همشهری آنلاین: یکی از قاریان بین‌المللی قرآن کریم کشورمان با اشاره به این امر که نیل به معرفت قرآنی در جامعه مستلزم استفاده از شیوه‌های مختلف و متنوعی است، تصریح کرد:

معرفت قرآنی در جامعه با استفاده از ظرفیت‌ رسانه‌ها محقق می‌شود.

«رضا محمدپور» از قاریان بین‌المللی ممتاز قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با اشاره به این امر که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برنامه‌های قرآنی کشور رشد قابل توجهی داشته است و این رشد در دوران زعامت آیت‌الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) با شتاب قابل توجهی افزایش یافته است، تصریح کرد: عشق و علاقه وافر رهبر فرزانه انقلاب به مقولات قرآنی باعث شده که ایشان شخصا با حساسیت خاصی مسائل قرآنی کشور را پیگیری کنند، همچنین رهنمودهای ایشان همواره راه‌گشای جامعه قرآنی بوده است.

وی با اشاره به شکل‌گیری معرفت قرآنی در جامعه که مدنظر مقام معظم رهبری است، اظهار کرد: نیل به معرفت قرآنی در جامعه مستلزم استفاده از شیوه‌های مختلف و متنوعی است که استفاده از ظرفیت‌های محافل قرآنی نیز یکی از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود، اما استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌هایی همچون صدا و سیما به ویژه سیمای قرآن و رادیو قران، مدارس و دانشگاه‌ها و هیئات مذهبی نیز در این خصوص بسیار ضروری است.

محمدپور با اشاره به سخنان رهبر فرزانه انقلاب که فرمودند: «دوران جوانی برای ارتباط عمیق با قرآن، فهم معانی آن و تدبر در آیات الهی بهترین دوران‌هاست» بیان کرد: در حدیث شریفی آمده است که «من قرأ القرآن و هو شاب مؤمن، اختلط القرآن بلحمه و دمه» یعنی هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند قرآن با گوشت و خون او آمیخته می‌شود.

این قاری قرآن کریم در ادامه افزود: ابعاد هنری قرآن معمولا از طرف جوانان مورد استقبال واقع می‌شود. هنر تلاوت قرآن اگر با بصیرت و آگاهانه اجرا شود تأثیرگذاری عجیبی بر روی مستمع قرآن به ویژه جوانان خواهد داشت. هنگامی که تلاوت قرآن باعث ایمان آوردن غیر مسلمانان به دین مبین اسلام می‌شود چگونه می‌تواند بر روی جوانان پاک مسلمان بی‌تأثیر باشد.

وی با استناد به سخن رهبر فرزانه انقلاب که فرمودند: «هدف از برگزاری مسابقات قرآن نزدیک شدن به قرآن است و تلاوت قرآن نباید فقط بهره در مجلس و گوش و چشم باشد، بلکه دل ما نیز باید از تلاوت قرآن بهره ببرد» تشریح کرد: یکی از کارهایی که در سال‌های اخیر انجام می‌شود و نتایج خوبی بر قاریان و حافظان قرآن داشته است، الزام قراء و حفاظ شرکت کننده در مسابقات بر مطالعه ترجمه و تفسیر اجزایی از قرآن کریم است که با استقبال خوبی نیز مواجه شده است، این موضوع تأثیر بسیار مناسبی بر کیفیت قرائت قراء و حفاظ داشته و تأثیرپذیری مستمعان را نیز افزایش داده است.

محمدپور در پاسخ به پرسش پایانی که چرا طی سال‌های اخیر مقام معظم رهبری در دیدارهای خود با فعالان قرآنی روی بحث تدبر در قرآن کریم بسیار تأکید داشتند و این رویکرد ناشی از چه نیازی در جامعه است؟ تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از قراء کشورمان به دلیل عدم آشنایی با زبان عربی با ترجمه این کتاب آسمانی کمتر آشنا بودند. با تأکیدات مقام معظم رهبری به قراء و مسئولان قرآنی کشور آشنایی قراء کشورمان با معانی و مفاهیم آیات مورد تلاوت، روز به روز بیشتر می‌شود.

کد خبر 98507

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز