جمعه ۱۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان انگلیسی که مرگ آلکساندر لیتویننکو، جاسوس روسی سابق، را بررسی می‌کنند،جمعه اول دسامبر (10 آذر) اعلام کردند فرد دومی هم با همان ماده رادیواکتیو ،مسموم شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز  رسانه‌ها می‌گویند این مرد دوم ماریو اسکاراملا است، یک رابط ایتالیایی که لیتویننکو در یک رستوران لندن در اول نوامبر (10 آبان) ، همان روزی که بیمار شد، با او ملاقات کرده بود.

رستورانی در لندن که محل ملاقات لیتویننکو و اسکاراملا بود

یک سخنگوی سازمان حفاظت سلامت انگلیس در این باره گفت: "ما تایید می‌کنیم که در بدن یک شخص دیگر که در تماس مستقیم با آقای لیتویننکو بوده، مقادیر قابل‌توجهی پولونیوم 210 وجود دارد."

تاکنون پلیس و مقامات بهداشتی از تایید این که فرد دوم مسموم‌شده اسکاراملا است خوددارزی کرده‌اند.

پولونیوم 210 همان ایزوتوپ رادیواکتیوی است که لیتویننکو با آن مسموم شده بود و مرگ تدریجی و دردآور او در بیمارستانی در لندن را باعث شد.

لیتویننکو، یک جاسوس پیشین که به انگلیس پناهنده شده و شهروند آن کشور بود، منتقد صریح ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بود و پیش از مرگ هم  او را آمر قتل خود خواند.
مسکو این اتهامات را رد می‌کند و قول داده‌است تا به تحقیق انگلیسی‌ها در این مورد کمک کند.

 مقامات انگلیسی می‌گویند تا به حال رد ماده رادیواکتیو را در 12 محل در خاک این کشور و در هواپیماهایی که بیش از 33000 مسافر را در ماه گذشته جابجا کرده‌اند و بسیاری از آنها بین لندن و مسکو در پرواز بوده‌اند کشف کرده‌اند.

مسئولان بهداشتی می‌گویند پولونیوم 210 تنها در صورت خورده‌شدن، استنشاق یا جذب شدن از طریق  زخم خطرناک است.

اسکاراملا که خودش را یک مشاور امنیتی می‌خواند، هفته گذشته گفت در 10 نوامبر برای این با لیتویننکو ملاقات کرده بود که ای‌-میل‌هایش از یک دوست مشترک را که در مورد در خطر بودن جان هردوی آنها بود، به او نشان دهد، اما لیتویننکو به او گفته بود نگران نباشد.

رسانه‌های انگلیس جمعه مدعی شدن دانشمندان "سازمان سلاح‌های هسته‌ای" (AWE) این کشور سرچشمه پولونیوم را تا نیروگاهی هسته‌ای در روسیه دنبال کرده‌اند.

کرینکو رئیس سازمان انرژی اتمی روسیه

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای روسیه (Rosatom) ،سرگئی کرینکو، در مصاحبه‌ای با یک روزنامه دولتی گفت روسیه تنها 8 گرم در ماه پولونیوم 210 تولید می‌کند که همه آن از طریق یک شرکت مجاز منفرد به شرکت‌های آمریکایی فروخته می‌شود.

کرینکو گفت راکتورهای هسته‌ای مانند راکتور RMBK روسیه یا CANDU کانادا برای تولید پولونیوم 210 لازم است.

اما شرکت انرژی اتمی کانادا (AECL) که راکتورهای CANDU را می‌سازد اظهارات کرینکو را اشتباه خواند و گفت راکتورهای کانادایی نمی‌توانند پولونیوم تولید کنند.

کد خبر 9871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز