همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود را به طور طبیعی انجام می‌دهد و هیچ چیز مانع ادامه این کار نخواهد شد.

به گزارش شبکه خبر، رامین مهمانپرست روز سه شنبه 15 دی در جلسه هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که ایران در پایان ضرب الاجلی که اعلام کرده است، مبادرت به تولید سوخت هسته‌ای با غنای 20 درصد خواهد کرد؟ افزود: اگر طرف‌هایی که در مذاکره هسته‌ای حضور دارند به این نتیجه برسند که ما را همراهی کنند، استقبال می‌کنیم، در غیر این صورت برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت.

مهمانپرست در ادامه درباره اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا مبنی بر وجود نداشتن ضرب الاجل برای ایران گفت: من نیز با وی هم عقیده هستم و هیچ ضرب الاجلی معنا ندارد زیرا ما مسیر درستی را که برای اهداف خود در پیش گرفته‌ایم ادامه خواهیم داد.

وی ابراز امیدواری کرد: کشورهای دیگر به مسیر طبیعی تعامل خود با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بحث فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان بازگردند و بر اساس وظایف آژانس بین المللی انرژی اتمی نیازهای کشورهای متعهد و عضو را تأمین کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: امیدواریم آن‌ها رویکرد واقع بینانه‌ای به فعالیت‌های صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران داشته باشند.

مهمان پرست گفت: رویه ما تاکنون کاملاً حقوقی، تعریف شده و شفاف بوده است و هیچ کدام از گزارش ها و بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید نمی‌کند که بر خلاف رویه صلح آمیز رفتار کرده باشیم.

وی افزود: ما از حقوقی برخورداریم و این حقوق باید تأمین شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد: اگر کشورهایی که تأثیر گذارند و مسائل سیاسی را پیگیری می کنند به این نتیجه برسند که باید بر اساس رویه حقوقی با اعضا رفتار و عملکرد و اظهارات گذشته خود را اصلاح کنند، ما از آن استقبال می‌کنیم.

عربستان باید بهترین شرایط را برای زائران ایرانی فراهم کند

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در باره برخورد وهابیون با زائران عمره گزار ایرانی گفت: مسلما برای سفر زائران ایرانی به عربستان باید بهترین شرایط فراهم شود و عربستان نیز به عنوان میزبان زائران باید بهترین تسهیلات را فراهم کند.

مهمان پرست افزود: در صورتی که نکاتی برای رسیدگی وجود داشته باشد، این مسائل در دستور کار وزارت امورخارجه قرار می‌گیرد.

وی همچنین درباره رفتار مقامات عربستانی با عمره گزاران ایرانی گفت: درباره حج عمره بحث این نیست که وزارت امورخارجه بخواهد مسئولیتی برای برگزاری این مراسم بر عهده بگیرد؛ وزارت امورخارجه مشکلاتی را که برای زائران ممکن است وجود داشته باشد پیگیری می‌کند و امیدواریم این مشکلات با همکاری دولت عربستان بر طرف شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر دخالت وهابیون عربستان در وقایع روز عاشورا گفت: خبر رسمی درباره دخالت دولت عربستان در وقایع روز عاشورا اعلام نشده و نمی‌دانیم منبع این خبر کجاست.

رامین مهمان پرست در ادامه نشست خبری خود گفت: همواره گروه‌های افراطی و تروریستی را محکوم می‌کنیم و خود را از قربانیان حملات تروریستی می‌دانیم.

مهمان پرست در پاسخ به این سؤال که چرا برخی رسانه‌های عربی در صددند، زادگاه برخی گروه‌های افراطی را به جمهوری اسلامی ایران مرتبط کنند؟ گفت: کشور و مردم ما بیشترین صدمات را از تروریست‌ها دیده‌اند و در هر برنامه‌ای که با افراط گرایی مقابله کند، همکاری می‌کنیم، اما معتقدیم باید ریشه‌های این گروه‌های افراطی پیدا شود.

وی درباره تدابیر شدید امنیتی و تفتیش بدنی و معاینات اتباع 14 کشور در فرودگاه‌های آمریکا نیز گفت: اگر کشورهایی مدعی برقراری امنیت هستند و برای امنیت هوایی مقررات وضع می‌کنند و اتباع بیگناه کشورهای خاصی را هدف قرار می‌دهند، بدانند که نوعی بهره برداری نامناسب سیاسی می‌کنند و باید به جای پرداختن به معلول ها علت را پیگیری کنند،زیرا کشورها می‌دانند که چه کسانی در تشکیل گروه‌های افراطی دخیل بوده‌اند.

دستگیری اتباع خارجی در اغتشاشات روز عاشورا 

در بخش دیگری از این نشست خبری؛ خبرنگاری درباره دستگیری چند خارجی در اغتشاشات روز عاشورا از طرف وزارت اطلاعات پرسید که مهمانپرست در پاسخ گفت: همانطور که وزیر اطلاعات به مردم گزارش داد در حوادث اخیر برخی اتباع خارجی یا افرادی دارای تابعیت‌های مضاعف در میان دستگیری شدگان بودند که این موضوع در رویه قانونی و حقوقی بررسی می‌شود و اگر اثبات شد در این غائله انگیزه نداشتند، آزاد می‌شوند، در غیر این صورت با آن‌ها برخورد خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه واکنش ایران به جسارت اخیر وهابیون سعودی به شیعیان و مقام مرجعیت چیست؟ گفت: جهان اسلام اکنون نیازمند وحدت، یکپارچگی و هماهنگی است و آنچه جهان اسلام را تهدید می‌کند، دشمنان اصلی و رژیم اشغالگر قدس است.

علت لغو سفر هیات اروپایی

رامین مهمان پرست در پاسخ به سؤالی درباره علت لغو سفر هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا به ایران افزود: برای اینکه بهره برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود ایران و پارلمان اتحادیه اروپا شود، زمان دیگری را با توجه به برنامه‌هایمان انتخاب خواهیم کرد.

مهمان پرست همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه 60 بنیاد و مؤسسه خارجی همکاری کننده با اغتشاشگران ایران از چه کشورهایی هستند؟ گفت: وزارت اطلاعات اسامی این مؤسسات را اعلام کرده و در جراید به چاپ رسیده است.[اسامی 60 بنیاد و مؤسسه مرتبط با جنگ نرم]

وی گفت: غربی‌ها به جای شنیدن صدای ملت ایران، دنبال کسانی هستند که نمایندگان مردم نیستند و اشتباهی که برخی کشورهای غربی انجام می‌دهند، این است که به جای شنیدن صدای ملت ایران و حرکت آن، با اغراض سیاسی در پی کسانی هستند که بیشتر جنجال و آشوب را پیگیری می‌کنند و نمایندگان مردم نیستند.

رامین مهمانپرست افزود: غربی‌ها هر قدر در این مسیر اشتباه قدم بردارند در نتیجه گیری، بیشتر اشتباه خواهند کرد و منافع خود و کشورشان را به خطر می‌اندازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در باره سفر هیأت پارلمانی اروپایی به ایران خاطرنشان کرد: فکر می کنیم این سفر باید در شرایط مناسبی که اجازه بهره برداری حداکثری بدهد و در زمان و فضای مناسبتری صورت گیرد.

وی افزود: متأسفانه برخی کشورها بخصوص امریکا فشارهای سنگینی بر روی این هیأت پارلمانی وارد کرده بودند که این‌ها سفر را انجام ندهند و ما نمی‌خواهیم تحت شرایط فشار و در فضایی نامناسب این سفر انجام شود.

مهمانپرست اضافه کرد: برای اینکه فشار از روی این هیأت برداشته شود معتقدیم در زمان مناسبتری که با برنامه‌های دیگر ما هم منافاتی نداشته باشد این سفر می‌تواند انجام شود.

وی با بیان اینکه این نوع سفر را مفید می‌دانیم گفت: ما و اتحادیه اروپا کارهای زیادی می‌توانیم با هم انجام دهیم و موضوعات دیگر در این باره، بیشتر فضاسازی رسانه‌ای است.

خبرنگار دیگری پرسید: اخیراً پارلمان ایتالیا از یکی از سران فتنه حمایت کرده است و گفته می شود چهار نفر از اعضای هیأت پارلمانی اروپا که قرار بود به تهران بیایند ایتالیایی هستند و به همین علت سفر خود را به تعویق انداخته‌اند، نمی‌خواهید درباره رابطه با ایتالیا تجدید نظر کنید؟

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اینکه برخی از نمایندگان پارلمان و یا برخی افراد در کشورهای مختلف از جریانات آشوبگر حمایت می‌کنند کار اشتباهی است که ما آن را پیشتر  نیز گفته‌ایم که اشتباه می‌کنند و بهتر است این کار را نکنند.

مهمان پرست گفت: اگر قرار باشد هر موضوعی اتفاق بیفتد فوری تجدید نظر در رابطه با کشورها بکنیم، فکر نمی‌کنم رویه جالبی باشد، اما به هر صورت ما تذکر خواهیم داد و با جدیت، دقت و حساسیت همه رویکردهای طرف‌های خارجی را مد نظر قرار خواهیم داد.

خبرنگار دیگری درباره ملیت افراد خارجی بازداشت شده در روز عاشورا و علت احضار سفیر انگلیس پرسید که مهمانپرست پاسخ داد: رسیدگی به اینکه افراد بازداشتی چه ملیتی داشتند و آیا جرمی مرتکب شده‌اند یا خیر با تلاش وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: افرادی که تقصیری نداشته و به صورت طبیعی ممکن است در آن صحنه‌ها حضور داشته باشند به پرونده انان رسیدگی می‌شود و آزاد می‌شوند.

وی درباره علت احضار سفیر انگلیس نیز گفت: این کار به علت آن بود که نقش دولت انگلیس و رسانه‌های انگلیسی در تحریک این آشوبگری بیشتر از بقیه بود و با آن برخورد شد.[سفیر انگلیس به وزارت خارجه احضار شد]

وی در پاسخ به سؤالی درباره صحت اخباری مبنی بر کاهش روابط جمهوری اسلامی ایران با انگلیس نیز گفت: در این زمینه مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی نداشته ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: موضوع کاهش روابط و افزایش آن رویه بسیار جدی و طولانی دارد که باید نظر حاکمیت و دولت از جنبه‌های مختلف بررسی شود.

وی گفت: موضوع  کاهش روابط با انگلیس در دستور کار وزارت امور خارجه نیست، اما همه رویکردها، اظهارات و رفتارهای کشورهای خارجی با دقت و حساسیت زیر نظر خواهد بود و متناسب با این رفتارها تصمیم گیری می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آن چیزی که مسلم است در نظر گرفتن منافع کشور و مردم در این روابط است.

رامین مهمانپرست در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با عراق درباره میادین نفتی و نیز روابط با یمن افزود: برخی رسانه‌ها درباره نیروهای عراقی و میادین نفتی مشترک موضوعاتی مطرح می‌کنند که بیشتر از وزن خود به آن پرداخته می‌شود و به نظر می‌رسد با تحولات داخلی عراق و انتخاباتی که در پیش دارند ارتباط دارد.

مهمانپرست گفت: برخی جریانات در عراق دوست دارند به این طریق فشارهایی را برای نتیجه گیری در انتخابات وارد کنند.

وی افزود: تماس و رایزنی‌ها با دولت عراق ادامه دارد و با این کشور روابط خوبی در زمینه‌های مختلف داریم.

وی درباره کمیته مشترک بین ایران و عراق و مستقر شدن نیروهای نظامی عراق در خط مرزی گفت: ما بارها تأکید کردیم برای جلوگیری از هر گونه سوء تفاهم، بحث تعیین خطوط مرزی باید مبتنی بر قرارداد 1975 باشد.

مهمانپرست گفت: این قرارداد مصوب و مورد تأکید است.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: رایزنی‌هایی بین ایران و عراق صورت گرفته و امیدواریم هر چه زودتر کمیته مشترک بین ایران و عراق تشکیل شود و این کمیته مبنای خوب و صحیحی برای ادامه مذاکرات باشد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برای جمهوری اسلامی ایران، عراقی آباد و پیشرفته و با ثبات بهترین گزینه است و برای اینکه این کشور به این وضع برسد همه تلاش خود را انجام می‌دهیم.

رامین مهمانپرست با بیان اینکه برخی کشورها به علت ناامنی سفارتخانه‌های خود را در یمن تعطیل کرده‌اند گفت: رویکرد گفتگو برای رفع کردن مشکلات بین جریان‌های داخلی در یمن و هر حرکتی در جهت ایجاد آرامش در این کشور مورد استقبال و نظر جمهوری اسلامی ایران است.[بازگشایی سفارت آمریکا در یمن]

وی اضافه کرد: برای مقابله با افراط گرایی و ریشه یابی بحث تروریسم همه کشورها باید باهم همکاری کنند و یافتن ریشه‌های این کار مهم است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: کسانی که به افراط گرایی دامن می زنند باید در رفتار خود تجدید نظر کنند.

سفر احمدی نژاد به ترکمنستان و تاجیکستان اهمیت زیادی دارد

خبرنگار دیگر از دستاوردهای سفر رئیس جمهور به کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان سؤال کرد که مهمانپرست گفت: سفر رئیس جمهور به این کشورها از اهمیت زیادی برخوردار است و ما در سیاست خارجی خود به کشورهای همسایه و آسیایی اولویت ویژه‌ای داده‌ایم که با توجه به ریشه‌های مشترک فرهنگی، تاریخی و منطقه‌ای، روابط ایران و این کشورها اهمیت فراوانی دارد.

وی ادامه داد: فکر می‌کنیم می‌توانیم روابط را به بالاترین سطوح در زمینه‌های مختلف برسانیم.

مهمانپرست گفت: یکی از مهم ترین موارد این همکاری‌ها دستاوردهای اقتصادی است که در کشور تاجیکستان این همکاری‌ها در بخش انرژی، آب، راه سازی و میراث فرهنگی در دستور کار است.

سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: در این زمینه اسنادی بین ایران و تاجیکستان امضا شده و طرح‌های خوبی نیز با تلاش شرکت‌های ایرانی در دست اجراست.

وی ادامه داد: در ترکمنستان هم دو بحث مهم را دنبال می‌کنیم که خوشبختانه در این دو مورد کشورهای منطقه نیز همکاری خوبی داشته‌اند.

مهمانپرست به خط آهن کُریدور شمال- جنوب اشاره کرد و افزود: این خط آهن بسیار راهبردی است که بین کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ایران برقرار است و ظرفیت‌های فراوانی را برای مردم منطقه ایجاد خواهد کرد و بخش عمده‌ای از این خط آهن در ترکمنستان است.

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: شرکت‌های ایرانی قسمت اعظم این طرح را اجرا کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این سفر به دست رؤسای جمهور ایران و ترکمنستان این بخش مهم از کار افتتاح می‌شود.

مهمانپرست گفت: موضوع دوم، خط لوله گاز ایران و ترکمنستان است که این همکاری هم بسیار راهبردی است.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری از سخنگوی وزارت امورخارجه پرسید: درباره این فرد که گفته می‌شود، دختر بن لادن است و ورود غیر قانونی داشته، آیا مذاکره جدیدی صورت گرفته است و آیا ایران با خروجش موافقت می‌کند یا محاکمه می‌شود؟

مهمان پرست در پاسخ گفت: فردی که ادعا می‌شود، دختر بن لادن است در سفارت عربستان هست و با توجه به درخواست دولت عربستان برای آنکه شرایط خروج وی از ایران فراهم شود، اگر اتباع کشورهای دیگر تسهیلاتی لازم داشته باشند که مسئله خروج آن‌ها حل شود ما با نگاه انسان دوستانه حتما اقدام خواهیم کرد .

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: رفتار ایران مبتنی بر دیدگاه انسانی است و به طور طبیعی اگر روال قانونی طی، و شرایط لازم برای احراز هویت فرد و صدور برگ خروج فراهم شود ما با دید مثبت، رفتار انسانی خواهیم داشت.

اظهارات مهمانپرست درباره وضعیت سفرای ایران 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضع سفرای ایران در کشورهای دیگر و اینکه آیا بعد از انتصاب حسینی به سمت سفیر ایران در رم آیا سفارتخانه‌ای بدون سفیر مانده است؟ گفت: مأموریت بین 30 تا 40 سفارتخانه در هر سال به پایان می‌رسد و با توجه به معرفی سفرای جدید تا جایگزینی، تغییر و تحول، زمانی سفارتخانه بدون سفیر می‌ماند.[حسینی سفیر ایران در ایتالیا شد]

وی افزود: مأموریت چند سفیر دیگر در سفارتخانه‌های ایران تا پایان سال به اتمام می رسد که باید سفرای جدید به آنجا اعزام شوند.

مهمانپرست درباره دعوت ایران به کنفرانس لندن نیز گفت: از کشور ما نیز برای شرکت در کنفرانس لندن که درباره موضوع افغانستان برگزار می‌شود دعوت شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: باید دستور کار اجلاس به دست ما برسد و به طور روشن احساس کنیم که نقش ایران در این اجلاس، تامین کننده منافع کشور افغانستان است و در مجموع ما با دید مثبت این مسأله را پیگیری می‌کنیم.

خبرنگاری از مهمانپرست درباره انتقال 1200 کیلوگرم اورانیوم از قزاقستان به ایران پرسید که مهمانپرست گفت: این خبر جعلی درباره 1350 کیلوگرم بوده و هم ما، هم قزاقستان و هم سایر کشورها آن را تکذیب کردند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امورخارجه از وی پرسید: برخی کشورها طالبان را به خوب و بد تقسیم می‌کنند، موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه چیست و آیا ایران هر نوع گفتگو با طالبان را رد می‌کند؟

مهمانپرست در پاسخ گفت: برای ایران ثبات افغانستان، ریشه کنی افراط گرایی و تروریسم و مقابله با مشکلاتی که مواد مخدر در این کشور ایجاد کرده ، حائز اهمیت است.

وی افزود: توسعه و امنیت افغانستان را توسعه و امنیت خودمان می دانیم و هرچه قدر مشکلات حل نشده در این کشور باقی بماند آثارش در ایران مشاهده می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:‌ برای ما سرنوشت افغانستان بسیار اهمیت دارد، ما با افراط گرایی و تروریسم به صورت کلی مخالفیم و معتقدیم این پدیده شوم را بعضی از کشورها با هدف گسترش دردسر در منطقه ایجاد کردند که خودشان دچار مشکل شدند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری فرانسه در باره اینکه اگر توافق هسته‌ای به نتیجه نرسد تحریم‌های هدفمند شورای امنیت در انتظار ایران است، گفت:‌ تحریم و تهدید را روش کارآمدی نمی‌دانیم.

مهمانپرست اضافه کرد: کشوری که در مسیر استقلال حرکت می‌کند، افق‌های روشن برای خود ترسیم کرده است و برای دنیا حرف جدید و اقتدار غیرقابل انکار در منطقه دارد، با اتکا به مردم و جوانان مستعد خود این مسیر را بسیار محکم طی می‌کند.

وی اضافه کرد: این تهدیدها و تحریم‌ها لحظه‌ای سستی در این حرکت ایجاد نمی‌کند.

مهمان پرست گفت:‌ چیزی که در نهایت عاید خواهد شد قضاوت منفی در افکار عمومی درباره کشورهایی است که یکجانبه گرایی و پایمال کردن حقوق ملت‌های مستقل را پیش گرفته‌اند و این در تاریخ ثبت خواهد شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در باره خودداری مقامات عراق از آزادی تعدادی از زائران ایرانی که به صورت غیرقانونی به این کشور سفر کرده‌اند، نیز گفت:‌ فکر می‌کنیم بحث زائران ایرانی بحثی انسانی است و باید با همکاری دولت عراق حل شود البته به زائران توصیه کرده‌ایم برای زیارت مسیر قانونی را طی کنند.

مهمانپرست اضافه کرد: البته در برخی ایام، شور و حالی که در مردم به وجود می‌آید موجب می‌شود که برخی‌ها از راه‌های غیرقانونی اقدام کنند و گرفتار شوند، اما باید با رویکرد انسانی موجبات آزادی آن‌ها را فراهم کنیم و به صورت جدی پیگیر این کار هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر دخالت برخی مقامات فرانسوی در امور داخلی ایران گفت: مقامات فرانسوی آن قدر حواس و توجه خود را به بعضی موضوعات دیگر کشورها که به آن‌ها ارتباطی هم ندارد، جلب کرده اند که اوضاع داخلی فرانسه و شهر پاریس را فراموش کرده‌اند.

مهمانپرست گفت:‌ آن‌ها در اشتباه خود جای یک ملت بزرگ را با تعداد بسیار اندکی آشوب گر عوض کرده‌اند و آن قدر وقت در این زمینه‌های غیرمربوط صرف می‌کنند که از اوضاع داخلی فرانسه غافل شده‌اند.

وی ادامه داد: به مقامات فرانسوی توصیه می‌کنیم به اوضاع داخلی کشورشان بیشتر توجه کنند و ریشه‌های ناامنی و نابرابری را پیدا کنند و به جای سرکوب مردم در فرانسه به خواسته‌های آنان توجه کنند.

در ادامه نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، خبرنگار لس آنجلس تایمز پرسید: آیا وزارت امور خارجه ایران معتقد به طالبان خوب و بد هست یا خیر؟

سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: ما با اصل افراط گرایی و تروریسم مخالفیم و معتقدیم کشورهای خاص در ایجاد، تقسیم بندی و حمایت از پدیده‌های تروریسم و افراط گرایی و شکل‌هایی مانند طالبان و القاعده دست داشته‌اند.

مهمانپرست در باره سفر جان کری به تهران نیز گفت: هر موقع درخواست رسمی در این زمینه وجود داشته باشد در مرجع ذیربط که مجلس شورای اسلامی است بررسی و پاسخ داده خواهد شد.

پیشنهاد جدیدی برای مبادله با اورانیوم ارائه نشده است

خبرنگار دیگر هم پرسید: مصاحبه‌ای از شما مبنی بر پیشنهاد جدید درباره خرید یا تعویض اورانیوم منتشر شده است، آیا این پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود؟

سخنگوی وزارت خارجه پاسخ داد: متأسفانه این خبر را درست منعکس نکرده‌اند و ما پیشنهاد جدیدی مطرح نکرده‌ایم.

وی گفت: همانطور که بارها اعلام کرده ایم برای تأمین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران درخواست خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی داده ایم زیرا آژانس بر اساس حقوقی که داریم موظف است، این سوخت را تأمین کند، اما متأسفانه برخی کشورها به جای ایفای حقوق ما با این موضوع برخورد سیاسی دارند.

مهمانپرست اضافه کرد: همین مسئله اهداف آژانس را زیر سؤال می برد و شأنیت آن را دچار ابهام می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه سه راه حل در این باره پیشنهاد شد افزود: این پیشنهادها شامل خریداری سوخت، همکاری در معاوضه و اگر شرایط را فراهم نکنند دنبال کردن شرایط تولید در داخل بود.

وی گفت: در باره معاوضه، ما آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم و چنانچه طرف مقابل برای معاوضه تدریجی و مرحله‌ای آمادگی خود را اعلام کند، درباره بقیه جزئیات صحبت خواهیم کرد.

سهم ایران از دریای خزر

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری خود ‌گفت ‌: موضوع سهم و درصد هر یک از 5 کشور همسایه دریای خزر از این دریا هنوز مشخص و قطعی نشده است.

رامین مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر مبنی بر اینکه گویا سهم ایران از دریای خزر 11 درصد اعلام شده است، افزود :‌ دبیرخانه‌ای با حضور نمایندگان 5 کشور همسایه دریای خزر تشکیل شده است که روسای این دبیرخانه نمایندگان ویژه رئیس جمهور این کشورها هستند و سال‌هاست که در جلساتی منظم،‌ موضوعات مختلفی درباره تدوین رژیم حقوقی دریای خزر را مطرح می کنند که 70 درصد موضوعات، مشخص شده و بحث سهم و درصد هر کشور از این دریا هنوز مشخص و قطعی نشده است.

وی گفت‌:هر کدام از این کشورها طرح های علمی خود را که برای تقسیم آب مشترک میان این 5 کشور مورد نظرشان است، مطرح می‌کنند که با روش های علمی و بین المللی و با توافق 5 کشور این تقسیم صورت می گیرد .

مهمانپرست تصریح کرد:‌ارقام و درصدهای اعلام شده دقیق نیست و هیچ کدام از مسئولان درباره آن اظهار نظری نکرده‌اند.

کد خبر 98812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز