گروه حوادث: یک برادر و خواهر جیب‌بر و همدستان‌شان برای سرقت از طعمه‌های خود سیاه بازی می‌کردند

آنها بعد از آنکه طعمه خود را به‌عنوان مسافر سوار می‌کردند به بهانه باز کردن در، در یک چشم بر هم زدن اموال او را سرقت می‌کردند.

از تیرماه سال گذشته، ماموران پلیس با گزارش جیب بری‌های مشابهی مواجه شدند که مالباختگان مدعی بودند توسط سرنشینان یک خودروی پیکان سفید رنگ یا یک پراید نقره‌ای صورت گرفته است.

با افزایش پرونده‌های سرقت، تیم ویژه‌ای از کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی پایتخت مسئولیت تحقیقات درباره این پرونده را برعهده گرفتند، کارآگاهان پلیس در نخستین مرحله با بازجویی از شاکیان دریافتند سارقان در گروه‌های 3 یا 4 نفره به شکار طعمه‌های خود می‌پرداختند.

این بررسی‌ها نشان داد که سارقان یک جعبه یا وسیله بزرگی را روی صندلی جلوی خودرویشان قرار می‌دادند و سپس 2عضو دیگر باند روی صندلی عقب خودرو می‌نشستند و در سطح شهر به‌دنبال طعمه خود می‌گشتند.

آنها بعد از اینکه سوژه مورد نظر خود را انتخاب می‌کردند، وی را به‌عنوان مسافر در صندلی عقب خودرو سوار می‌کردند و سپس در طول مسیر به بهانه پیاده شدن، فرد کنار طعمه با بیان اینکه دستش مصنوعی است یا در آن پلاتین وجود دارد از وی می‌خواست تا در را برایش باز کند و همین فرصت کافی بود که فرد کناری به راحتی محتویات جیب وی را سرقت کند اما از آنجا که سارقان به شیوه‌ای بسیار حرفه‌ای عمل می‌کردند مالباخته لحظاتی بعد از پیاده شدن تازه متوجه می‌شد از کیف یا جیب وی سرقت شده است و در این فرصت نیز خودرو از آنجا دور شده بود، به این دلیل هیچ‌کدام از مالباخته‌ها که تعداد آنها به بیش از 40نفر می‌رسید نتوانسته بودند شماره پلاک خودرو را یادداشت کنند.

سارقان در آخر خط

با افزایش تعداد مالباخته‌ها، تصاویر چهره‌نگاری شده متهمان در اختیار گشت‌های پلیس آگاهی و کلانتری‌های محدوده سرقت‌ها قرار گرفت اما در حالی که بررسی‌ها برای یافتن سارقان ادامه داشت، ماموران گشت کلانتری 118 ستارخان، سوم آبان ماه توانستند سارقان را به دام بیندازند.

دستگیری متهمان پس از آن رخ داد که ماموران پلیس هنگام گشتزنی در بلوار محمد علی جناح، متوجه مردی شدند که هراسان و وحشتزده به ماموران مراجعه کرد و با دادن نشانی‌های یک خودرو به آنها گفت که سرنشینان این خودرو، کیف وی را سرقت کرده‌اند.

با گزارش این مرد، ماموران که از مدت‌ها قبل در تعقیب این سارقان بودند به سرعت وارد عمل شده و به تعقیب خودروی سارقان پرداختند و در جریان تعقیب و گریز، سارقان با یک دستگاه خودروی پژو پرشیا تصادف کرده و به این ترتیب مجبور به توقف شدند، با توقف خودرو 4سرنشین آن به نام‌های افشین، مجید، سهیلا و اکرم دستگیر شدند.

خواهر و برادر سارق

با آغاز بازجویی از سارقان مشخص شد که 2 نفر از آنها خواهر و برادر بوده و 2 متهم دیگر نیز از بستگان دور آنها هستند. متهمان در جریان بازجویی‌های اولیه به 20 فقره سرقت به این شیوه اعتراف کرده اند، این در حالی است که بررسی شکایت تعدادی از مالباختگان نشان می‌دهد متهمان تنها در یک روز7 فقره سرقت را رقم زده‌اند و به این ترتیب تعداد موارد سرقت آنها باید خیلی بیشتر از 20فقره باشد.

هشدار

سرهنگ کارآگاه مهرداد یگانه، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: شهروندان یقین داشته باشند که در توصیه‌ها و هشدارهای پلیسی که در آن تأکید می‌شود، شهروندان از سوار شدن به خودروهای عبوری و شخصی به‌عنوان مسافر خودداری کنند، دلایلی وجود دارد؛ چرا که بیشتر جرایم جیب‌بری، زورگیری، آدم‌ربایی، اخاذی، مسائل سوء اخلاقی و... به‌دلیل بی‌توجهی به این توصیه‌ها رخ می‌دهد.

وی در پایان افزود: شهروندانی که از ابتدای سال‌جاری و به شیوه فوق خصوصا در محدوده شمال غرب تهران از آنان در خودروهای پراید نقره‌ای رنگ یا پیکان سفید رنگ سرقت صورت گرفته و تاکنون اقدام به شکایت نکرده‌اند و یا پرونده آنان در سایر مراجع انتظامی و قضایی در حال رسیدگی است، دعوت می‌شود برای پیگیری موضوع به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان زنجان شمالی مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 66085888 تماس بگیرند.

کد خبر 98733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز