دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: روز شنبه (30 آبان)، رقابت‌های بوندس‌لیگا، با برگزاری هفت دیدار وارد هفته‌ سیزدهم شد. همه‌ چشم‌ها به زمین شالکه دوخته شده بود، جایی که هانوفر پس از مرگ دلخراش دروازه‌بان خود، انکه، برای نخستین ‌بار به میدان می‌رفت.

هانوفر پس از مرگ انکه

دیدار شالکه و هانوفر در هفته‌ سیزدهم از این جهت حائز اهمیت بود که هانوفر برای نخستین بار پس از خودکشی دلخراش دروازه‌بان خود، روبرت انکه پا به میدان می‌گذاشت. همه‌ چشم‌ها به این بازی دوخته شده بود و فوتبال‌دوستان آلمان می‌خواستند ببینند که آیا تیم هانوفر خواهد توانست بار این غم سنگین را از دوش خود فرونهد و با آمادگی روحی به مصاف شالکه، تیم چهارم جدول برود. البته شالکه نیز تا پیش از این دیدار، در سه هفته پی در پی جز نتیجه‌ مساوی حاصلی نداشت. سرانجام این دیدار با نتیجه‌ دو بر صفر به سود شالکه به پایان رسید.

دیدار تیم‌های بحران‌زده

مصاف اشتوتگارت با تیم قعر جدولی هرتا برلین، دیدار دو تیم بحران‌زده‌ این فصل بود. اشتوتگارت به دور از انتظار همگانی، تا هفته‌ سیزدهم رقابت‌ها تنها در جایگاه پانزدهم جدول جای داشت. فونکل، مربی هرتا برلین نیز در شش هفته‌ گذشته نسخه‌ای برای خروج از بحران  نیافته بود. اشتوتگارت نیز در پنج هفته‌ گذشته بدون برد مانده بود. شکست برای هر یک از دو تیم می‌توانست هزینه‌ای سنگین در پی داشته باشد. سرانجام این دیدار با نتیجه‌ یک بر یک مساوی شد.

دیدار کلن و هوفن‌هایم

در یکی دیگر از دیدارهای هفته‌ سیزدهم، تیم کلن میزبان هوفن‌هایم بود. کلن تا این دیدار در جایگاه سیزدهم و هوفن‌هایم در جایگاه هفتم جدول رده‌بندی جای داشتند. دو تن از بازیکنان اهل اسلوونی تیم کلن در هفته‌ گذشته توانستند به همراه تیم ملی خود، پروانه‌ شرکت در جام‌جهانی را کسب کنند. افزون بر آن، پودولسکی مهاجم ملی‌پوش کلن نیز در دیدار تیم ملی آلمان با ساحل عاج با زدن دو گل نشان داد که به وضعیت آرمانی خود نزدیک می‌شود. ولی هوفن‌هایم هم تیمی نیست که به آسانی تسلیم شود. این تیم موفق شد کلن را با شکست سنگین چهار بر صفر روبرو کند.

دیدار متوسط‌ها

دیدار فرانکفورت با مونشن‌گلادباخ، دیدار دو تیم کاملا متوسط این فصل بوندس‌لیگا بود. این دو تیم در حالی پا به میدان گذاشتند که جایگاه‌های یازدهم و چهاردهم جدول را به خود اختصاص می‌دادند. مونشن‌گلادباخ در سه دیدار گذشته شکست نداشت و توانست تا حدودی از موقعیت خطر سقوط به دسته‌ دوم بگریزد. تیم فرانکفورت نیز در حال حاضر به دلیل آسیب‌دیدگی مهاجمانش، با کمبود بازیکن در خط حمله روبروست. سرانجام این دیدار با نتیجه‌ دو بر یک به سود مونشن‌گلادباخ به پایان رسید. 

مصاف قهرمان فصل پیش با نورنبرگ

یکی دیگر از دیدارهای هفته‌ سیزدهم، مصاف وولفسبورگ، قهرمان فصل پیش و نورنبرگ، یکی از تیم‌های پایین جدول بود. وولفسبورگ تا این دیدار در جایگاه پنجم جدول و نورنبرگ در جایگاه شانزدهم جای داشتند. وولفسبورگ که در چهار هفته‌ گذشته شکست نداشت، با پیروزی در این دیدار می‌توانست موقعیت خود را در میان تیم‌های بالای جدول تحکیم کند. نورنبرگ نیز برای فرار از سقوط، چاره‌ای جز پیکاری بی‌امان نداشت. این دیدار در میان شگفتی با نتیجه‌ سه بر دو به سود نورنبرگ پایان یافت.

فرایبورگ میزبان برمن

در یکی از بازی‌های حساس هفته‌، تیم دوم جدول، وردر برمن باید در زمین فرایبورگ به میدان می‌رفت. برمن به‌رغم آسیب‌دیدگی چند تن از بازیکنان کلیدی خود مانند پیزارو و بوروفسکی در تلاش بود که با یک پیروزی به صدر جدول هجوم برد. فرایبورگ نیز که در آخرین دیدار خود سه امتیاز با ارزش به چنگ آورد، باید تلاش می‌کرد با یک پیروزی دیگر، موقعیت خود را دست‌کم در میانه‌ جدول تحکیم کند. ولی برمن در این دیدار، فرایبورگ را با نتیجه‌ باورنکردنی شش بر صفر در هم کوبید.

دیدار دورتموند و ماینتس

در آخرین دیدار هفته‌ سیزدهم، دورتموند تیم نهم جدول، میزبان تیم شگفتی‌آفرین این فصل، ماینتس بود. ماینتس که در میان ناباوری همگان در جایگاه ششم جدول جای داشت، با یک پیروزی یا حتی کسب یک امتیاز در زمین دورتموند می‌توانست در این دیدار نیز کارنامه‌ قبولی بگیرد. این تیم سرانجام موفق شد و این دیدار با نتیجه‌ مساوی صفر بر صفر به پایان رسید.

ادامه‌ صدرنشینی لورکوزن و تزلزل صندلی فان گال

بازیکنان بایرن مونیخ در سیزدهمین هفته از مسابقات بوندس‌لیگا هم نتوانستند به نتیجه‌ دلخواه دست یابند و از دام بحرانی که در آن گرفتار آمده‌اند رها شوند.

مونیخی‌ها در حضور ۶۹ هزار تماشاگر در ورزشگاه عظیم آلیانس، پس از ۹۰ دقیقه به تساوی یک بر یک در برابر مهمان خود، بایر لورکوزن بسنده کرده و می‌توان گفت که رویای کسب عنوان قهرمانی نیم‌فصل را از سر به در کرده‌اند.

با توجه به عملکرد نسبتا ضعیت بایرن مونیخ در فصل جاری، صندلی مربیگری لوئیز فان گال، سرمربی هلندی این تیم، تا اندازه‌ای به لرزه در آمده؛ هر چه باشد معیار سنجش و وفاداری برای سرپرستان بایرن مونیخ، در نهایت کسب موفقیت است.

شروعی موفق و پایانی بدون خلاقیت

بایرن مونیخ این دیدار را با قدرت آغاز کرد و در همان دقایق نخستین توانست حملات خود را به نتیجه برساند. در دقیقه هشتم بازی، ماریو گومز، مهاجم ملی‌پوش بایرن مونیخ، در پی دریافت پاسی از میروسلاو کلوزه، دیگر ستون این تیم در خط حمله، توپ را به تور دورازه لورکوزن دوخت و تیمش را یک بر صفر جلو انداخت.

شادی مونیخی‌ها اما دقایقی بیش طول نکشید، چرا که اشتفان کیسلینگ، مهاجم جوان بایر لورکوزن که در حال حاضر با ۹ گل بهترین گلزن فصل جاری بوندس‌لیگا است، با دریبلی تماشایی، دانیل فان بویتن، مدافع غول‌پیکر مونیخ را پشت سر گذاشت و گل تساوی را برای تیمش به ثمر رساند.

لورکوزنی‌ها بعد از زدن گل تساوی، کنترل بازی را در دست گرفتند، اما علی‌رغم آن که تیم برتر میدان بودند، نتوانستند فرصت‌های به دست آمده را به گل بدل کنند و با زدن ضربه‌ای دیگر بر پیکر مونیخ، کار حریف را یکسره سازند.

در ۴۵ دقیقه دوم، آن هیجان نیمه نخست بر بازی حکمفرما نبود. از یک‌سو بایر لورکوزن بیشتر در صدد حفظ نتیجه و کسب یک امتیاز بود تا زدن گل پیروزی، از سوی دیگر بازیکنان مونیخ خلاقیت لازم را برای گشودن دروازه حریف نشان ندادند و این دیدار مهم با نتیجه تساوی یک بر یک خاتمه یافت.

باید اذعان داشت که غیبت فرانک ریبری، ملی‌پوش فرانسوی و کارگردان بایرن مونیخ، و همچنین آرین روبن، مهاجم هلندی این تیم، در دیدار با بایر لورکوزن به خوبی محسوس بود. وابستگی شدید مونیخی‌ها به ریبری یکی از مشکلاتی است که مسئولین این تیم به آن واقفند.

در حالی که لورکوزن با داشتن ۲۷ امتیاز از ۱۳ بازی، همچنان در صدر جدول بوندس‌لیگا قرار دارد، مونیخی‌ها با ۲۱ امتیاز، مکان هفتم را به خود اختصاص داده‌اند و اگر نتوانند بحران کنونی خود را پشت سر بگذارند، ممکن است در فصل آینده حتی از شرکت در پیکارهای اروپایی نیز محروم بمانند.

موفقیت دور از انتظار بوخوم در هامبورگ

در دیگر دیدار باقیمانده‌ هفته‌ سیزدهم مسابقات بوندس‌لیگا، دو تیم هامبورگ و بوخوم به مصاف هم رفتند. هامبورگی‌ها اگر چه در مکان‌های بالای جدول به سر می‌برند، اما در بازی‌های اخیر خود نتوانستد ثبات و استحکام لازمی از خود به نمایش بگذارند، از جمله در دیدارشان دربرابر بوخوم.

تیم بوخوم که خود جزو تیم‌های بحران‌زده‌ فصل جاری محسوب می‌شود و در مکان هفدهم جدول جای دارد، توانست با پیروزی یک بر صفر بر میزبان خود، هامبورگ، سه امتیاز مهم کسب کند. تک گل این دیدار را گروته در دقیقه ۷۷ بازی به ثمر رساند. ناگفته نماند که وحید هاشمیان، مهاجم ایرانی بوخوم، در این دیدار در جمع بازیکنان ذخیره تیم قرار داشت و تنها در لحظات پایانی بازی بود که به میدان وارد شد.

دویچه‌وله

کد خبر 95932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز