم اشوتگارت بیشتر در تلاش حفظ نتیجه و دفاعی مستحکم بود تا زدن گل دوم و افزایش حملات به حریف. نبرد دو تیم در دقایق پایانی بازی چهره‌ای کم و بیش خشن و شتاب‌زده به خود گرفت و میان ینس له‌مان، دروازه‌بان اشتوتگارت، و بانسه، مهاجم ماینتس، چندین صحنه‌ پرتنش پیش آمد.

 دقایقی پیش از پایان بازی، له‌مان که توپ را مهار کرده و تحت کنترل خود آورده، اما خود همچنان برافروخته بود، به سوی مهاجم ماینتس قدم برداشت و در محوطه‌ جریمه پای او را لگد کرد. این عمل از چشم داور دور نماند و سبب شد که او، هم به دروازه‌بان اشتوتگارت کارت قرمز نشان دهد و هم به سود ماینتس پنالتی بگیرد. پولانسکی، دیگر مهاجم مایتنس، از نقطه‌ پنالتی گل تساوی را به ثمر رساند و سبب شد که تیمش یک امتیاز حفظ کند.

ینس لمان

غرق شدن قهرمان در گرداب

در دیگر دیدار باقیمانده‌ هفته‌ شانزدهم، گرگ‌های وولفسبورگ، مدافع عنوان قهرمانی بوندس‌لیگا، میزبان بوروسیا دورتموند بودند. دورتموندی‌ها در حضور ۳۰ هزار تماشاگر، وولفسبورگ را ۳ بر 1 شکست دادند و جای خود را در جدول بهبود بخشیدند.

بازیکنان دورتموند دوئل خود با وولفسبورگ را توفانی آغاز کردند و در عرض سه دقیقه (دقایق ۸ و ۱۰) دوبار دروازه قهرمان آلمان را گشودند. این هر دو گل را لوکاس باروس، ستاره‌ آرژانتینی دورتموند به ثمر رساند. پاتریک اوومویلا، مدافع دورتموند نیز با زدن گل سوم، تیم میزبان را سرافکنده راهی رختکن کرد.

در نیمه دوم، بازیکنان وولفسبورگ درصدد جبران وجهه‌ از دست رفته برآمدند و اگر چه با گل گرافیته، مهاجم برزیلی خود در دقیقه ۵۵ روحیه‌ای تازه‌گرفتند، اما نتوانستند ورق را برگردانند و سرانجام در گرداب بوروسیا دورتموند غرق شدند. در حال حاضر وولفسبورگ با ۲۳ امتیاز در رده‌ نهم جدول جای دارد و بوروسیا دورتموند نیز با ۲۷ امتیاز مکان ششم را به خود اختصاص داده است.

وضعیت در صدر جدول

پس از گذشت هفته‌ شانزدهم بوندس‌لیگا، تیم بایر لورکوزن همچنان بدون باخت مانده و با ۳۲ امتیاز در رده‌ نخست جای گرفته است. تیم‌های شالکه و بایرن مونیخ به ترتیب با ۳۱ و ۳۰ امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

دویچه‌وله

کد خبر 97282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز