چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۳
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: روزی که دکتر محمد مفتح در تهران به شهادت رسید

پیش از ظهر 27 آذر ماه 1358 حجت‌الاسلام محمد مفتح مدرس رشته الهیات که در جریان انقلاب اسلامی رهبری گروهی از انقلابیون را به دست داشت و در سقوط نظام سلطنتی ایران با ترتیب دادن تظاهرات، نقشی مؤثر ایفا کرده بود هنگام ورود به دانشکده الهیات در خیابان شهید مطهری هدف گلوله قرار گرفت و شهید شد.ضاربین دکتر مفتح، 3جوان مسلح به کلت و یوزی بودند که با یک موتورسیکلت حرکت می‌کردند و پس از شهادت دکتر مفتح و 2پاسدار محافظ او، از صحنه فرار کردند. بعدا معلوم شد که این سه تن از اعضای گروه‌منحرف فرقان بوده‌اند.

ضاربان که دکتر مفتح را تا داخل دانشکده دنبال کرده بودند کیف دستی او را ربودند که گفته شده حاوی اسنادی بوده و مفتح آن را از خود دور نمی‌ساخت.

اندرز مصدق به رأی‌دهندگان

26 آذرماه 1330 (17 دسامبر 1951) مصدق نخست‌وزیر وقت در آستانه انتخابات دوره هفدهم قانونگذاری، نطق مهم سیاسی ــ آموزشی خطاب به ایرانیان ایراد و ضمن آن تاکید کرد که این انتخابات، نخستین انتخابات پس از مشروطیت خواهد بود که در آن نفوذ خارجی و دخالت ارباب قدرت و سیاست وجود نخواهد داشت.

این انتخابات، کاملا آزاد خواهد بود و رای‌دهندگان باید با درنظرگرفتن وجدان و منافع ملی (وطن) هرکس را که مایلند و به شایستگی و درستی او اطمینان دارند انتخاب کنند و تحت نفوذ و تلقین هیچ‌کس نباید باشند جز اراده و خواست خودشان و فلسفه دادن رای مخفی هم همین است.

وی افزود: شما با ورقه‌ای که به صندوق می‌اندازید برای 2سال سر نوشت خود و کشور را در اختیار وکیل خویش می‌گذارید، لذا باید قبلا این فرد یا افراد را بشناسید که امانتدار باشند. وطن امانتی است که شما به دست ایشان می‌سپارید. وظیفه دولت درجریان انتخابات تنها این است که از صندوق‌ها محافظت شود و آرای شما محفوظ بماند و خوانده شود و روز رای‌گیری آرامش و امنیت برقرار باشد.

سالروز درگذشت مولانا

مولانا جلال‌الدین محمد صوفی بزرگ و صاحب مثنوی 17دسامبر سال 1273 میلادی در قونیه (ترکیه امروز) درگذشت. مولانا جلال‌الدین محمد، متخلّص به مولوی که بیش از 26 هزار شعر عرفانی سروده است به سال 586 هجری خورشیدی (سی‌ام سپتامبر 1207 میلادی = هشتم مهرماه) در بلخ خراسان یکی از مراکز بزرگ فرهنگ و ادبیات فارسی و تمدن ایرانی به دنیا آمده بود. مثنوی وسعت اندیشه و صفای مولانا را منعکس می‌سازد.

برای مولوی در سرودن شعر، ادای مقصود بر زینت‌های لفظی ترجیح داشته است. همه جا بر ضد‌خودپسندی، غرور، جاه، ظاهردوستی و ریا بوده و تاکید بر راهنمایی و نجات بشر داشته است. مولانا از این جهت به رومی معروف است که اواخر عمرمدتی در قونیه زندگی کرد.

مالیات گوسفند و بز در ایران 122 سال پیش

در یک بخشنامه چاپ سنگی که تاریخ صدور آن (پس از تبدیل تقویم قمری به میلادی) 17 دسامبر سال 1887 است تصریح شده که مالیات هر یکصد گوسفند و بز 25 قران و معادل 5/2 درصد بهای کل آن خواهد بود که باید از مالدارها (عمدتا عشایر ) وصول شود.

به مالدارها تفهیم شود دولت که نگهبان کشور است و از جان و مال ایشان حراست و حفاظت می‌کند مخارج متعدد دارد و مخارج آن طبق ضوابط ازجمله این ضابطه از ملت وصول خواهد شد. از مفاد این بخشنامه چنین بر می‌آید که مالیات گوسفندهایی که در روستا و شهر نگهداری می‌شدند، قاعده دیگری داشت.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com

کد خبر 97524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز