همشهری آنلاین: شرایط خود را گفته‌ایم و طرح موضوع تحریم اراده ما را قوی‌تر می‌کند.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ در نشست هفتگی خود، با بیان این که مواضع‌مان را در مورد تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران اعلام کرده‌ایم و نقطه نظرات‌مان را قبلا گفته‌ایم گفت: در صورتی که شرایط لحاظ شود سوخت را دریافت می‌کنیم در عین حال این که شرایط ما تغییر نکرده است.

رامین مهمان‌پرست هم‌چنین در مورد طرح موضوع تحریم از سوی برخی از کشورها علیه ایران گفت: این روش کارآمدی نیست و نادرست است. طرح این مسائل اراده‌ی ما را برای رسیدگی به حقوق خودمان جدی‌تر می‌کند.

وی‌ در مورد مسائل مطرح شده در مورد شهرام امیری ـ تبعه‌ی ایرانی مفقود شده در عربستان ـ مبنی بر این که دیدارهایی با بازرسان آژانس داشته است، گفت: اصل این مسائل بی‌پایه و اساس است، اما دو نکته از آن قابل برداشت است؛ مشخص است که دستگاه‌های امنیتی اروپا و آمریکا در جریان وضعیت او هستند و اطلاع دارند که او کجاست. نکته‌ دیگر این که نیروهای امنیتی آمریکایی در این رابطه دخیل هستند. این‌ها همه تمام چیزهایی را تایید می‌کند که ما گفته بودیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم‌چنین، گفت: وزارت امور خارجه در رابطه با پیگیری حقوق همه‌ اتباع ایرانی حساسیت دارد و با جدیت آن‌ها را پیگیری می‌کند. این‌گونه نیست که فقط در رابطه با تعداد خاصی این حساسیت ایجاد شده باشد. طبق روال عادی بخش کنسولی و بخش حقوقی و وزارت خارجه این موارد پیگیری می‌شود. برای هر کشوری ممکن است از این موارد باشد و در دستور کار قرار گیرد.

مهمانپرست افزود: این که سعی کرده‌اند حساسیتی ایجاد کنند نشان می‌دهد طرحی است که از سوی بعضی از کشورها به عنوان اهرم فشار علیه ایران دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، تاکید کرد: شهرام امیری یک شهروند ایرانی است و ما با جدیت تمام مساله‌ی ایشان را دنبال می‌کنیم مانند سایر ایرانیانی که در هر جای دنیا بعضا برایشان مشکلاتی پیش می‌آید.

او هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد عربستان اطلاعات ماهواره‌‌ای را در اختیار ارتش یمن می‌گذارد که علیه مخالفان استفاده کنند. ارزیابی شما از این موارد چیست؟ گفت: موضع وزارت خارجه در رابطه با وضعیت امنیت و ثبات در منطقه مشخص است و قبلا نظرمان را اعلام کرده‌ایم. آن چه برای ما مهم است حفظ تمامیت ارضی کشورها، پیدا کردن راه‌های همکاری، توسعه‌ روابط دوجانبه و چندجانبه و اهمیت دادن به مسائل منطقه‌‌ای است. معتقدیم همه‌ کشورها اگر با این دیدگاه موارد را دنبال کنند تا ثبات در منطقه‌ مهم ما ایجاد شود نفع همه را در بر خواهد داشت.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید: سفیران ایران در بعضی از کشورها هنوز تعیین نشده‌اند، به‌خصوص در کشوری مثل چین و هلند. فکر نمی‌کنید این مساله نارسایی در فعالیت‌های سفارت‌ها خواهد داشت؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، پاسخ داد: روال تعیین سفیران چارچوب مشخصی دارد و باید مراحل مختلف خود را طی کند. طبیعی است که پس از این که دولت نهم دوره‌ چهار ساله‌اش به اتمام رسید به احترام این که دولت بعدی بتواند با آزادی عمل بیش‌تری عمل کند مواردی ملاحظه شد تا تکلیف دولت دهم مشخص شود. به محض آن که دولت مشخص شد اقدامات لازم برای تعیین سفیران آغاز شد و به‌زودی همه‌ی سفیران سفارت‌خانه‌ها مستقر خواهد شد.

وی هم‌چنین در مورد مقاله‌ روزنامه‌ تایمز و ادعای این روزنامه مبنی بر این که ایران به دنبال برنامه هسته‌‌ای نظامی بوده است، تاکید کرد: این ادعاها بی‌پایه و اساس است و صرفا جنبه‌ رسانه‌‌ای دارد و با اهداف سیاسی دنبال می‌شود. به نظر می‌رسد برای ایجاد فشارهای روانی و جنگ تبلیغاتی این روش در پیش گرفته شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، هم‌چنین در مورد سفر وزیر امور خارجه‌ جمهوری آذربایجان به ایران و طرح موضوع میانجی‌گری ایران در مناقشه آذربایجان و ارمنستان در مورد موضوع قره‌باغ، گفت: سفر وزیر خارجه‌ آذربایجان به تهران در راستای ارتقای روابط دوجانبه انجام شد. ما با همسایگان‌مان روابط بسیار خوبی داریم و سفرهای متعددی برای این که زوایای همکاری‌ها بیش‌تر بررسی شود انجام می‌شود تا راه‌های توسعه‌ روابط را دنبال کنیم. این سفر هم سفر خوبی بود و در این چارچوب انجام شد. در رابطه با مشکلات منطقه‌‌ای که بعضی از کشورها ممکن است با هم داشته باشند جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی داشته است که برای رفع این مشکلات و حل مسائل بین کشورهای منطقه در حد توان کمک کند.

مهمانپرست در ادامه در مورد اقدام کنسولگری امارات در بندرعباس در مورد پخش جزواتی که در آن نام دیگری برای خلیج فارس آورده شده بود، گفت: متاسفانه جزوه‌ای پخش شده که در آن از عبارت جعلی دیگری به جای خلیج‌فارس استفاده شده است. این جزوه را جمع کردند و عذرخواهی کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، هم‌چنین در ارتباط با برگزاری اجلاس همکاری‌های خلیج‌فارس و رویکرد ایران، گفت: منطقه‌ خلیج‌فارس منطقه‌ مهمی است و طبیعی است که امنیت آن هم برای همه از درجه‌ بالایی برخوردار است. به همین دلیل شاهد اجلاس‌های مختلف و سمینارها برای بررسی راه‌های تامین امنیت آن هستیم. حدود 60 درصد از منابع انرژی از آبراه‌های این منطقه عبور می‌کند. تامین امنیت آن به وسیله‌ کشورهای حاضر در این منطقه یعنی اعضایی که در شورای همکاری‌های خلیج فارس حضور دارند و ایران و عراق می‌تواند تامین شود و اگر دیگران علاقه‌مند باشند تا در این مباحث شرکت کنند با دعوت کشورهای منطقه‌ی خلیج‌فارس می‌توانند شرکت کنند و نقطه‌نظرات‌شان را بگویند.

وی تاکید کرد: به وسیله‌ امنیت جمعی می‌توانیم مسائلی که در این منطقه وجود دارد را بررسی و حل کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، در مورد مساله‌ محدودیت آزادی مسلمانان در برخی از کشورها، گفت: اقداماتی که در جهت محدود کردن فعالیت‌های مذهبی و ایجاد نوعی اسلام‌هراسی و اعمال رفتار تبعیض‌آمیز انجام می‌شود مورد تایید هیچ‌کس نیست و نتیجه‌ی مطلوبی نخواهد داشت به جز این که عواطف جهان اسلام را خدشه‌دار کند. شعارهایی که خودشان در رابطه با آزادی و دموکراسی و رعایت حقوق دیگران می‌دهند به شکل روشن و شفافی با این اقدامات نهی می‌شود. این اقدامات مورد تایید ما نیست.

یکی از خبرنگاران در مورد اقدامات ایران برای کشتی ماهیگیری ایرانی که در سومالی توسط دزدان دریایی دزدیده شده است و در آن 29 خدمه حضور دارند پرسید که مهمانپرست پاسخ داد: ما نسبت به این مساله بسیار حساس هستیم و برای مقابله با آن دو ناو در منطقه حضور دارند. این مساله هم در حال پیگیری است و امیدواریم به‌زودی حل شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، هم‌چنین در مورد اجلاس کپنهاگ و هیات ایرانی شرکت‌کننده در آن و این که آیا قرار است در حاشیه‌ آن دیداری بین مقامات ایرانی و آمریکایی صورت گیرد، گفت: اجلاس کپنهاگ برای بررسی مشکلات آب و هوایی برگزار شده است و برای ما هم از اهمیت بالایی برخوردار است. ما هم معتقدیم کشورهای توسعه ‌یافته که در ایجاد مشکلات آب و هوایی نقش عمده داشته‌اند می‌بایست نسبت به تعهداتی که برای رفع این مشکلات داشته‌اند اقدام کنند و هم در تعهداتی که برای کمک به کشورهای در حال توسعه داشته‌اند اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: طبیعی است که یکسری اعتراض‌هایی برای این اجلاس وجود دارد و آن به خاطر انجام ندادن تعهدات کشورهای توسعه‌ یافته به ویژه آمریکاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، افزود: در این اجلاس حتما هیاتی از ایران شرکت می‌کنند و متناسب با موضوعات حتما ملاقات‌هایی صورت خواهد داد. مهمانپرست اضافه کرد: فکر نمی‌کنم دیداری با مقامات آمریکا انجام شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در مورد سفر خالد مشعل به ایران نیز، گفت: سفر آقای خالد مشعل در چارچوب روابط ما با کشورهای منطقه، نمایندگان موثر این کشورها صورت گرفته است و این رایزنی است و سفرها دائما در حال انجام است.

وی در مورد تبعه‌ ایرانی بازداشت شده در آمریکا، گفت: اطلاعاتی به‌دست آوردیم که نشان می‌دهد می‌خواهند به شکل غیرقانونی آقای اردبیلی را به حبس محکوم کنند که قطعا با مخالفت جدی ما این اقدام روبه‌رو خواهد شد. این اقدام غیر قانونی است. ما تمام تلاش‌مان را در این رابطه خواهیم کرد تا دادگاه غیرمستند و حکم غیرقابل قبول را تغییر دهیم و به شدت خواستار آزادی او هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان، هم‌چنین در مورد اظهارات وزیر خارجه‌ آمریکا در مورد محدود کردن رابطه‌ کشورهای آمریکای لاتین با ایران، گفت: این اظهارات به اندازه‌ کافی روشن است که خلاف عرف دیپلماتیک است و بهترین شاهد آن عکس‌العمل کشورهای آمریکای لاتین در این رابطه بوده است. آن‌ها این موضع‌گیری را دخالت در امور داخلی کشورشان تلقی کردند و در اجلاس آلبا به اتفاق این نظرات را محکوم کردند.

مهمانپرست در پاسخ به این پرسش که به دنبال شکایتی که در رابطه با جرایم جنگی رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های انگلستان صورت گرفته است سفر خانم لیونی کنسل شده است. به نظر می‌رسد که ایران باید توجه ویژه‌ای در رابطه با استخدام وکلای برجسته داشته باشد چرا که شاهدیم در یک دهه‌ اخیر ما از سوی وکلای یهودی بسیار تحت فشار قرار گرفته‌ایم، گفت: در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی و جنایاتی که علیه مردم غزه و مردم منطقه انجام داد شاید بهترین مساله‌ آن گزارش گلدستون است. به شدت خواستار رسیدگی به آن هستیم. امیدواریم دنیای غرب به بخشی از صحبت‌هایی که در این رابطه داشته است عمل کند و به این اقدامات غیرانسانی پایان دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در مورد این که اعلام شده است که برداشت ایران از ذخایر انرژی دریای خزر به تعویق افتاده است، گفت: تا زمانی که رژیم حقوقی دریای خزر به صورت کامل مدون نشده باشد اقداماتی که در بخش‌هایی از این دریا به صورت مشترک بین چند کشور مطرح باشد متوقف خواهد بود. اما در حوزه‌ آب‌های سرزمینی هر کشوری اقداماتی صورت می‌گیرد که مسئولان بخش نفتی ما هم در این زمینه اقدام خواهند کرد.

یکی دیگر از خبرنگاران در مورد شغل شهرام امیری پرسید که مهمانپرست گفت: هیچ‌کس نگفته است که او دانشمند هسته‌‌ای است. من نیز به این موضوع اشاره‌ای نداشته‌ام. تنها چیزی که بارها از سوی ایران مطرح شده است این است که شهرام امیری یک شهروند ایرانی است و صرف این موضوع برای ما به اندازه‌ی کافی مهم است که حقوق او را پیگیری کنیم. اتباع ما همه به یک اندازه برای ما ارزش دارند و وظیفه‌ خود می‌دانیم با جدیت کامل از حقوق همه‌ی آن‌ها دفاع کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، در مورد انتشار اخباری در مورد میانجیگری ترکیه در مساله‌ هسته‌یی ایران، گفت: کشورهای دوست ما تلاش‌های زیادی می‌کنند برای این که از حقانیت ما در فعالیت صلح‌آمیز هسته‌‌ای‌مان دفاع کنند. کشور ترکیه نیز از جمله کشورهای دوست است که این تلاش را داشته است. در موضع‌گیری‌ها، رفتار و اظهاراتش این‌گونه عمل کرده است و ما از این که در دفاع از حقانیت ما تلاش می‌کند استقبال کردیم و فکر می‌کنیم هر چقدر دوستان ما در تفهیم این احقاق حق به طرف‌های مقابل تلاش کنند اقدام مثبتی است و امیدواریم تاثیرگذار باشد.

یکی دیگر از خبرنگاران در مورد موضع ایران و رویکرد مقامات ایران در موضوع هسته‌‌ای پرسید که مهمانپرست تاکید کرد: مساله‌ هسته‌‌ای و فعالیت‌های صلح‌آمیز ما در چارچوبی که در داخل کشور تصمیم گرفته می‌شود پیگیری و اعمال می‌شود و هیچ‌گونه اختلاف‌نظری وجود ندارد. تصمیم‌گیری واحد در این زمینه وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در پاسخ به این پرسش که در یکی از روزنامه‌های انگلیسی مطرح شده بود که ایران با آزادی پنج ملوان انگلیسی انتظار دارد که دیپلمات ایرانی بازداشت ‌شده در انگلستان نیز آزاد شود، گفت: آزادی ملوانان انگلیسی برخوردی کاملا طبیعی بود. افرادی که ممکن است وارد آب‌های ایران شوند وقتی دستگیر می‌شوند توسط مقامات محلی بررسی می‌شود چنان چه اهداف مشکوکی نداشته باشند و امکانات و تجهیزاتی که همراه داشته باشد نیز بررسی شود و در رابطه با آن اقدام می‌شود. این که بخواهیم این موارد را با هم ارتباط دهیم درست نیست. ما هم اتفاقا این خواسته را داریم که راجع به اتباع ما که بدون هیچ‌گونه تقصیری به آن‌ها اتهاماتی زده می‌شود و سعی می‌کنند دادگاه‌های غیرقانونی و روش‌های غیرحقوقی را در موردشان اتخاذ کنند را محکوم می‌کنیم و نمی‌پسندیم و خواستار آزادی آن‌ها هستیم چون نسبت به بیگناهی‌شان اصرار داریم.

وی هم‌چنین در مورد سه آمریکایی بازداشت شده در ایران، گفت: این مسائل حقوقی و قضایی است و باید از مسئولان قوه‌ی قضاییه پرسید؛ کشور ما مثل هر کشوری سالیان صدها هزار نفر ورود اتباع خارجی و خروج دارد. طبیعی است که ممکن است به صورت تورهای مختلف با مقاصد تجاری، فرهنگی، زیارتی و ... وارد شوند. هر کدام از این اتباع خارجی اگر به شکلی بعضی از موارد حقوقی و مقررات داخلی کشور را نقض کنند با آن‌ها برخورد می‌شود و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. باید اهداف و نیات‌شان روشن باشد. کسی که مسئولیت رسیدگی به این موارد را دارد دستگاه قضایی ما است و اگر محرز شود کسی خطایی انجام داده و اهداف مشکوکی داشته است قطعا می‌باید تحمل احکام قضایی آن را هم داشته باشد.

خبرنگار دیگری پرسید که هیلاری کلینتون گفته است مواردی که بین ایران و آمریکا بوده است دیگر تمام شده است و آمریکا دیگر منتظر مذاکرات دوجانبه نمی‌ماند. موضع مقامات ایرانی در این رابطه چیست؟ که سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی کشورمان، پاسخ داد: ما در رابطه با حقوق اساسی و منافع ملی‌مان موارد را به‌طور شفاف و روشن دنبال می‌کنیم. آن چه که مهم است این نکته است که همه‌ کشورهای خارجی به این نکته رسیده‌اند که ما برای رسیدن به حقوق اساسی و منافع ملی‌مان از هیچ حرکتی دریغ نخواهیم کرد و هیچ قدمی را به عقب برنخواهیم گشت. آن چه که حق ملت ماست بر اساس معاهدات مختلف بین‌المللی که عضو آن هستیم باید در اختیار ما قرار گیرد و ما آن را با جدیت دنبال می‌کنیم.

مهمانپرست هم‌چنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در زمینه‌ مطلب روزنامه‌ تایمز، گفت: متاسفانه این حرف غلطی است که بارها بعضی از کشورهای غربی راجع به سیاست تشویق از یک طرف و فشار از طرف دیگر تکرار می‌کنند و این سخنان نیز در همین راستا است چرا که بعضی از کشورها عصبانی هستند که مردم ما از حقوق هسته‌‌ای خود دفاع می‌کنند و پیشرفت‌های غیرقابل انکاری داشته‌اند. ما توانسته‌ایم دانش هسته‌‌ای را در ایران بومی کنیم و می‌خواهیم نیازهای خود را تامین کنیم و در این راه قدم برمی‌داریم. آن‌ها در آن بخشی که قرار است فشار وارد کنند از این‌گونه سناریوسازی‌ها علیه مردم ما انجام می‌دهند که چندان قابل توجه نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، در پاسخ به این پرسش که کنگره‌ آمریکا قطعنامه‌ محدودسازی جریان آزاد اطلاعات به ویژه رسانه‌هایی مانند تلویزیون المنار و تلویزیون الاقصی و برخی رسانه‌های دیگر را در دستور کار قرار داده است. این رویکرد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: با وجود اعلام آزادی جریان اطلاع‌رسانی در جهت محدود کردن اطلاع‌رسانی در این کشورها گام برداشته می‌شود. این در واقع بعضی از مواضع قبلی کشورهای غربی را نقض می‌کند و محدودسازی فعالیت این‌گونه رسانه‌ها را نقض حرف‌های خودشان می‌دانیم.

وی هم‌چنین در مورد موضوع یمن نیز گفت: ما تمامیت ارضی کشور یمن را اولویت می‌دانیم و فکر می‌کنیم با مذاکرات و گفت‌وگو هر گونه تنش را باید از منطقه دور کنیم. کارهای زیادی برای توسعه و ارتقاء همکاری‌ها داریم که این بیش‌تر به منطقه کمک می‌کند و باید به آن توجه کنیم. بعضی فتنه‌هایی که معمولا توسط کشورهای فرامنطقه‌‌ای در منطقه‌ مهم ما انجام می‌شود و یک نوع ایجاد اختلاف‌های تصنعی در بخش‌های فرهنگی و مذهبی، قومی و قبیله‌یی ایجاد کند را با منشاء بیرون از منطقه می‌دانیم و معتقدیم باید با هوشیاری با این موارد برخورد کرد و اجازه نداد کشورهای دیگر بیش از این در منطقه‌ی ما دخالت کنند.

او هم‌چنین در این رابطه که آمریکا اعلام کرده است فرصت ایران برای شفاف‌سازی در مساله‌ هسته‌‌ای پایان یافته است، تلاش ایران برای کاهش تحریم‌ها چه روندی را طی کرده است؟ گفت: نمی‌شود برای این که کشوری از منافع ملی خود دفاع کند فرصت زمانی و محدودیت قائل شد. این اظهارات را نوعی برخوردهای در جهت اعمال فشار و بی‌پایه و اساس حقوقی می‌دانیم.

 این برخوردها عادلانه و در چارچوب دیپلماتیک نیست. به جای این که حقوق اساسی کشورها تامین شود استفاده از این روش‌ها کار نادرستی است و نتیجه هم ندارد. اگر با این گونه روش‌ها می‌شد یک ملت را از دسترسی به حقوق خود محدود کرد حتما در 31 سال پیش نتیجه‌ای حاصل می‌شد. در حالی که شاهد هستیم هر چه روش‌های خصمانه و غیردوستانه نسبت به کشور ما اعمال می‌شود ملت ما را مصمم‌تر می‌کند تا در احقاق حقوق خود مصمم‌تر و جدی‌تر باشند و نتایج آن هم در پیشرفت‌هایی که در بخش‌های مختلف ایجاد شده شاهد هستیم.

مهمانپرست در پایان در پاسخ به این پرسش که از نظر دیپلماتیک در رابطه با تحریم‌ها چه می‌کنید گفت: حتما یکی از اقداماتی که ایران انجام می‌دهد استفاده از ابزار دیپلماتیک احقاق برای حقانیت‌مان و نادرست بودن تصمیمات کشورهای دیگر در این زمینه خواهد بود.

کد خبر 97421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز