همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه در روز 29 دی طی سخنانی در کنفرانس مطبوعاتی به تشریح دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد دستاوردهای اجلاس سه‌جانبه اسلام آباد و راهکارهای عملی که سه کشور در این نشست دست یافته‌اند، گفت: حل مشکلات منطقه باید رویکرد منطقه‌ای داشته باشد؛ تا زمانی که بدون توجه به این رویکرد کشورهایی در خارج از منطقه تلاش کنند اقداماتی را انجام دهند که معلوم نیست نیات و درستی عملکردشان تا چه میزان بررسی شده، به نتیجه نخواهد رسید.

مهمان‌پرست تاکید کرد: افغانستان یکی از موضوعات منطقه‌یی ماست که متاسفانه توسط کشورهای فرامنطقه‌یی به صورت آزمایش و خطا مورد استفاده قرار می‌گیرد. کشورهای حاضر در منطقه بهترین راه حل را با توجه به شناخت واقعی که از منطقه دارند در خود منطقه قابل حل می‌دانند. این اجلاس نیز با پیشنهاد دولت جمهوری اسلامی ایران تشکیل و در آن مصوب شد به زودی اجلاس سران در اسلام آباد برگزار شود، هم چنین در سه سطح اجلاس وزرای کشور، اجلاس وزرای امور اقتصاد و دارایی و اجلاس وزرای اطلاعات و امنیت به ترتیب در اسلام آباد، کابل و تهران داشته باشند.

وی گفت: مصوبه بعدی تشکیل اجلاس همسایگان افغانستان که شامل هفت کشور به همراه افغانستان خواهد بود به زودی در تهران تشکیل می‌شود تا مساله ریشه‌یابی شود و اقدامات لازم برای حل این مشکل در نظر گرفته شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: به نظر می‌آید ریشه مشکل دخالت نیروهای خارجی، رویکرد اشتباه، تقویت افراط گرایی و تروریسم و جهت گیری‌های اشتباه دوباره برای از بین بردن این مشکل است.

اظهارات مهمان پرست درباره اعزام رائران به عربستان

مهمان‌پرست هم چنین در پاسخ به پرسشی در مورد اعزام زائرین به عربستان برای حج عمره و این که آیا این موضوع برای یکسال متوقف شده است گفت: فکر نمی‌کنم بحث توقف یکساله مطرح باشد؛ صحبت این است که تا وقتی مشکل برطرف نشده است اعزامی صورت نخواهد گرفت. امیدواریم با کمک بخش حقوقی و کنسولی وزارت خارجه و با همکاری سازمان حج و زیارت این موضوع دنبال شود تا مشکل مربوط به زائرین حل شود و آنها با احترام تمام بتوانند این فریضه الهی را انجام دهند.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید با توجه به تلاش‌هایی که در جهت تحریف نمادهای ملی ایران از جمله حذف نام خلیج فارس و یا مصادره برخی از ادبا و شعرا، ساز و کارهای وزارت امور خارجه برای برخورد با این تحریف‌ها چیست؟

مهمان‌پرست پاسخ داد: برخی اقدامات در جهت نفی تاریخ و مصوبات تاریخی و مصوبات سازمان ملل از جمله عنوان خلیج فارس درست نیست و یا این که برخی کشورها سعی می‌کنند شخصیت‌های مربوط به تاریخ و ادبیات مشاهیر کشورمان را به کشورهای دیگر نسبت دهند. برای هویت بخشی به این کشورها راه‌های مثبت و سازنده دیگری نیز وجود دارد، اتخاذ عناوین جدید، راه حل موثر و کارآمدی نخواهد بود.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید پیرو بیانات مقام معظم رهبری در مورد لزوم مقابله با جنگ نرم رسانه‌ای دشمنان چه راه حل‌هایی از سوی وزارت امور خارجه پیگیری شده است؟

مهمان‌پرست گفت: شاهد اقدامات شدید رسانه‌ای توسط برخی کشورهای سلطه طلب و کسانی که نمی‌توانند استقلال و پیشرفت کشورهای در حال توسعه و مستقل را ببینند هستیم. آنها اقدام به فضاسازی رسانه‌ای می‌کنند و سعی دارند با مطالب غیرواقعی فضا را تحت تاثیر قرار دهند که به منافع کشورها از طریق دیپلماسی عمومی ضربه بزنند؛ این را جنگ نرم می‌دانیم؛ اقداماتی که برای فریب افکار عمومی انجام می شود و به صورت هدف‌دار و با اغراض سیاسی فضاسازی‌هایی انجام می‌دهند تا مطالبی را به اشتباه به مردم القا کنند.

وی تاکید کرد: باید هوشیار بود هر چقدر حرکت‌های مستقل از جمله انقلاب اسلامی موثرتر پیش رود جنگ نرم بیشتری شاهد خواهیم بود که این نیازمند هوشیاری همه بخش‌ها به ویژه رسانه‌های ما در خنثی کردن نیات طرف‌های مخالف منافع کشورمان است.

مهمان‌پرست در توضیح راهکارهای عملی در این رابطه گفت: اقدامات زیادی انجام شده است؛ توجه به افکار عمومی مهمترین رویکرد دولت و نظام ما در داخل و خارج از کشور است. آنچه که واقعیت است باید با مردم در میان گذاشت و توطئه‌هایی که انجام می‌شود را به صورت روشن و مشخص تبیین کرد. همه بخش‌های مختلف از جمله رسانه‌ها را باید در درک مواردی که از سوی دشمنان به کار گرفته می‌شود شریک کرد و با همکاری و نزدیک شدن همه بخش‌های مختلف در جهت احقاق حقوق کشورمان و تنویر افکار عمومی باید به سمت جلو پیش رویم، امیدواریم اهداف بزرگی که برای کشور در نظر گرفته شده است محقق شود.

یکی دیگر از خبرنگاران پرسید: آقای متکی گفته است آقای حیدری کارمند کشورمان در نروژ برگردد و از سویی حجم وسیعی از شایعه پراکنی‌ها در سایت‌های مختلف هست که عنوان می‌شود وی پناهنده شده است؛ موضع شفاف وزارت خارجه در این رابطه چیست؟

مهمان‌پرست گفت: به اندازه کافی در این رابطه صحبت شده است؛ آقای وزیر هم صحبت کرده است، مسایل مهمتری وجود دارد.

اجلاس دو روزه خلیج فارس

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اجلاس دو روزه خلیج فارس که در دفتر مطالعات وزارت خارجه برگزار می‌شود گفت: خلیج فارس برای ما منطقه بسیار مهم و استراتژیکی است که در زمینه‌ها و ابعاد مختلف باید برای آن برنامه ریزی کنیم. با کمک و مشاورت بخش‌های مختلف منطقه خود را به شکل ایده آلی ترسیم کنیم و از آن بهره برداری حداکثری کنیم.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه ادامه داد: در این همایش بین المللی بخش‌های مختلف مربوط به همکاری‌های اقتصادی، بحران مالی جهانی ، بحث های امنیتی و محیط زیستی، همکاری‌های حمل و نقل و ترانزیت و کریدور شمال و جنوب و ... مورد بحث قرار می گیرد و همچنین سایر مواردی که می تواند کمک کند که کشورهای مستقر در این منطقه از ظرفیت‌های بالای منطقه بهره برداری کنند.

واکنش به اظهارات ضد ایرانی مرکل و نتانیاهو

وی در مورد اظهارات صدر اعظم آلمان و نتانیاهو در مورد اعلام تحریم‌ها علیه ایران در صورتی که تغییر در موضع هسته‌ای رخ ندهد، گفت: صحبت‌هایی که برخی مقامات غربی در مورد اجلاس 1+5 و یا فعالیت صلح آمیز کشورمان مطرح می کنند به نظر می آید حرف‌های تکراری است و رویکرد سازنده‌ای به همراه ندارد. گاهی نیز بیشتر به دلیل رضایت خاطر مهمانان و افرادی که طرف ملاقات هستند این صحبت‌ها مطرح می شود.

مهمان‌پرست درمورد این که گفته شده است پیام‌هایی در مورد نشست وین و تامین سوخت راکتور تهران رد و بدل می‌شود، چه پیام هایی مبادله شده است؟ گفت: بحث مربوط به فعالیت صلح آمیز هسته‌ای کشورمان کاملا روشن و شفاف و در چارچوب همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان است و برنامه‌هایی که در نظر گرفته شده است طبق روال عادی خود پیش می‌رود. رویکردی که کشورهای مختلف در رابطه با فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان داشته‌اند اکثرا اعتراف به حقانیت ما و تاکید بر این که این فعالیت صلح‌آمیز حق طبیعی کشورهاست؛ از جمله کشورهای بسیار زیادی در جنبش عدم تعهد و کنفرانس اسلامی و یا به صورت مستقل نظرات خود را اعلام کرده اند. برخی کشورهای محدود غربی نقطه نظراتی را در این رابطه ابراز می کنند که باید رویکرد درست و در جهت واقع بینی و احترام به حقوق کشورمان باشد.

وی گفت: البته احساس می‌کنیم رگه‌هایی از واقع بینی مشاهده می شود که امیدواریم که با تداوم بحث‌های سازنده و رویکرد درست به نتیجه مورد نظر برسند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر این که ده ماه از بازداشت غیرقانونی تبعه ایرانی (مجید کاکاوند) در فرانسه می‌گذرد دادگاهی که اخیرا برگزار شد دوباره بی‌نتیجه تمام شد، چرا فرانسه در این پرونده وقت کشی می‌کند؟ گفت: این تبعه ایرانی با وجود بی‌گناهی به وسیله دادگاه‌های فرانسه در حال محاکمه است ما این اقدام فرانسوی‌ها را تقبیح می‌کنیم و معتقدیم این کار تحت فشارهای سیاسی آمریکا با هدف تحت فشار قرار دادن اتباع کشورهای ما به اتهام‌های واهی است که فکر می‌کنند می‌توانند از این وسیله به عنوان اهرم استفاده کنند، رویکردی غیرحقوقی، غیرمنطقی و نادرست است.

مهمان‌پرست تاکید کرد: کاکاوند بی گناه است و تا امروز به صورت غیرقانونی و غیرحقوقی او را نگه داشته‌اند، ما به صورت جدی از دولت فرانسه می‌خواهیم نسبت به آزادی هر چه سریعتر این تبعه ایرانی اقدام کنند.

وی ادامه داد: موارد زیادی وجود دارد که نشان دهنده بی‌گناهی ایشان و اعمال اغراض سیاسی خاص و روش‌های غلط است که توسط آمریکایی‌ها در این دادگاه صورت می گیرد و اسنادی که به صورت جعلی به ایشان نسبت داده اند و جعل اسنادی که در رابطه با او صورت گرفته است برای اعمال فشار بیشتر استفاده می‌کنند این حرکت زشت و مورد تقبیح است و حتما در افکار عمومی فرانسه و مردم ما تاثیر جدی خواهد داشت.

فرصت برای گفت و گو با کویت و احتمال سفر امیر کویت به ایران 

وی هم چنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایسنا در زمینه اظهارات وزیر امور خارجه کویت مبنی بر این که می خواهد مذاکرات شفاف و روشنی با ایران در مورد میدان نفتی مشترک آرش داشته باشد و هم چنین دیگر اظهارات او در مورد این که اگر تحریم‌ها علیه ایران در مجامع بین المللی به تصویب برسد، کشورش از این تحریم‌ها حمایت خواهد کرد گفت: اتفاقا فرصت خوبی است که در رابطه با این میدان نفتی مشترک صحبت‌هایی انجام شود، ما مدت‌هاست که اعلام آمادگی کردیم که با حضور کارشناسان طرف کویتی نسبت به مرزهای میادین مشترک به صورت دو جانبه تشکیل جلسه دهیم و در رابطه با بهره برداری از این میادین مشترک با هم به نتیجه برسیم. با اعلام آمادگی طرف کویتی این جلسه تشکیل خواهد شد و کار مربوط به بهره برداری به نتیجه می‌رسد.

وی هم چنین در مورد اظهارات این مقام کویتی در مورد حمایت کشورش از تحریم‌ها علیه ایران و اقدام وزارت خارجه در این رابطه گفت: همه کشورها راجع به منافع خود باید درست و واقع بینانه تصمیم بگیرند. گاهی اظهارنظرها ممکن است سیاسی، تبلیغی و یا تحت فشار باشد، آنچه که در روابط دو جانبه با کشورها مهم است تامین منافع ملی و منافع مردم هر کشوری است. ممکن است بعضی از دوستان ما نقطه نظرات و یا ابهاماتی داشته باشند که در مذاکرات برطرف می‌شود.

مهمان‌پرست هم چنین از در دستور کار قرار گرفتن سفر امیر کویت به ایران خبر داد و گفت: امیدواریم با سفر ایشان به ایران روابط دوجانبه هر چه بیشتر توسعه و گسترش پیدا کند.

وی گفت: معتقدیم کشورهای منطقه با رویکرد همکاری و همگرایی باید افق‌های روشن آینده این منطقه را در نظر بگیرند و این فضاسازی هایی که بعضی از کشورهای فرامنطقه‌ای انجام می‌دهند نباید مانع بهره برداری حداکثری مردم این منطقه از تصمیمات سیاسی شود.

وی هم چنین در مورد اظهارات حسنی مبارک مبنی بر این که در مورد مسایل امنیتی به ویژه در حوزه غزه و فلسطین و تاثیر آن بر روابط دو کشور ایران و مصر گفت: موضوع فلسطین بحث مهمی در منطقه ما است، معتقدیم تا زمانی که به صورت واقعی مشکلات آن به صورت ریشه‌ای شناسایی و حل نگردد این بحران باقی خواهد بود. متاسفانه کشورهایی که از راه‌های دور در منطقه حضور پیدا می‌کنند و در موضوع فلسطین دخالت می‌کنند دنبال اهداف منفی دیگری هستند؛ کشورهای منطقه و همسایه و آنها که در جهان اسلام و جهان عرب نسبت به این مشکل دلسوزی دارند باید با همکاری و همگرایی نسبت به حل این مساله اقدام کنند.

مهمان‌پرست تاکید کرد: وحدت بین گروه‌های فلسطینی باید انجام شود و با شناسایی حقوق ملت فلسطین نسبت به آنچه که از آنها غصب شده اقدام شود همه کشورهای بزرگ در منطقه باید در این رابطه همکاری داشته باشند، رویکرد همکاری و همگرایی و مشارکت می‌تواند این مساله را به صورت کامل حل کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مورد رابطه ایران با مصر باید گفت که مصر کشور بزرگی در منطقه است، ظرفیت‌های فراوانی دارد، امیدواریم مسوولین کشورهای مختلف در منطقه با عزم و اراده جدی رویکرد همگرایی را در پیش بگیرند، همه باید از ظرفیت‌های بزرگی که بین ما وجود دارد استفاده کنیم. امیدواریم مشکلات را حل کنیم و وضعیت با ثبات ایجاد کنیم.

یکی از خبرنگاران پرسید: روز گذشته وزیر امور خارجه گرجستان از تحویل آقای اردبیلی به آمریکا عذرخواهی کرده است، آیا این موضع رسمی گرجستان است؟ در این صورت چه مسوولیتی از نظر حقوقی متوجه گرجستان است؟

مهمان‌پرست گفت: منطقه قفقاز دچار مشکلات زیادی در ساختار خود است. بعضی از این مشکلات ریشه در دخالت کشورهای دیگر دارد. وزیر امور خارجه گرجستان نیز با اشاره به این که موضعی که مقامات آن زمان در مقطعی که آقای اردبیلی دستگیر شد و به آمریکا داده شد اشتباه بوده است و این رویکرد را اشتباه توصیف کرد. امیدواریم که همه کشورها از استقلال خود دفاع کنند و نسبت به زیاده طلبی‌های آمریکایی‌ها مقاومت کنند و حقوق کشورهای دوست و منطقه را به رسمیت بشناسند، آن‌ها رویکرد اشتباه خود را پذیرفته‌اند، امیدواریم که دیگر شاهد چنین تصمیمات اشتباهی نباشیم.

راهکار عملی برای پایان محاصره غزه

وی هم چنین در ادامه در مورد راهکار عملی برای پایان محاصره غزه گفت: امروز همزمان با روز مقاومت و غزه است و این روز را گرامی می داریم، نامگذاری این روز نشان دهنده اهمیت مساله فلسطین و مقاومت در نزد مردم و دولت ماست. امیدواریم همه کشورهای اسلامی و کشورهایی که به انسانیت و عدالت اعتقاد دارند توجه بیشتری نسبت به این مساله فلسطین داشته باشند، مردم مظلوم فلسطین به ویژه مردم غزه تحت فشارهای شدید و محاصره جدی قرار گرفته اند، همه باید کمک کنیم تا با رویکرد اسلامی آنها را از این محاصره نجات دهیم. امیدواریم که همه کشورها به ویژه کشورهای منطقه تصمیم درستی برای رسیدگی به وضعیت مردم فلسطین و غزه داشته باشند.

وی هم چنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد بازنگری در روابط با انگلیس گفت: موضوع بازنگری در روابط دوجانبه با هر کشوری بنا به رویکردها و اتفاقات و عملکرد آن کشور صورت می‌گیرد، روابط دوجانبه شامل موضوعات مختلفی است. در زمینه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دانشگاهی و... با توجه به فشاری که در افکار عمومی به وجود آمده و حساسیت نسبت به اقدامات و عملکرد دولت انگلیس و رسانه های وابسته به آن این حساسیت و فشار باعث می شود یک بار دیگر نسبت به ضوابط در بخش های مختلف بررسی لازم صورت بگیرد، حتما تصمیماتی که دستگاه سیاست خارجی نسبت به تنظیم روابط اتخاذ می‌کند ناشی از بررسی این رویکردها در زمینه های مختلف است و هرگاه در هر بخش و زمینه‌ای این روابط کاهش یا افزایش پیدا کند، دستگاه سیاست خارجی با توجه به بررسی آنچه که اتفاق افتاده و رویکردها و جهت گیری‌ها اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

وی هم چنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اظهارات برخی کشورها در مورد دخالت ایران در انتخابات عراق گفت: یکی از اقداماتی که به صورت جدی دنبال کردیم تلاش برای این بود که وضعیت عراق هر چه زودتر به صورت با ثبات و امن تبدیل شود و دولت با رای مردم مستقر شود و ناامنی از بین رود و زمینه برای خروج اشغالگران هر چه سریعتر آماده شود. انتخابات پیش رو اهمیت بسیاری دارد ، اگر صداهایی را برای ایجاد فضاسازی یا اتهام زدن به کشورهای دیگر از بیرون یا داخل عراق می‌شنویم مربوط به کسانی است که احساس می‌کنند نتیجه را در این انتخابات از دست خواهند داد و پیش بینی نتایج انتخابات برای آن‌ها قابل قبول نیست بنابراین با ایجاد فضاسازی و اتهام زدن به کشورهایی مثل ایران که تاکنون از هیچ تلاشی برای وضعیت با ثبات در عراق کوتاهی نکرده است تلاش می‌کنند و این مساله برای مردم عراق نیز روشن شده است.

وی در مورد ضرب الاجل ایران به غرب و این که آیا در این ضرب الاجل تغییری صورت گرفته است گفت: مهلتی که داده شد فرصتی برای طرف مقابل است. ما برای معاوضه سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران اعلام آمادگی کرده‌ایم و این حق ما به عنوان عضو آژانس است که باید این سوخت در اختیار ما قرار گیرد. هم چنین اگر قرار بر تعامل بیشتر باشد این فرصت برای اعتمادسازی طرف مقابل داده شده و امیدواریم از این فرصت بهره برداری شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم چنین در مورد سیاست کاخ سفید برای ایجاد همگرایی بین کشورها علیه ایران و راهکارهای ایران در این رابطه گفت: معتقدیم که روش‌هایی که در دوران جمهوری خواهان تندرو تست و آزمایش شد و جواب ناکارآمدی خود را گرفت نباید برخی از سیاست‌های فعلی آمریکا غلبه پیدا کند در هر صورت چنانچه تصمیم گیران در کشورهای غربی و به ویژه آمریکا تصمیم اشتباهی به دور از واقعیت‌ها بگیرند حتما نتیجه بخش نخواهد بود. روابط بین کشورها در دوره ما براساس منافع آنها تعریف می‌شود. بسیاری از کشورها حاضر نیستند به خاطر اغراض و اهداف سیاسی و دور از واقعیت منافع ملی خود را به خطر بیاندازند.

به گزارش ایسنا، مهمان‌پرست در ابتدای نشست مطبوعاتی ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام محمدباقر(ع) نسبت به حادثه زلزله در هائیتی ابراز تاسف کرد و گفت: همدردیمان را با دولت و مردم هائیتی اعلام می‌کنیم و اشاره می کنیم که کمک های لازم از طرف دولت و ملت ما به این کشور ارسال شد.

کد خبر 99832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز