گروه بین‌الملل: لغو پی‌ در پی‌ سفر مقام‌های رژیم صهیونیستی به انگلیس از بیم بازداشت باعث شد تا دولت این کشور تلاش برای رفع نگرانی‌ در این مورد را آغاز کند.

پس از حملات 22 روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه سفر مقام‌های این رژیم تاکنون چندین بار به‌دلیل بیم از بازداشت به اتهام ارتکاب جنایات جنگی لغو شده است. در آخرین مورد روز سه‌شنبه دانی آیالون، معاون وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد سفر هیات نظامی این رژیم به انگلیس به همین خاطر به تعویق افتاده است. این برای نخستین بار است که رژیم صهیونیستی به‌طور صریح مجبور است ترس مقام‌های این رژیم از بازداشت را اعلام کند.

در ماه گذشته گزارش‌هایی از لغو سفر تزیپی لیونی، وزیر سابق امور خارجه رژیم صهیونیستی به انگلیس به همین خاطر منتشر شد اما مقام‌های این رژیم همواره تلاش کردند این مسئله را مخفی نگه دارند.

لیونی در زمان تهاجم نظامی اسرائیل به غزه در زمستان سال پیش، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی بود و به همراه ایهود اولمرت، نخست‌وزیر و ایهود بارک وزیر جنگ وقت این رژیم 3مقام ارشدی هستند که در دادگاه‌های انگلیس به اتهام ارتکاب جنایات جنگی برای آنها حکم بازداشت صادر شده است.

16 دی  به‌دنبال فشارها و تهدیدهای رژیم صهیونیستی بارونس اسکاتلند، دادستان کل انگلیس اعلام کرد که دولت انگلیس برای حمایت از مقام‌های رژیم صهیونیستی و جلوگیری از دستگیری آنها قوانین این کشور را اصلاح خواهد کرد.

به گزارش گاردین، وی در سخنرانی خود در دانشگاه عبری تل آویو با تاکید بر اینکه سران رژیم صهیونیستی نباید دستگیر شوند، گفت: دولت انگلیس به‌صورت فوری در حال تلاش برای تغییر قوانین است تا چنین شرایطی بار دیگر پیش نیاید. دادستان کل انگلیس تاکید کرد: رهبران اسرائیل باید بتوانند همیشه به‌صورت آزاد به انگلیس سفر کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که لغو هیات نظامی رژیم صهیونیستی به انگلیس به‌شدت باعث خشم مقام‌های این رژیم شده است. این هیات که شامل مقام‌های ارشد این رژیم بود با دعوت ارتش انگلیس قصد سفر به این کشور را داشت اما مقام‌های نظامی انگلیس اعلام کردند که نمی‌توانند عدم‌بازداشت آنها را در هنگام ورود به خاک این کشور تضمین کنند.

مقام‌های رژیم صهیونیستی به‌دنبال این مسئله دولت انگلیس را تهدید کردند که تلاش برای بازداشت مقام‌های این رژیم می‌تواند ضربه سختی به روابط دوطرف وارد کند. ماه گذشته هم دادگاهی در انگلیس با تلاش فعالان فلسطینی، حکم بازداشت تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه سابق رژیم صهیونیستی و رئیس حزب کادیما را صادر کرد اما وی بلافاصله سفر خود به این کشور را لغو کرد. دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلیس در آن زمان از لیونی عذرخواهی کرد و به او قول داد برای جلوگیری از تکرار این وضع، در قوانین حقوقی به‌صورت فوری بازنگری شود. 

بازنگری دادستان کل انگلیس باعث جلوگیری از بازداشت مقام‌های رژیم صهیونیستی می‌شود اما اقدام علیه جنایتکاران جنگی نازی، جنگ سالاران افغان یا رهبران فراری متهم به نسل کشی را متوقف نمی‌کند.

اصلاح در قوانین فعلی به تایید پارلمان نیاز دارد اما گفته می‌شود پارلمان انگلیس تاکنون بررسی این مسئله را به تاخیر انداخته است. برخی نمایندگان پارلمان اعتقاد دارند این اصلاحات به‌صورت علنی جانبداری دولت انگلیس از رژیم صهیونیستی را مشخص خواهد کرد که در جامعه جهانی برای چهره این کشور مناسب نخواهد بود.

مشاوره حقوقی برای ارتش رژیم صهیونیستی

مقام‌های نظامی رژیم صهیونیستی تصمیم دارند که در حملات آینده خود برای جلوگیری از تعقیب قضایی سران این رژیم از مشاوران حقوقی بیشتر از گذشته استفاده کنند.
به گزارش آسوشیتدپرس، این اقدام به‌دنبال طرح شکایت از مقام‌های رژیم صهیونیستی به اتهام ارتکاب جنایات جنگی پس از حملات 22 روزه به نوار غزه صورت می‌گیرد.

گفته می‌شود گابی اشکنازی، رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی دستور مشاوره با وکلای حقوقی را پیش از انجام حملات نظامیان این رژیم صادر کرده است.

کد خبر 98928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز