جمعه ۳ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامان سازمان حفاظت سلامت انگلیس اعلام کردند که علت مرگ جاسوس سابق روسی آلکساندر لیتویننکو که به انگلیس پناهنده شده بود، مسمومیت با مواد رادیواکتیو است.

به گزارش سی ان ان  راجر کاکس رئیس سازمان حفاظت سلامت انگلیس در یک کنفرانس خبری در لندن اعلام کرد لیتوینکو به علت خوردن ماده رادیواکتیو پولونیوم 210 دچار مسمومیت شد و نهایتا درگذشت.

کاکس در پاسخ به ابراز نگرانی در مورد احتمال آلودگی افرادی که در دوره درمان با لیتویننکو از سه هفته قبل با او تماس داشتند اطمینان داد که پولونیوم 210 تنها اشعه رادیواکتیو آلفا از خود صادر می‌کند که قدرت نفوذ چندانی ندارد.

کاکس در مورد خطر پرتوتابی به افراد حاضر در رستورانی که احتمالا مسموم‌ شدن لیتویننکو در آن صورت گرفت، گفت هنوز بسیار زود است در این مورد اظهارنظر کرد.

دکتر پت تروپ مدیر اجرایی سازمان در این کنفرانس خبری گفت که مقادیر زیادی ماده رادیواکتیو پولونیوم 210 در بدن لیتوینکو یافت شده است.او گفت: "برای این که این مقدار ماده رادیواکتیو در بدن کسی وارد شود،باید آن را خورده یا استنشاق کرده باشد یا این ماده از طریق یک زخم وارد بدنش شده باشد."

عنصر پولونیوم یک محصول فرعی تغلیظ سنگ معدن اورانیوم است و در سال 1898 بوسیله ماری سکولودوسکا کوری، شیمی‌دان لهستانی، کشف شد.

یک گرم پولونیوم 210 می‌تواند 140 وات انرژی تولید کند.

کد خبر 9248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز