سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از مرگ ناشی از مسمومیت الکساندر لیتویننکو، جاسوس سابق روسی، سه تن دیگر نیز در کلینیکی تخصصی در انگلیس مورد بررسی‌های رادیولوژی قرار گرفتند.

خبرگزاری اتریش گزارش کرد، بنا به اعلام جان رید، وزیر کشور انگلیس، مقامات در لندن مکان‌های دیگری را نیز مورد بررسی آثار تششع رادیواکتیو پرداختند.

بدین ترتیب بیم آن وجود دارد که افراد بیشتری مورد تششع مواد رادیواکتیوی که جاسوس سابق روس را به قتل رساند، قرار گرفته باشند.

در بدن این جاسوس سابق کا.گ.ب آثاری از ماده رادیواکتیو پلونیم 210 یافت شد. سپس پس‌مانده این ماده بسیار سمی ابتدا در منزل لیتویننکو کشف شد و بعد در رستوران و هتلی که در آنها توقف داشته است، پیدا شد.

این مقامات از شهروندان انگلیس خواستند در صورتی که به این محل‌ها رفته‌اند با شماره تلفنی اضطراری که به آنها اعلام شد، تماس بگیرند. بیش از 450 نفر با این تلفن‌ها تماس گرفتند.

18 تن از این افراد مورد آزمایش دقیق‌تر قرار گرفتند که سه تن از آنها قرار شد به کلینیکی تخصصی فرستاده شوند.

یکی از سخنگویان سازمان حفظ سلامت (HPA) گفت این امر جنبه احتیاطی داشت تا مساله در معرض تشعشع قرار گرفتن یا مسمومیت ناشی از رادیواکتیو بررسی شود.

بنا به اعلام اسکاتلند یارد، آثار رادیواکتیو در یک ساختمان اداری در غرب لندن نیز کشف شده است که شرکتی امنیتی نیز در آن فعالیت داشته است. یکی از کارکانان این شرکت تایید کرد که لیتویننکو از این اداره بازدید کرده است.

بنا به گفته پلیس، دومین خانه در محله مری‌فیر واقع است. بوریس برسووسکی، پناهنده میلیاردر روسی در این ساختمان شرکت دارد. برسووسکی منتقد کرملین است و در روسیه به اتهام پولشویی تحت تعقیب است.

لیتویننکو حدود سه هفته پس از مسوم شدن جان باخت. در نامه خداحافظی یک صفحه‌ای که این جاسوس پیش از مرگ خود نوشت، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را عامل مرگ خود معرفی کرد. او چند ماهی بود که شهروند انگلیس شده بود.

کد خبر 9603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز