مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

کاملیا مافی: برای تهیه گزارشی از وضعیت و مشکلات شهری در غرب کشور و نشستن پای صحبت‌های شهروندان کرمانشاهی باید 526 کیلومتر راه گاهی صاف و گاهی پیچ در پیچ کوهستانی را به جان می‌خریدم.

در طول راه از شهرهای زیادی همچون ساوه، همدان، صحنه و... گذشتم تا به کرمانشاه رسیدم. برای داشتن نقشه شهر باید از GPRS گوشی‌ همراهم استفاده می‌کردم و چرخی در دنیای سایبر می‌زدم.

 زمانی که نقشه کامل شهر، محله‌ها، کوچه‌ها و میادین را یافتم به مطلب جالبی هم درمورد این استان برخوردم: «کرمانشاه یکی از استان‌های شگفت‌انگیز و از عجایب ایران است، به طوری که لقب هندوستان ایران را به آن داده‌اند! همچنین کرمانشاه به‌رغم وسعت نه چندان پهناورش، دارای ۳منطقه آب و هوایی کاملا متفاوت از یکدیگر است.

مثلا اگر در پاوه و نوسود هوا سرد و زمستانی است به فاصله کمتر از 2 ساعت در قصرشیرین، سرپل ذهاب و نفت شهر، هوا کاملا گرم و تابستانی است و در همین زمان در کنگاور هوا معتدل و بارانی است.

اگر 3 روز باران ببارد...

پس از رسیدن به کرمانشاه، موضوع آبگرفتگی سطح معابر در فصل سرما را نخستین سوژه گزارش انتخاب کردم. فرهاد جشتی، جوان 25 ساله فارغ‌التحصیل علوم رایانه نخستین فردی بود که در این باره با ما حرف زد: «اگر 3 روز متوالی در کرمانشاه باران ببارد حتما روز چهارم به راحتی می‌توان در نقاط مختلف شهر شاهد جاری شدن نهرها و رودخانه‌های متعدد بود!»

 نگین، خواهر فرهاد که دانشجوی عمران نیز هست در ادامه حرف‌های برادرش می‌گوید: «اوایل آبان ماه بود که چند روز متوالی باران بارید، به گفته هواشناسی کرمانشاه میزان بارندگی از100 میلی‌متر بالاتر رفت؛ همین امر موجب شد تا آب‌ باران در خیابان‌های شهر سرگردان بماند و آب چاه‌های دفع فاضلاب بالا بیاید و در خیابان‌ها سرازیر شود.»

دوربرگردانی به نام مرگ!

از فرهاد و نگین خواستم تا در مورد دیگر مشکلات شهری صحبت کنند، آنها از من خواستند تا به شهرک الهیه محل زندگی آنها برویم  تا آنها «دوربرگردان مرگ» را به من نشان دهند! نام این دوربرگردان هزاران فکر را در سرم آورد تا بالاخره به آنجا رسیدیم.

فرهاد دوربرگردان را نشانم داد و گفت: «دوربرگردان مرگ یا همان دوربرگردان الهیه؛ میدان سابق الهیه است که سال پیش بدون استفاده از نظرات کارشناسان ترافیک شهری به دوربرگردان تبدیل شد، هرچند به گفته مسئولان در آن زمان قرار بود که این اقدام مشکلات ترافیکی این منطقه را رفع کند اما متاسفانه هم‌اکنون تصادف و مجروحان زیادی روی دست شهروندان گذاشته است.»

گویا با توجه به محل قرار‌گیری این دور برگردان در کمربندی و نزدیک بودن هر 2 دور برگردان شمالی و جنوبی در آن، خودروهای زیادی برای دور زدن مجبور به توقف کامل می‌شوند که همین امر سبب بروز حوادث زیادی خواهد شد.

طهمورث دستوری از دیگر شهروندان کرمانشاهی است که حالا به جمع ما پیوسته است: «این گونه هم که می‌گویند نیست، بعد از نامه‌ای که اهالی شهرک‌های الهیه، دادگستری، رز و... به شورای شهر نوشتند، شهرداری بارها در خبر‌ها اعلام کرده که به دنبال جایگزینی مناسب برای این دور برگردان است.»

اما پس از گشتی در دنیای خبرهای استانی کرمانشاه به صحبت‌های شهردار کرمانشاه مبنی بر آغاز طرح مطالعاتی و یافتن بهترین گزینه برای جایگزینی دوربرگردان مذکور برخوردم.

منوچهر فخری، شهردار کرمانشاه گفته بود که طرح مطالعات امکان‌سنجی احداث طرح تقاطع غیرهمسطح برای حل مشکل ترافیک و جایگزینی دوربرگردان میدان الهیه شهر کرمانشاه در دستور کاراین سازمان قرار گرفته است.

هرچه فرهنگ شهروندی بالاتر دردسر کمتر

در ادامه گزارش ترجیح دادم چرخی در شهر بزنم، به منطقه سنگ‌فروشان جاده سنندج رسیدم، به نقطه‌ای از شهر که چهره زشت و بی‌قواره‌ای از کرمانشاه را به نمایش گذاشته بود. باور این موضوع سخت بود که نهمین شهربزرگ ایران از لحاظ جمعیت که 5/1 درصد مساحت کل ایران را نیز داراست باید با این بی‌سامانی در وضعیت ظاهری شهر از جمله تابلوهای سطح شهر، پیاده‌رو‌ها و... روبرو باشد.

 هرچند به گفته منوچهر فخری، شهردار کرمانشاه پرداختن به این مهم در دستور کار شهرداری کرمانشاه قرار دارد؛ اما به گفته او هر چه میزان فرهنگ عمومی جامعه‌ای بالاتر باشد حرکت توسعه همه‌جانبه آن از شتاب بیشتری برخوردار خواهد بود و میزان مشارکت عمومی نیز- البته به تناسب میزان فرهنگ مردم- با شهرداری بالاتر می‌رود و دردسرها نیز کمتر می‌شود.

فخری ادامه می‌دهد: «نکته دیگر اینکه نمی‌شود تنها به توسعه علمی، سیاسی، اقتصادی و... توجه داشت اما از توسعه فرهنگی آن جامعه غافل ماند.در نظر بگیرید اگر سطح فرهنگی شهروندان اعتلا یابد، میزان ترافیک سطح شهر کمتر می‌شود، چرا که یکی از عوامل ایجاد ترافیک در شهر کرمانشاه نبود مراعات حقوق شهروندی و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی است.»

در هر حال اینها تنها بخشی از مشکلات شهری و اجتماعی شهروندان کرمانشاهی است، مردم این شهر با مشکلات دیگری همچون نبود اشتغال، وجود ترافیک، کافی نبودن فضای سبز شهری و... هم دست و پنجه نرم می‌کنند که امیدوارم در گزارشی دیگر به طور مفصل به آن پرداخته شود.

 اما مسئله جالب این که وقتی از همه این شهروندان پرسیده می‌شد چرا برای حل مشکلات موجود سراغ مسئولان نمی‌روند گفتند: «هر بار که سعی می‌کنیم تا مسئولان شهری و استانی را به این موارد آگاه کنیم و از آنها بخواهیم تا این مشکلات را بر طرف کنند تنها به همین یک جمله بنده می‌کنند: «به تنهایی کاری از دست ما ساخته نیست، تازه ما مقصر نیستیم، فلان نهاد و یا مسئول هم در این باره مقصر است» و اینگونه از حل آن مشکل سر  باز می‌زنند.»

همشهری استانها

کد خبر 97902

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز